درباره قیمت بلیت برخی نمایش‌ها در چند روز اخیر خبرهای متعددی منتشر شده و ما هم حداقل دو گزارش مفصل در این‌باره نوشتیم که دومی دیروز منتشر شد. در مطلبی با عنوان «شلیک وزیر به بینوای اشرافی» اشاره‌ای داشتیم به اظهارات وزیر ارشاد درباره تئاترهای لاکچری و کارنامه کارگردان نمایش «بینوایان» را مرور کردیم.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۸۰

در این گزارشها، سعی کردیم نگاهی داشته باشیم به ریشهها و علل پیدایش نمایشهای اینچنینی و البته از تبعات و مشکلاتی بگوییم که این نمایشها برای تئاتر کشور بوجود خواهند آورد. حالا پیگیریهای رسانهای و درخواست روشن وزیر ارشاد از اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر برای سامان‌دادن به این ماجرا، نتیجه داده و قرار است شورای صنفی تئاتر به منظور ارزیابی کارشناسانه قیمت بلیت نمایش‌ها و درجه‌بندی سالن‌های خصوصی تئاتر شکل بگیرد.

البته پیش از این هم شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر از تشکیل چنین شورایی خبر داده و گفته بود که طرح تدوین نظامنامه قیمت‌گذاری بلیت‌های تئاتر در خانه تئاتر مطرح شده است. بر اساس خبری که مهر روز گذشته منتشر کرد، قرار است نمایندگان ۹ نهاد از جمله اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه تئاتر، شهرداری تهران و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در شورای صنفی تئاتر حضور داشته باشند.

شکل‌گیری و فعالیت شورای صنفی تئاتر راهکاری است که اداره کل هنرهای نمایشی و خانه تئاتر به آن رسیده‌اند و احتمالا امیدوارند این شورا بتواند درباره هزینه تولیدات تئاتر شفاف‌سازی کند و بهای بلیت نمایش‌ها را منصفانه تعیین کند، بدون این‌که درگیر مسائل حاشیه‌ای، روابط و رانت شود.

هنوز مشخص نشده که شورای صنفی تئاتر بر چه اساسی تصمیم خواهد گرفت و مثلا قیمت بلیت نمایشی مانند بینوایان که تعداد زیادی بازیگر دارد و یک ارکستر آن را همراهی می‌کند چطور تعیین خواهد کرد بدون این‌که قدرت و مجوز لازم برای ارزیابی و نظارت بر تولید چنین نمایشی را داشته باشد!

شورای صنفی تئاتر همچنین لازم است به تعریف و اجماعی درباره جریان‌های مستقل تئاتری برسد تا بتواند درباره قیمت بلیت نمایش‌هایی که در بخش خصوصی تولید می‌شوند، امکان و اجازه اظهار نظر داشته باشد. به عبارتی تشخیص این شورا باید چنان دقیق باشد که مورد وثوق قرار بگیرد و ضمانت اجرایی داشته باشد.

قیمت بلیت نمایش‌ها صرفا یکی از تبعات مشکلات و مسائل تئاتر کشور است و شورای صنفی تئاتر، اگر قدرت اجرایی و نفوذ کافی هم داشته باشد، باز راه سختی در پیش خواهد داشت. مگر نه این‌که این روزها تئاتر دولتی زیر فشار تئاتر خصوصی، در حال احتزار است و تئاتر خصوصی دست به گریبان انواع گرفتاری‌ها مانند تعطیلی تماشاخانه‌هایش!

بانک و سینما دوربین و درخت

سعی کردیم امروز سراغ موضوعات متفاوتی برویم. موضوعاتی که در آنها سلیقههای مختلف لحاظ شده باشد تا مطالعه آنها برای شما جذابتر باشد. هم سراغ یک نقاش برجسته رفته و هم با یک کارگردان مفصل گپ زدهایم. همین طور سراغ سوژهای رفتهایم که این روزها همهمان درکش میکنیم و خواهناخواه سروکارمان به آن میافتد. علاوه بر همه اینها سراغ یک موضوع مهم هم رفتهایم تا ببینیم بین بانکها و سینماها چه میگذرد.

بانک و سینما. بله. درست میخوانید، این دو طی سالهای گذشته رابطه نسبتا نزدیکی با هم داشتهاند و خیلی از بانکها پایشان به سینما باز شده، ما هم پایمان را کردیم توی کفش فعالیتهای سینمایی بانکها تا ببینیم اوضاع از چه قرار است. این مطلب جذاب و خواندنی را محمدصادق علیزاده، دبیر گروه فرهنگ و هنر نوشته و با قلم تحلیلیاش این موضوع و بده‌بستان‌های سینما و بانک طی سال‌های گذشته را بررسی کرده است. مطلب در همین صفحه‌ای است که در حال خواندنش هستید؛ صفحه 9.

عکاسی این روزها عشق خیلی‌هاست. اغلب ما هم بواسطه دوربین تلفن همراه هوشمندمان در کوچه و خیابان و خانه و .... عکاسی می‌کنیم. این سهولت عکاسی را خیلی‌ها تهدیدی برای عکاسی حرفه‌ای دانستند و درباره این موضوع بارها سخن گفتند، اما همکارمان آذر مهاجر که خودش هم دستی در عکاسی و گرافیک دارد، این موضوع را به عنوان یک فرصت بررسی و راهکارهایی ارائه کرده که از طریق آنها شما می‌توانید هم عکاسی کنید و هم عکاس خوبی باشید. صفحه 10 امروز را بخوانید و با همین تلفن همراه‌تان عکاس بهتری شوید.

«ماهورا» نام تازه‌ترین ساخته حمید زرگرنژاد است؛ کارگردانی که سابقه ساخت فیلم سینمایی و همچنین مستندهای متعددی را در عرصه دفاع مقدس دارد. ساناز قنبری، خبرنگار گروه سینمای روزنامه، سراغ زرگرنژاد رفته و مفصل درباره فیلم تازه‌اش با او حرف زده است. این گفت‌وگوی جذاب و خواندنی را از دست ندهید و حتما خواننده صفحه 11 امروزمان باشید. توصیه ما این است که اگر این روزها خواستید به سینما بروید، «ماهورا» را به عنوان یک اثر متفاوت جزو گزینه‌هایتان
قرار دهید.

حسین محجوبی، نقاش ایرانی است که جهان خیال‌انگیزی را ترسیم می‌کند؛ جهانی که در آن آسمان و درختان همسایه‌اند و اسب‌ها سرخوشانه در آن می‌تازند. این نقاش در دنیا هم بواسطه ترسیم شکل خاص درختان شناخته شده است. زینب مرتضایی‌فرد سراغ محجوبی رفته و با او درباره نقاشی این همه درخت گفت‌وگو کرده، البته کار به همین جا هم ختم نشده و رسیده به انسان و ناسپاسی‌هایش. این گفت‌وگو را در صفحه 12 امروز بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها