چند نکته کاربردی درباره اتاق خواب بچه‌ها

چاردیواری کودک

اگر این امکان وجود دارد که یکی از اتاق های منزل یا گوشه ای از یکی از اتاق ها را به کودک اختصاص داد، باید قبل از تولد کودک، مکان ویژه او را اماده ساخت و اگر لازم است که اتاق رنگ شود، زمان کافی برای خشک شدن ان را در نظر گرفت و هرگز نباید کودک را در اتاقی که تازه رنگ شده و بوی رنگ می دهد قرار داد، زیرا احتمال خطر مسمومیت برای او وجود دارد. در صورت امکان افتابگیرترین و دلبازترین و بی سرو صداترین اتاق را باید به او اختصاص داد.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۲۶

پرده اتاق کودک

یکی از مهمترین بخش های دکوراسیون اتاق کودک توجه به جنس، رنگ و اندازه پرده در این اتاق است. علت اهمیت این موضوع نیز علاوه بر سلامت جسم و روان کودک، میزان نوری است که هر کودک لازم است برای سلامتی و رشد در این سنین دریافت کند.

پرده اتاق کودک به دلیل رعایت مسایل بهداشتی، باید قابل شست و شو، شاد و متنوع و تهیه شده از الیاف طبیعی باشد. اگر اتاق فرزندتان پنجره های کوتاه دارد، پرده ان را بلند انتخاب نکنید، زیرا کنجکاوی کودکانه، او را به سمت پرده می کشاند و خطر سقوط چوب پرده وجود دارد. این نکته مهم است نور مستقیم خورشید اگر چه فایدههای بسیاری دارد، اما استفاده مداوم و همیشگی ان به شکلی غیر قابل تنظیم باشد نیز مناسب نیست. برای تلطیف نور خورشید در روز، از پرده های نازکی که نور را از خود عبور داده، اما از تندی ان می کاهند، استفاده کنید. از گذاشتن اشیا لوکس و تجملی و مازاد بر احتیاج، در اتاق کودک باید خودداری کنیم. کلید و پریزهای برق را در ارتفاعی حداقل 1.5 متر بالاتر از کف اتاق باید نصب کنیم و در صورت امکان از وسایلی که برای پوشاندن سوراخ پریز وجود دارد، استفاده کرد و نباید گذاشت که کودک انگشت خود یا شی دیگری را در داخل پریز فرو کند.

کفپوش اتاق

حتما شما هم می دانید که بیشتر اسیبی که به کودکان وارد می شود ناشی از زمین خوردن انهاست، اما اگر فضایی که کودک در انجا حضور دارد، دارای کفپوش مناسب و ایمن برای کودک باشد این آسیب ها به حداقل خود میرسد. مثلا ما می توانیم از "موکتهایی با پرزهای بلند" برای اتاق کودک استفاده کنیم، زیرا موکت ها شدت ضربه ها را به خوبی مهار می کنند و به دلیل بافت نرم و لطیف شان باعث جلوگیری از اسیب دیدن کودک مان می شود یا می توانیم از "تاتامی" به عنوان کفپوش اتاق کودک استفاده کنیم. تاتامی ها بافتی نرم دارند و کاملا ضد حساسیت بوده و برای پوست لطیف کودکان مشکلی ایجاد نمی کنند یا می توانیم برای اتاق کودک مان از فرش هایی با بافت نرم استفاده کنیم. این نوع فرش ها به دلیل بلند بودن ارتفاع تارهای شان می توانند برای کودکان ایمن باشند. البته بهتر است در اتاق کودک نوپا، فرش پهن نشود، زیرا علاوه بر اینکه گرد و خاک را در خود نگه می دارد، زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، پایش به ان گیر کرده و مرتبا زمین می خورد.

این نکته مهم است، کف پوش اتاق کودک را از نوع قابل شستوشو و از رنگ های شاد و نقشهای زیبا که به فراوانی در بازار موجود هستند، می توانید انتخاب کنید.

دیوارها

روی دیوارها را می توان با کاغذ دیواری قابل شستشو پوشاند یا می توان بجای کاغذ دیواری، دیوارها را با انواع رنگ های روغنی قابل شستشو رنگ آمیزی کرد، زیرا کودک خیلی زود شروع به خط کشیدن روی دیوارها میکند یا می توان از استیکرها استفاده کرد، زیرا استیکرها الگوها و طرح های متنوعی دارند و معمولا جنسیت کودک روی انتخاب طرح ها تاثیر بسزایی دارد. مثلا، طرح های گل، پروانه و پرنده برای اتاق دخترها و طرح های اتومبیل و هواپیما برای اتاق پسرها انتخاب مناسبی است؛ حتی می توانیم انها را با وسایلی مانند شلفها ترکیب کنیم تا یک دیوار چند بُعدی به وجود اوریم.

دمای اتاق

دمایی برای اتاق کودک مناسب است که زیادی گرم یا سرد نباشد. دمایی بین 23 تا 26 درجه سانتیگراد می تواند برای کودک مناسب باشد. اگر دستگاه تهویه خانگی تان امکان سنجش درجه حرارت را دارد که کار ساده است، اما اگر این امکان را ندارید، یک ترموستات جدا در اتاق بچه نصب کنید تا میزان مناسب حرارت دستتان بیاید.

تختخواب کودک

برای استراحت کودک می توان از انواع تخت های معمولی که دارای 120 تا 140 سانتی متر درازا و 60 تا 70 سانتی متر پهنا است، استفاده کرد.

بعضی از والدین خرید گهواره را ترجیح می دهند، اما خرید تخت مناسبتر است، زیرا کودک فقط چند ماه از گهواره استفاده می کند ولی تخت خواب می تواند تا 2 یا 3 سالگی او مورد استفاده قرار گیرد. نوعی تختهای پایه بلند و چرخدار نیز که به اسانی قابل حمل و نقل هستند وجود دارند که مورد مصرف قرار می گیرند اما این تختها در اثر تقلای کودک ممکن است خراب شود و در شرایط معمولی حداکثر تا چند ماهگی کودک می تواند مفید باشند.

و اما نکاتی در مورد لوازم تختخواب کودک

الف: بالش

بهتر است از بالش استفاده نکرده و کودک را مسطح خواباند، اما اگر قرار است حتما از بالش استفاده شود، بالشی باید انتخاب نمود که به پهنای تخت باشد تا کودک حتی اگر زیاد بجنبد آن را همیشه زیر سر داشته
باشد.

برای تهیه بالش بهتر است از پنبه استفاده شود و هرگز پَر به کار برده نشود، زیرا هم خیلی گرم و هم خیلی نرم است.

نرمی بالش خطرناک است، چون کودک صورتش را در بالش فرو می کند و امکان دارد این عمل موجب خفگی او گردد. به علاوه بالش خیلی نرم باعث بدشکل شدن گوشهای نوزاد می شود.

ب: تشک

برای تخت خواب کودکان تشک فنری توصیه نمیشود، معمولا از تشک هایی که مستقیما در روی چوببست تخت قرار می گیرد، استفاده می کنند. همچنین برای تهیه ملحفه بهتر است از پارچه های نرم، لطیف و سبک باشد.

ج: لحاف

بهتر است به جای لحاف از پتوهای پشمی یا پنبه ای سبک ملحفه شده به نسبت موقعیت جغرافیایی محل زندگی کودک استفاده شود. نوزاد در اوایل تولد، باید در رختخوابی گرم و راحت بخوابد.

نباید برای گرم کردن او از چندین روانداز مختلف که روی بدن کوچکش سنگینی کرده و مزاحم او خواهند بود استفاده کرد.

هرگز نباید از لحاف پَر قو استفاده کنیم، زیرا هم خیلی گرم است و هم امکان دارد وقتی کودک بزرگتر شد، ان را روی صورت خود بکشد و دچار اختلالات تنفسی
شود.

پدرها و مادرها بدانند

در صورت امکان افتابگیرترین و دلبازترین و بی سرو صداترین اتاق را باید به او اختصاص داد

از گذاشتن اشیا لوکس و تجملی و مازاد بر احتیاج، در اتاق کودک باید خودداری کنیم

دمایی برای اتاق کودک مناسب است که زیادی گرم یا سرد نباشد. دمایی بین 23 تا 26 درجه سانتیگراد می تواند برای کودک مناسب باشد

پانیذ پیراسته
منبع
: helpguide.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها