گزارش میدانی از وضعیت مردمی که نگران سرمایه‌گذاری‌شان روی دلار هستند

داغ‌دیدگان دلار

خیابان فردوسی تهران و چهارراه استانبول که هنوز داغدار پلاسکواست دیروز پر از مردم مغموم و وحشت‌زده بود؛ وحشت ارزان شدن دلار و خاک بر سر شدنشان. صبح چو افتاده بود که دلار 8000 تومان شده، همین شد که مردم هجوم آوردند برای فروش،‌ دلارهای خانگی را دست گرفتند و دوره افتادند در صرافی‌های خیابان فردوسی و چهارراه استانبول که هنوز بوی ماهی می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۵۸

دو دختر جوان گریه می‌کردند،‌ دست انداخته بودند روی شانه‌های هم و با دستمال کاغذی مچاله شده‌ای سرشک از گونه‌ها می‌چیدند. در بحبوحه فروش دلار که همه پشت صرافی‌ها صف می‌بستند و حتی به رزرو کن‌های صف پول می‌دادند این دو نفر 2000 دلار خریدند برای روز مبادایی که ریال بیش از پیش سقوط کند و دلار بالا بکشد و آنها هم به دُم دلار بچسبند و کمی بالا بروند. اما سقف آرزوهایشان فروریخت، معادلاتشان غلط از آب درآمد و دلار سقوط کرد.

دخترها گریه می‌کنند، کلی ضرر کرده‌اند، به قول خودشان همه دار و ندارشان را روی هم گذاشته‌اند ولی این دلار، این دلار لعنتی و نوساناتش بدبختشان کرده. مردمی که از دو سه روز پیش جلوی صرافی‌ها جمع شده‌اند و معمولا تجمعات بیش از دو نفر را شکل می‌دهند بیشترشان روی لبه تیغِ سقوط ارزش دلار این پا و آن پا می‌کنند یا بغض دارند، یا حجم بالای استرس را قورت می‌دهند و منتظر می‌مانند یا مثل بعضی‌ها کم می‌آورند و سکته می‌کنند. دیروز یک خبرنگار توییتی نوشت و خبرداد که درمشهد یک نفر جانش را پای دلار گذاشته و سکته کرده، در تجمع پرتعداد فروشندگان و دلالان ارز هم همه می‌گفتند یک عده به خاطر دلار سکته کرده‌اند و یادی می‌کنند از سقوط دلار در سال 67 که سکته کرده‌ها و قطعه‌شان در بهشت زهرای تهران معروف است. آنهایی که قصد جان دادن پای دلار را ندارند اما صبر می‌کنند، ولی صبری تلخ و پرتشویش مثل صاحب یک عینک ذره‌بینی صدفی که زنی میانسال است. او با عضلات آویزان صورت که نشانه دلهره و ناامیدی است چشم به تابلوی صرافی‌ها داشت و رقص قیمت دلار را می‌پایید. او منتظر بود دلار کمی بالا برود، حتی شده با ضرر دلارها را بفروشد و خودش را راحت کند. قیمت‌ها دیروز از صبح تا ظهر حسابی بالا و پایین رفت، از 12 هزار و 100 تومان شروع شد و در بعضی صرافی‌ها به 13هزار و 500 تومان رسید. خدایا ! یک دلار و این همه قیمت‌. مردم می‌گفتند یک عده دلال که به جاهایی خاص وصل اند قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند و مردی به ما گفت که حوالی بازار بزرگ تهران چند نفر روی سکویی می‌ایستند و گوشی تلفن به گوش، ساعت به ساعت، حتی دقیقه به دقیقه قیمت دلار را به جماعتی که گویی مشغول تماشای معرکه‌اند اعلام می‌کنند. اما چهارراه استانبول حکایت خودش را دارد،‌ چهارراهی به شلوغی شب‌های عید که جای سوزن انداختن ندارد. زن و مردی جوان آمده‌اند برای فروش دلار، مثل خیلی‌های دیگر، اما اینها را دلال‌ها دوره کرده‌اند و مثل بازی دست رشته گیجشان می‌کنند،هر کسی قیمتی می‌دهد و این زوج دلواپس، التماس‌کنان فقط می‌خواهند بفروشند به هر قیمتی؛ خودشان می‌گویند خانه خراب شدیم.

تماشاچیان دلار

یک عده آمده‌اند فقط برای تماشا. تابلوی دیجیتال صرافی‌ها برای اینها شده سرگرمی، اگر هم پولِ ته جیبشان اجازه دهد خرید دلار هر وقت به پایین‌ترین قیمت ممکن رسید. مرد جوانی آمده برای تماشا و زل زده به تابلوی صرافی، پیرمردی هم فقط آمده تا ببیند دنیا دست کیست، اما زنی لبش را به دندان می‌گزد و دست می‌گذارد جلوی دهانش و می‌گوید چه اشتباهی کرد. او که حرف می‌زند پرونده ریسک برادرزاده اش باز می‌شود که 30 میلیون تومان وام گرفته و دلار 16 هزار تومانی خریده و حالا برای ضررهایش مرثیه می‌خواند.

پشت درصرافی‌ها آدم‌ها یا مالباخته‌اند یا ناامید از این همه صعود و سقوط دلار و این همه بلاتکلیفی. یک عده از شکمشان زده‌اند و دلار خریده‌اند، عده زیادی رفته‌اند زیر بار قرض و بعضی‌ها خانه فروخته‌اند برای این کاسبی. اینها وحشتشان از اوج گیری دلار و سقوط ریال بوده ولی حالا چه واقعی و چه تصنعی دلار پایین کشیده و عده‌ای از مالباخته‌ها شده‌اند تماشاچیان دلار. مردی مقابل یک صرافی می‌گفت وقتی پول مازادی نداری و نمی‌دانی بازی دست کیست نباید خطر کنی. او می‌گفت مردم عادی را چه به ورود به بازار بحران زده و پر‌ریسک ارز.

سقوط دلار قربانی گرفت

قاضی حسن حیدری، معاون دادستان مشهد با اشاره به فوت یک نفر در مشهد بر اثر سقوط قیمت دلار، گفت: این فرد که در ساعت 2بامداد دیروز به علت نوسانات قیمت دلار دچار حمله قلبی شده بود در حال اعزام به بیمارستان امدادی مشهد جان باخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: با وقوع حادثه، خانواده این فرد در تماس با سامانه اورژانس ۱۱۵ از ماموران اورژانس استمداد طلبیدند، اما با حضور این ماموران و اقدام به انتقال وی به بیمارستان در راه اعزام به بیمارستان جان باخت.

براساس اظهارات خانواده جان باخته، این فرد که مقادیری دلار خریداری کرده بود با شنیدن نوسانات قیمت دلار و کاهش قیمت، دچار سکته قلبی شد.

سقوط کشوری دلار

دلار در تبریز حوالی ساعت 12 ظهر دیروز بین دو عدد 9100 تا 9300 تومان در نوسان بود. در این شهر فروش دلار وجود داشت، ولی خبری از خرید نبود.

در بازار ارز اصفهان که در خیابانهای سپه و حکیم متمرکز است، اما بیش از تبادل ارز، تبادل قیمتهای کاهشی میان مردم به چشم میخورد در حالی که عملا خرید و فروشی وجود نداشت.

در مشهد ولی اوضاع کمی فرق داشت و در خیابان امام خمینی(ره) صرافیها تابلوی اعلام قیمت را خاموش کردند و میل به فروش نداشتند.

در کرمان نیز وضعیت مشابهی حاکم بود و در حالی که یک هفته قبل دلار 18 هزار تومان نیز فروخته شده بود روز گذشته خریداری نداشت و برخی صرافیها دلارها را تا ده هزار تومان میخریدند.

در اهواز نیز تا ساعت 12 ظهر دلالها دلار را ده هزار تومان میخریدند و 12 هزار تومان میفروختند در حالی که خبری از خریدار نبود مگر آنهایی که کاری ضروری داشتند.

دیروز قیمت دلار در بوشهر هم ده هزار تومان بود در حالی که در ارومیه خرید و فروش در صرافیها متوقف بود و فقط در بازار آزاد میشد دلار 12 هزار تومانی پیدا کرد.

خبرها از خیابان ملت شهرکرد نیز حاکی است دلار ده هزار تومانی خرید و فروش میشود در حالی که همه فروشنده دلار بودند و خریدار بندرت مشاهده میشد.

توصیههای پلیس به فروشندگان ارز خانگی

سرهنگ کیوان ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران با اشاره به ازدحام جمعیت در خیابان فردوسی و منوچهری برای فروش ارز گفت: شهروندان مراقب افراد جیببر و کلاهبردار باشند و معاملات خود را از طریق مراکز معتبر انجام دهند. وی افزود: توصیه پیشگیرانه پلیس این است که حضور چشمگیر مردم موجب ایجاد انگیزه برای سارقان جیببر در مناطق پر تردد میشود؛ شهروندان مراقب باشند با توجه به فعالیت مالی ممکن است ارز به همراه داشته باشند بنابراین مراقب محتویات کیف و جیب خود باشند که به سرقت نرود. وی ادامه داد: شهروندان زیپ کیف خود را کنترل کنند، دستشان روی کیفشان باشد و تمرکز داشته باشند که اموال همراهشان به سرقت نرود. رئیس پلیس پیشگیری تهران عنوان کرد: یکی از تکنیکهای متداول جیببرها تکنیک حواسپرانی است بهطوری که دو نفر وقتی متوجه میشوند فردی فعالیت مالی انجام داده است و ارز همراه دارد، وی را تعقیب میکنند و در موقعیت مناسب سوالی میپرسند، وقتی حواس فرد پرت شد نفر دیگر اقدام به سرقت میکند. سرهنگ ظهیری بیان کرد: در مسیر تردد به این مناطق اگر شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی مثل مترو وبیآرتی استفاده میکنند، مراقب باشند از سوی سارقان دچار زیان مالی نشوند. همچنین افرادی که عمدتا از کارتهای مالی در معاملات خود استفاده میکنند مراقب باشند رمز خود را فریاد نزنند. وی افزود: شهروندان از اعتماد به افرادی که بهصورت خیابانی دستگاه کارتخوان در دست گرفتهاند و تراکنش مالی انجام میدهند خودداری و برای خرید و فروش از مراکز معتبر
استفاده کنند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها