فرمانده اسبق پلیس تهران گفت: در حصر آبادان، رزمندگان ما ناچار بودند اسلحه و تجهیزات دشمن را به غنیمت بگیرند و از همان مهمات علیه خودشان استفاده کنند. نیروهای ما از ابتدایی ترین تجهیزات جنگی و دفاعی محروم بودند. در چنین وضعیتی حضرت امام خمینی(ره) فرمان شکست حصر آبادان را صادر فرمودند: «حصر آبادان باید شکسته شود». این دستور تاریخی امام (ره) بود که منجر به رویدادی بزرگ در تاریخ ایران شد و تاکنون به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگترین اقدامات در تاریخ کشورمان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۴۲
تنها دلیل شکست حصر آبادان، فرمان امام خمینی و ایمان رزمنده ها به ایشان بود

سردار مرتضی طلایی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: پس از تجاوز عراق و اشغال سریع بخش هایی از خاک ایران، خرمشهر مهم ترین شهر بندری ایران، به دست دشمن افتاد. پس از سقوط خرمشهر، رژیم عراق در صدد برآمد تا آبادان را هم اشغال کند. آن زمان شرایط سختی در منطقه حاکم بود. از طرفی ما یک سازمان منسجم دفاعی نداشتیم و از طرفی دیگر بنی صدر فرمانده کل قوا در حمایت و پشیبانی با رزمندگان بسیجی و سپاهی تلاش و همکاری نمی‌کرد. علاوه بر آن مسائل حاشیه های جزئی در میان نیروهای مختلف در منطقه وجود داشت.

وی ادامه داد: رزمندگان ما ناچار بودند اسلحه و تجهیزات دشمن را به غنیمت بگیرند و از همان مهمات علیه خودشان استفاده کنند. نیروهای ما از ابتدایی ترین تجهیزات جنگی و دفاعی محروم بودند. در چنین وضعیتی حضرت امام خمینی(ره) فرمان شکست حصر آبادان را صادر فرمودند: «حصر آبادان باید شکسته شود». این دستور تاریخی امام (ره) بود که منجر به رویدادی بزرگ در تاریخ ایران شد و تاکنون به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگترین اقدامات در تاریخ کشورمان به ثبت رسیده است.

به گفته سردار طلایی، به دنبال این فرمان، برای شکستن حصر آبادان تلاش شد. حصر آبادان، در خلال یک فداکاری بزرگ و دست جمعی شکسته شد و حرف امام(ره) تحقق پیدا کرد. این فرمان امام توان و انگیزه آنچه که یک یگان رزم و نیروی مسلح برای ورود به صحنه نبرد نیاز داشت را به خوبی تامین کرد.

وی گفت: نیروهای دشمن بر این تصور بودند که آبادان را برای همیشه به تصرف خود در خواهند آورد؛ اما در پی دستور امام (ره) یکی از مهم ترین و بزرگ ترین عملیات ها یعنی عملیات ثامن الائمه در تاریخ دفاع مقدس رخ داد. این عملیات نخستین عملیات از چهار عملیات بزرگ و موفق تاریخ دفاع مقدس است که برای آزادسازی مناطق اشغالی و با اجرای آن به فرمان فرماندهی کل قوا حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان تحقق یافت.

وی خاطرنشان کرد: چه رمز و رازی بین امام (ره) و رزمندهای غیور کشورمان وجود داشت که توان، انگیزه و قدرت ما را حتی بدون داشتن ابتدایی ترین تجهیزات نظامی برای نبرد با دشمن و شکست حصر آبادان تامین کرد. به عبارتی ساده تر امام خمینی (ره) تنها کسی بود که در آن شرایط نامناسب توانست با یک پیام ساده قادر به شکست حصر آبادان شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها