معاونان وزیر امور خارجه ایران،افغانستان و مشاور وزیر امور خارجه هند امروز (سه شنبه) در نشستی سه جانبه در کابل بر تعمیق همکاری ها و تسریع در اجرای توافقات سه جانبه تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۶۵
ایران، هند و افغانستان بر تعمیق همکاری سه جانبه تاکید کردند

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران که در راس هیاتی به کابل سفر کرده است با «وی جی گوخال» مشاور امور خارجه هند و هیات همراه در نشست مشترکی با «حکمت خلیل کرزی» معاون امور خارجه افغانستان تبادل نظر کردند.

در این جلسه در خصوص تسهیل روند بهره برداری از ظرفیت چابهار، برداشتن موانع احتمالی در حوزه مبادلات تجاری و تعاملات بانکی بین سه کشور در حوزه همکاری های اقتصادی،پپگیری توافقات سه جانبه و مشارکت و همکاری برای تامین امنیت فراگیر گفت و گو کردند.

معاون امور خارجه ایران در این نشست به حمایت همه جانبه ایران از دولت افغانستان در مبارزه با تروریست ها اشاره کرد و گفت که هر اقدامی که خواست دولت و ملت افغانستان برای این مبارزه و رسیدن به صلح باشد ایران با آن همراهی می کند.

عراقچی،همکاری ایران،هند و افغانستان در چابهار را نماد همکاری و الگوی تامین منافع منطقه از مسیر همکاری چند جانبه خواند و افزود که باید این همکاری بیش از پیش توسعه یابد.

او تصریح کرد که ایران آمادگی کامل برای همیاری برای تحقق صلح و بسط همکاری های اقتصادی برای تقویت و رونق اقتصادی افغانستان دارد.

«گوخال» معاون امور خارجه هند نیز در این نشست بر تعهدات دولتش در مورد همکاری با دولت افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی، امنیت و تقویت زیر ساخت های این کشور تاکید کرد.

برخی منابع غیر رسمی، یکی دیگر از دلایل سفر 'گوخال' به کابل را درخواست هند از دولت وحدت ملی برای تمرکز بر مبارزه با طالبان و تلاش برای دریافت اخباری مربوط به هفت شهروند هندی ربوده شده توسط طالبان اعلام کردند.

اردیبهشت ماه امسال در استان بغلان افغانستان، گروه طالبان هفت تن از مهندسان هندی را که در طرح های عمرانی کار می کردند ،ربودند و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت این افراد منتشر نشده است.

«کرزی» معاون وزارت امور خارجه افغانستان هم در این نشست سه جانبه،اقدامات گسترده کشورش برای دستیابی به توافق برای تحقق صلح و گسترش روابط با ایران و هند برای تامین منافع مردم کشورش را تشریح کرد.

پیش از این نشست، هیات ایرانی و هندی در جلسه ای دو جانبه در خصوص همکاری در چابهار در چارچوب توافقات دو جانبه تبادل نظر کردند.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در 10 فروردین ماه سال جاری نیز که در حاشیه کنفرانس صلح افغانستان در تاشکند پایتخت ازبکستان با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه کشور میزبان دیدار کرد .

عراقچی در این دیدار ضمن نگرانی از وضعیت کنونی افغانستان گفته بود که تهران برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان با همکاری ازبکستان آمادگی کامل دارد .

هیات ایرانی روز چهارشنبه با مقامات افغانستان در خصوص پیشرفت کار کمیته های پنجگانه ایران و افغانستان برای تدوین توافقنامه جامع همکاری دو کشور گفت وگو می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها