پرونده جام‌جم در مورد مرحوم عزت‌ا... انتظامی

یک عمر با عزت

کد خبر: ۱۱۵۹۸۸۹

تسلیت وزارت خارجهای

حالا درست است که مرحوم انتظامی از جامعه هنری و سینمایی است اما دلیل نمیشود فقط هنریها و سینماییها به درگذشت او واکنش نشان دهند و برایش پیام تسلیت صادر کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارتخانهاش از جمله کسانی هستند که برای درگذشت مرحوم انتظامی پیام تسلیت صادر کردهاند.

در پیام تسلیت ظریف آمده است: «خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت و محبوب مرحوم استاد عزتا... انتظامی موجب تاثر گردید. این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنری کشور و مردم شریف و هنر پرور ایران تسلیت گفته، رحمت الهی برای آن فرهیخته ارجمند که عمری را در راه هنر متعهد، فاخر و مردمی سپری کرد از خداوند بزرگ مسالت مینمایم.»

تسلیت صداوسیمایی

مرحوم انتظامی از هنرمندانی بود که تجربه موفقیت همزمان در سه مدیوم تئاتر، سینما و تلویزیون را در کارنامه خود داشت.

پس بیراه هم نخواهد بود که دکتر علیعسکری، رئیس رسانه ملی هم برای درگذشت او پیام تسلیت صادر کند. هرچند رئیس رسانه ملی در پیام خود به هویت سینمایی استاد اشاره کرده است.

در پیام رئیس سازمان صدا و سیما آمده است: «درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون و چهره شاخص تاریخ سینمای ایران، استاد عزتا... انتظامی را که برای نسلهای مختلف خاطره ساخت و نقشهای مهمی را در ذهن مردمان این سرزمین ماندگار کرد به خانواده ایشان، جامعه هنری و مردم تسلیت عرض میکنم. از خداوند تعالی برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.»

باز هم تو اینستاگرام؟!

منبع اولیه خبر رسانهها برای انتشار خبر درگذشت عزتا... انتظامی نه یک رسانه رسمی بلکه یک صفحه اینستاگرامی بود. گلنوش انتظامی فرزند مجید انتظامی ـ نیاز به معرفی که ندارد؛ دارد؟! ـ در همان ساعت اولیه صبح جمعه، خبر را در اینستاگرام شخصیاش منتشر کرده بود. گلنوش که فرزند ارشد مجید هم محسوب میشود دستی در سینما و فیلمسازی دارد. مانند پدرش چندان اهل حاشیه و رسانه نیست.

جالب است بدانید که صفحه اینستاگرامش هم یک صفحه با دسترسی خصوصی است؛ فالوئرهای کمی دارد: حدود 550 نفر. همین تعداد کم فالوئر هم کافی بود تا خبر مثل بمب از یکی از آنها درز کند و بعد به رسانهها کشیده شود. رسانه رسمی از اینستاگرام عقب ماند. نوه استاد به مناسبت درگذشت پدربزرگ، تصویر آواتار خودش را به رنگ مشکی تغییر داده است.

روایت مجید از عزت

مرحوم انتظامی از مدتی قبل دچار مشکلات جسمی شده بود. به گفته مجید فرزند خلف مرحوم انتظامی، پدرش مشکلات زیادی داشته از کلیه و کبد و مغز و امثالهم که در نهایت نتوانسته آنها را تحمل کند. آقا مجید همین سه ماه قبل در اردیبهشت 97 که حال پدرش کمی نامساعد شده بود در پاسخ به یکی از رسانهها درباره اینکه آیا عزتا... انتظامی میتواند همچنان در عالم بازیگری فعال بماند گفته بود پدرش از لحاظ جسمی مشکلی ندارد، اما حافظهاش یاری نمیکند و نمیتواند دیالوگ یا فیلمنامه را آنچنان در ذهن خود نگه دارد. به گفته او پدرش قدرت ایفای نقش یک کاراکتر را دارد اما احتمالا در ادای دیالوگها ناتوان باشد. جمله آخر این استاد موسیقی هم غم پنهانی در خودش داشت: بالاخره وقتی سن شناسنامه انسان بالا میرود به همراه خودش مشکلاتی را به همراه میآورد که باید با آنها کنار آمد.

فروش 500 میلیونی

مرحوم انتظامی آخرین مرتبه با فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی روی پرده سینماها رفته بود که این روزها فیلم «هزارپا»ی او هم در حال اکران است. پارسال همین روزها بود که زادبوم هم در نهایت بعد از چند سال کش و قوس پروانه نمایش گرفت. غیر از آن مرحوم، رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام رادان و پگاه آهنگرانی از دیگر بازیگران این فیلم بودند. «زادبوم» هرچند در جشنواره فجر سال 87 توانست نظر داوران را به خود جلب کند و دو سیمرغ به خانه ببرد با این حال در گیشه موفقیتی نداشت و در نهایت هم با 500 میلیون تومان فروش به کار خود پایان داد.

اختلافنظرهای قدیمی

شاید پررنگترین حضور این چند سال مرحوم انتظامی در تیتر رسانهها سال گذشته بود که جمشید مشایخی به عنوان یکی از پیشکسوتان بازیگری سخنانی را در نقد توجه منتقدان به عزتا... انتظامی ایراد کرد. (البته اگر حضور عزتا... انتظامی در کنار محمود احمدینژاد و اسفندیار رحیم مشایی در سال 92 در ستاد انتخابات کشور برای نامنویسی نامزدهای ریاست جمهوری را فاکتور بگیریم) انتقاداتی که خیلیها عقیده داشتند ریشه در اختلاف نظرها و سلیقههای قدیمی دارد. این وسط و در طول این سالها ظاهرا فقط مرحوم علی حاتمی بود که توانسته بود مشایخی و انتظامی را در سریال «هزاردستان» و فیلم «کمالالملک» در کنار یکدیگر جمع آورد. بعد از او همکاری این دو نفر هم دیگر تکرار نشد. در «هزاردستان» نقش اصلی را جمشید مشایخی بازی میکرد.

با نزاکت و دور از حاشیه

مرحوم انتظامی برخلاف خیلی از سلبریتیها، فعالیتهای تند و تیز سیاسی نداشت و عموما ترجیح میداد به جای اظهارنظرهای آوانگارد و تند و تیز، فعالیت حرفهای خودش را جدی بگیرد. همان روحیهای که در مختصات حرفهای مجید انتظامی هم دیده میشود. او و پدرش بیش از آنکه به اظهارنظرها و مواضع تند سیاسی یا اجتماعی شناخته شوند به هویت حرفهایشان شناخته میشوند.
روی همین حساب هم جریانهای مختلف سیاسی کشور با آن مرحوم رابطه احترامآمیز دو جانبهای داشتند. از اعتدالیون و اصلاحطلبها گرفته تا اصولگرایان؛ از رئیسجمهور روحانی تا محمدباقر قالیباف. بماند که سال 92 و همراهی او با محمود احمدینژاد و اسفندیار رحیم مشایی که برای ثبتنام بهعنوان نامزد ریاست جمهوری در ستاد انتخابات حضور یافته بودند، سوالها و انتقادات زیادی برانگیخت. انتظامی چند روز بعد با انتشار نامهای روایت خود را از آن ماجرا منتشر کرد. طبق گفته انتظامی، او با هدف ثبت بنیاد انتظامی به نهاد ریاستجمهوری مراجعه کرده بوده. در نهایت کاروان رئیسجمهور او را با خود همراه کرده و بدون اطلاع خودش او را به وزارت کشور میبرند: «من برای شما همیشه همان عزتم... همانی که همراه شما با دردهای ایران بسیار گریستهام و با شادیهایش لبخندها زدهام... برای شما من همیشه همان عزتم... بچهای از سنگلج...»

خانهموزهای در شمال تهران

خانه موزه عزتا... انتظامی هم از دیگر مواردی است که میتوانید برای اطلاع از زندگی و تاریخ و کارنامه آن مرحوم به آنجا مراجعه کنید.

این خانهموزه چهار سال قبل در خرداد ماه 1393 به بهرهبرداری رسید. البته این خانهموزه فقط محدود به مرحوم انتظامی نیست و شما میتوانید در آن چندین و چند مجسمه از هنرمندانی مانند جمیله شیخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و حتی جمشید مشایخی هم ببینید. همکارمان ساناز قنبری هفته گذشته مصاحبهای با شکرخدا گودرزی انجام داده بود که بتازگی مدیریت این خانهموزه را پذیرفته است. شرح این مصاحبه را میتوانید در صفحه 11 شماره 5171 تاریخ پانزدهم مرداد 97 روزنامه بخوانید. شاید برایتان جالب باشد بدانید این موزه که در بلوار اندرزگو در شمال تهران واقع شده تا همین چند سال قبل محل زندگی استاد انتظامی بوده است. در نهایت با نقل مکان او و همسرش به آپارتمانی در اقدسیه، این محل بهعنوان خانهموزه طراحی و ثبت شد. در فضای باز این مجموعه هم کافیشاپی طراحی شده است که مدیریت آن به عهده گلنوش انتظامی است، فرزند ارشد مجید انتظامی که صبح روز گذشته صفحه اینستاگرامش تبدیل به منبع خبری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها