نوزادان و کودکان در سنین مختلف روزانه به مقدار متفاوتی از آهن نیاز دارند. نوزادان هفت تا 12 ماهه تا 11میلی‌گرم، کودکان یک تا سه سال به هفت میلی‌گرم و کودکان چهار تا هشت سال به روزانه ده میلی‌گرم آهن نیازمند هستند. معمولا آهن از دو منبع حیوانی مانند گوشت و غذاهای دریایی و از منابع غیرحیوانی و غذاهای غنی‌شده به‌دست می‌آید.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۹۲

کودکانی را که از فقر آهن رنج میبرند معمولا میتوان با پوست بسیار رنگپریده، دست و پاهای سرد، احساس درد در زبان، کمانرژی بودن بدن، ضربان قلب تند، تمایل به خوردن چیزهایی غیر از موادغذایی و ضعف عضلانی شناخت.

مصرف غلات صبحانه غنیشده معمولا حاوی 100 درصد نیاز آهن مورد نیاز بدن کودکان در طول روز است. البته بهدلیل بالا بودن سدیم و مواد قندی، بهعنوان درمان همیشگی از آن استفاده نکنید. بلغور جو دوسر، یک میانوعده مغذی برای کودکان نوپا محسوب میشود. حدود سه چهارم فنجان از این ماده، حاوی 4/5 تا 6/6 میلیگرم آهن است.

گوشت قرمز یکی از اصلیترین منابع دریافت آهن بهشمار میرود که میتواند تا حد زیادی فقر آهن را از بین ببرد.

استفاده از کره بادام زمینی در کودکانی که به این ماده حساسیت ندارند، معمولا حاوی 56/0 میلیگرم آهن به ازای هر قاشق غذاخوری است. برای افزایش آهن، کره بادام زمینی را همراه نان گندم کامل مصرف کنید که حدود یک میلیگرم آهن در خود دارد.

کاکائوی تلخ حاوی آنتیاکسیدانهایی است که جذب آهن را در بدن کودک بالا میبرد. به ازای هر بار مصرف کاکائوی تلخ، هفت میلیگرم آهن جذب بدن میشود. مصرف تخممرغ گزینه دیگری برای دریافت آهن از موادغذایی است. تخممرغ پخته حدود یک میلیگرم آهن دارد. سعی کنید بهعنوان مثال، تخممرغ پخته را به شکلهای مختلف تزئین کنید تا کودک به خوردن آن ترغیب شود.

لوبیا و انواع حبوبات منبع غنی از آهن هستند. لوبیا سفید یکی از غنیترین منابع آهن بوده و با هر بار مصرف، هشت میلیگرم آهن به بدن میرساند. دانههای خوراکی یا آجیل مانند پسته و بادام هندی منبع خوبی از آهن، پروتئین و سایر موادمغذی است. در این میان از ماهی هم غافل نشوید. ماهی تن یک میلیگرم آهن دارد.

میوهها و سبزیجات یکی از منابع غیرحیوانی آهن هستند. بهعنوان مثال، هر فنجان اسفناج پخته 0.81 میلیگرم آهن دارد. در کنار آن، کشمش چهار میلیگرم، برگه زردآلو 46/3 میلیگرم و آلو و هندوانه 36/0 میلیگرم آهن دارند.

منبع: medicalnewstoday

ندا اظهری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها