دستاوردی دیگر از مسیر 2018 برای همدان

ژئو پارک اکباتان؛ جاذبه جدید گردشگری

کمتر کسی است که نام قدیم همدان (اکباتان) را نشنیده باشد بویژه این روزها که نام این کهنشهر با دو رویداد مهم گردشگری در سال 2018 گره خورده و فرصتی پدید آمده برای عرض اندام جاذبه‌های بی‌بدیل تاریخی و طبیعی‌اش. یکی از این جاذبه‌ها ژئوپارک اکباتان است که با توجه به بستر مناسب موجود قرار است در همدان ایجاد شود و احتمالا این خطه را به قطب گردشگری علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی تبدیل کند.
کد خبر: ۱۱۵۴۸۸۱

اما قصه ژئوپارک همدان چیست و چه شد که موضوع ژئو پارک در این استان مطرح شد. ماجرا به همایشی باز میگردد که چندی پیش به میزبانی همدان و به همت اتاق بازرگانی و میراث فرهنگی و با حضور چند نفر از سفرای گردشگری کشورهای مختلف به منظور پیش درآمد رویداد همدان 2018 برگزار شده بود.

در این همایش رئیس سازمان زمین شناسی کشور به نقش ژئو پارکها در توسعه گردشگری پرداخت و همدان را به دلیل معرفی شدن بهعنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی 2018 مستعدترین منطقه برای ایجاد آن معرفی کرد.

ژئو پارک چیست؟

با استناد به تعریف یونسکو، ژئو پارک به مناطقی اطلاق میشود که با وسعت کافی و مرزبندی مشخص در برگیرنده چندین پدیده محسوس در زمینشناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی طبیعی باشد تا بتوان از آن در مسیر توسعه گردشکری دستاوردهای اقتصادی کسب کرد.

با توجه به همین تعریف است که تاکنون 127 ژئو پارک توسط این سازمان شناسایی شده که ایران با ورود همدان به این عرصه حالا درصدد کسب دومین سهمیه خود بعد از جزیره نقره اندود قشم از رویای 500 عددی یونسکو برای ایجاد ژئو پارک برآمده است.

ظرفیتهای نادر همدان برای ایجادژئو پارک

در همین راستا معاون گردشگری، میراث فرهنگی استان با بیان اینکه کوه آذرین الوند با گسلها، شکافها و پروراندن زیباترین کانیهای جهان در دل خود مهمترین پدیده زمین شناختی همدان به حساب میآید، به جامجم میگوید: همدان ظرفیتهایی دارد که نظیر آن در کمتر جایی از ایران دیده میشود؛ پدیدههای گنجنامه و کتیبههای گرانیتی آن، غار علیصدر بعنوان طولانیترین غار آبی جهان که امکان قایقرانی هم دارد از این جمله به شمار میرود که سبب شده ظرفیت ژئوپارک اکباتان را در این خطه صد چندان میکند.

علی خاکسار میافزاید: حتی فروچالههای همدان نیز پدیدههای با ارزش در ژئوپارک محسوب میشوند؛ هرچند این فروچالهها براثر بداخلاقی انسان با زمین و برداشت بیرویه از آبخوانها پدید آمده و در دسته مخاطرات زمین شناختی جای میگیرند. وی با اشاره به اینکه مطالعاتی در این حوزه انجام شده و با توجه به شرایط همدان و ساختار زمینشناسی خاص آن برای تعریف ژئوپارک مطلوب شناخته شده است، تصریح میکند: زیباییها و چشماندازهای طبیعی و ذخایر معدنی استان بستر ایجاد ژئوپارک را در همدان فراهم کرده که با اجرای طرح ژئوپارک در استان یک ظرفیت مطلوب برای رونق صنعت گردشگری استان ایجاد میشود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ژئوپارک ضوابط خاص خود را دارد و کمترین دخل و تصرف در طبیعت باید انجام شود، میگوید: روستاها و مناطقی چون گنجنامه زیرساخت لازم را دارند و نیاز به دخل و تصرف نیست.

خاکسار البته به این هم اشاره میکند که فعلا موضوع ژئوپارک بهصورت کلی مطرح شده و برای تحقق این موضوع باید کار مطالعاتی گسترده انجام شود و متولی اصلی آن و حوزههای وظایفی هر دستگاه مشخص شود.

بر این اساس و باتوجه به اینکه این روزها همدان در معرض توجه مسئولان کشوری برای توسعه بخصوص در صتعت گردشگری قرار گرفته انتظار میرود تا مسئولان با همت بیشتری و با دغدغه مندی تاثیرگذاری پیشنهادات و برنامههایی که با نگاهی نو قرار است چهره تازهای از همدان را به دنیا معرفی نماید دنبال کنند.

شکوفه رنجبر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها