عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم با اشاره به اذعان آمریکا مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در یمن و حمایت اطلاعاتی و لجستیک آنها از ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود نوشت: این اعتراف آشکار پس از سه سال انکار و اکتفا به این‌که نقش آمریکا در جنگ یمن فقط سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی و فروش سلاح و مهمات جدید به سعودی‌ها و تبادل اطلاعات بوده رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۳۹۱۵۳

نیروهای کلاه سبز به منظور جنگ در کنار ائتلاف سعودی و رصد و نابودی موشکهای بالستیک حوثی وارد جنگ یمن شدهاند. وزارت دفاع آمریکا به این معترض شد که روزنامه نیویورک تایمز از حضور نیروهای آمریکایی ـ که در حال انجام ماموریت محرمانه بدون اطلاع طرفهای بسیاری در کنار نیروهای ارتش عربستان بودند ـ خبر داد. این روزنامه آمریکایی اعلام کرد: کلاه سبزها در شمال یمن ضد انصارا... یمن میجنگند و تعداد نیروهای آنها 12 نفر است که ماموریتهای ویژه پشت خطوط دشمن دارند.

به گزارش مهر، عطوان در ادامه یادداشت خود مینویسد: به طور حتم تعداد این نیروهای کلاه سبز بیش از رقم مذکورـ یعنی 12 کارشناس نظامی ـ است، زیرا اولا آنها به درخواست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و حاکم کنونی به عربستان آمدهاند که اخیرا به واشنگتن رفته بود. و دوم این که ماموریت آنها ابتدا شناسایی و رصد و سپس نابودی نیروهای انصارا... است. اخیرا شلیک مداوم موشکهای بالستیک یمنیها مقامات سعودی را بشدت عاجز و ناتوان کرده است.

حضور کارشناسان نظامی آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان در شرایطی است که نیروهای سودانی ماه ژوئن آینده از یمن خارج میشوند. آنها پس از تلفات سنگین و افزایش خشم مردمی از ادامه حضور جنگی در یمن انصراف دادند. حال ورود آمریکا به جنگ مستقیم با ایران و متحدانش در یمن پس از سه سال جنگ یمن نشان میدهد راهکار نظامی هنوز بر راهکار سیاسی غلبه دارد و روند جنگ در جبهههای یمن به نفع نیروهای ائتلاف سعودی پیش نمیرود. مهم تر اینکه هدف اصلی آمریکا از این ورود، جنگ مستقیم با ایران و متحدانش است. بعید نیست دخالت مستقیم نظامی آمریکا در یمن به منزله پاداش به عربستان نیز باشد، چرا که این کشور نیز جنگی غیرمستقیم را علیه ایران آغاز کرده است. شاید هم حضور نیروهای آمریکایی به منظور توجیه اعزام نیروهای سعودی به شمال شرق سوریه برای پر کردن خلأ عقب نشینی جزئی یا کلی آمریکاییها از سوریه باشد، بویژه این که مسئولان نظامی سعودی میگویند در حالی که آمریکا در کنار ما در یمن میجنگد پس چرا ما در کنار آنها در الحسکه، قامشلی و رقه نجنگیم. به هرحال حضور نیروهای آمریکایی به تعداد کم یا زیاد به تغییر معادلات نظامی در یمن به نفع ائتلاف عربی منجر نخواهد شد، اما آنچه مطمئن هستیم به حوثیها برای جذب افراد بیشتری از یمنیها کمک خواهد کرد و انصارا... از جنگ ضد آمریکا و اسرائیل در دفاع از یمن و هویت آن سخن خواهد گفت. اگر حضور بیش از 200 هزار نظامی آمریکایی در عراق و 130 هزار نفر دیگر در افغانستان موفق به رقم زدن سرنوشت جنگ به نفع کاخ سفید نشد و بیش از هفت تریلیون دلار به اذعان ترامپ هزینه روی دست آمریکا گذاشت، نیروهای کلاه سبز و سرخ آمریکا در یمن نیز جز این دستاوردی نخواهند داشت. باید در آینده دید که حجم تلفات و خسارات آنها چقدر خواهد بود.

عطوان در پایان نوشت: ترامپ در خاورمیانه از شکستی به شکست دیگر میرود و دائما از اشتباهات و شکستهایش درس نمیگیرد. مطمئن هستیم خسارتهای حضور نیروهای آمریکایی در یمن بهمراتب بیش از عراق و سوریه و افغانستان خواهد بود. یمنیها جنگجویانی سرسخت هستند که از آمریکا بشدت بیزارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها