جام جم آنلاین گزارش می دهد

قدمگاه شاهزاده روم ...

سینمای ایران اگرچه در سال های بعد از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به موضوعات دینی و زندگی ائمه داشته، اما در این میان فیلم هایی که به مهدویت و امام زمان بپردازند آنقدر اندک بوده که شاید تعدادشان از انگشتان یک دست هم تجاوز نکند. در اینجا نگاهی گذرا داریم به فیلم هایی که در این زمینه ساخته شده اند.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۹۷
قدمگاه شاهزاده روم ...

قدمگاه/محمدی مهدی عسگرپور

«قدمگاه» دومین فیلم بلند «محمدمهدی عسگرپور» است و تنها فیلم سینمایی ایران است که مستقیما به موضوع مهدویت و انتظار اشاره می‌کند. فیلم داستان رحمان پسری سرراهی است که در روستا بزرگ شده است. هر سال در نیمه شعبان او برای ادای نذر ده ساله اش ـ که امسال آخرین سال آن است ـ راهی قدمگاه می شود. اما با رسیدن به این زیارتگاه رحمان خوابی می بیند که زندگی او را متحول می کند و او برای یافتن پدر و مادرش دوباره به روستا برمی گردد.

سبز کوچک/غلامرضا رمضانی

«سبز کوچک» ششمین فیلم بلند سینمایی «غلامرضا رمضانی» است که مانند همه آثار او شخصیت محوری فیلمش یک کودک است. اگر چه این فیلم به طور مستقیم ارتباطی با انتظار ندارد اما بستر داستان حول نیمه شعبان است.در خلاصه داستان فیلم آمده است: محمد داستانی نوشته که در مسابقه های بین مدرسه ای اول شده و باید روز نیمه شعبان برای گرفتن جایزه اش به سالن بزرگ شهر برود. اما پدر به دلیل دست تنها بودن صاحب کارش، محمد را وادار می کند تا ظهر به عنوان وردست در حجره بماند.

خدا نزدیک است/ علی وزیریان

«خدا نزدیک» اولین فیلم «علی وزیریان» است که در آن به مفهوم انتظار پرداخته می‌شود. در خلاصه داستان فیلم اینطور آمده: رضا با موتور مسافرکشی می‌کند. او در نگاه اهالی، شیرین عقل است، لیکن در باطن جوانی با عاطفه و برخوردار از سلامت کامل ذهنی است. لیلا معلم جدید روستا از راه می‌رسد و برای رفتن به مدرسه ناچار می‌شود با موتور سفر کند. رضا دلباخته لیلا شده، رفته رفته احوالاتش به گونه ای تغییر می‌یابد که مادرش او را برای شفا به امامزاده می‌برد.

خدا می‌آید/مجید مجیدی

یکی از سه فیلم کوتاه مجید مجیدی، فیلمی 30 دقیقه‌ای است با عنوان «خدا می‌ آید» که داستان پسر و دختر خردسالی است که برای خدا نامه می‌نویسند و از او عاجزانه تقاضا می کنند تا بیاید و مادر مریضشان را به بیمارستان ببرد و خوب کند. نامه ساده و صمیمانه کودکان دوست داشتنی و تلخ است. اگر چه این فیلم به طور مستقیم ارتباطی با امام زمان ندارد اما مجیدی به خوبی توانسته انتظار و مفهوم انتظار را در فیلمش به تصویر بکشد.

بوی پیراهن یوسف/ ابراهیم حاتمی‌کیا

«بوی پیراهن یوسف» هفتمین فیلم بلند حاتمی‌کیا است که اگرچه به صورت مستقیم به فرهنگ مهدویت نمی‌پردازد اما تلاش کرده تا مفهومی زمینی و امروزه به موضوع انتظار و مهدویت داده و آن‌را در قالبی امروزی به نمایش درآورد. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌است: دایی غفور راننده تاکسی فرودگاه،‌ با وجود همه مدارکی که ثابت می کند پسرش یوسف در جنگ شهید شده، هنوز فکر می کند که او زنده است و حتی حرف دامادش اصغر را که همرزم یوسف بوده قبول نمی کند.

شاهزاده روم/ هادی محمدیان

انیمیشن «شاهزاده روم»، ساخته هادی محمدیان نیز از دیگر آثاری است که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و گیشه خوبی داشت. این فیلم به ازدواج ملیکا شاهزاده روم (نرجس خاتون) با حضرت امام حسن عسگری (ع) و تولد حضرت مهدی (عج) می‌پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها