همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۷۰

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

یک نکته مالیاتی

توجه داشته باشید چنانچه جهت انجام معامله فیش مالیات نقل و انتقال واریز گردد، ولی تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی انجام نشود؛ واریز‌کننده با گواهی دفتر اسناد رسمی می‌تواند به اداره مالیات مراجعه و درخواست استرداد مبالغ واریزی را نماید و آن اداره ملزم می‌باشد؛ پس از اخذ تائیدیه دفتر اسناد رسمی ظرف 15 روز نسبت به پرداخت مبالغ دریافتی به مؤدی اقدام نماید.

قانون، امتحانات و فوت بستگان

براساس قانون، کلیه دانش‌آموزانی که یکی از بستگان درجه اول آنها در فاصله یک ماه قبل از آغاز امتحانات خرداد یا شهریور فوت شود، در آن نوبت امتحانی مردود نخواهند شد. این قبیل افراد می‌توانند علاوه بر نوبت‌های امتحانی مذکور، در یک نوبت امتحانی دیگر همراه غایبین مجاز شرکت کنند. البته در خصوص امتحانات نهایی دوره متوسطه، این موضوع رعایت نخواهد شد و این امتحانات خارج از حوزه شمول این موارد خارج است.

راه کسر هزینه‌های پزشکی از مالیات پرداختی

1- با عنایت به این‌که هزینه‌های پزشکی انجام شده توسط مودیان در فرم اظهارنامه مالیاتی بندهای الف، ب و ج ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم و به عنوان یکی از اقلام کاهنده درآمد، مشمول مالیات درج شده است، بنابراین مودیان مالیاتی که درخواست استفاده از تسهیلات مقرر در ماده مذکور را دارند، می‌بایست هزینه مورد نظر را در فرم اظهارنامه درج و اسناد و مدارک مربوط را در زمان تسلیم اظهارنامه به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم نمایند.

2- در صورتی که مودی در زمان تسلیم اظهارنامه، مدارک مربوط به هزینه پزشکی خود و افراد تحت تکفل را به اداره امور مالیاتی ارائه نکرده باشد، چنانچه قبل از رسیدگی و صدور برگ تشخیصی مالیات نسبت به ارانه اسناد و مدارک مثبته اقدام کند، اداره امور مالیاتی مکلف است با رعایت مقررات، در صورت احراز در این مورد، مراتب را در تنظیم گزارش رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات مورد نظر قرار داده و با رعایت مقررات از درآمد مشمول مالیات مودی کسر نماید.

سهم مالکان از هزینه‌های ساختمان

براساس قانون، سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک ساختمان٬ متناسب با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان محاسبه می‌شود؛ بجز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد. در کنار تمام اینها٬ قانون می‌گوید عدم استفاده از ملک مانع پرداخت هزینه‌های ساختمان، شارژ و ... نمی‌باشد.

دقت در تعویض چک

تعویض چک مذکور در قرارداد با چک دیگر باید با رعایت تمام جوانب و سنجیدن آثار حقوقی آن انجام شود. مثلاً ممکن است در قرارداد بابت ثمن معامله چک گرفته باشید و شرط کنید که اگر چک پاس نشد، حق فسخ داشته باشید. حال اگر این چک را با چک دیگری تعویض کنید، ممکن است در دادگاه برگشت خوردن چک جدید دلیل بر ایجاد حق فسخ برای شما محسوب نشود.

معرفی داور در اختلافات حقوقی

براساس قانون ٬ چنانچه در قرارداد برای حل اختلاف داور مرضی‌الطرفین تعیین شده باشد و طرفین نخواهند یا نتوانند در انتخاب داور اتفاق نظر داشته باشند؛ هر یک از آنها می‌توانند، داور مورد وثوق خود را به وسیله اظهارنامه به دیگری معرفی کنند و طرف مقابل طی 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه باید نسبت به قبول یا رد داور اظهارنظر نماید؛ در غیر این صورت برای تعیین داور باید از طریق دادگاه اقدام شود.

سمانه کارآمد - حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها