سرطان بی‌خبر از راه می‌رسد. خیلی ناگهانی سروکله‌‌اش در زندگی آدم‌ها پیدا می‌شود، اما خیلی‌ها فقط بیمار مبتلا به سرطان را می‌بینند و از هزار و یک مشکل دیگری که برای او و خانواده‌اش بعد از این بیماری به وجود می‌آید خبر ندارند؛ مشکلاتی که باید برایشان چاره‌ای اندیشیده شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۸۰
بهبودیافته سرطان، یک سرمایه است

من خودم یکی از بهبودیافتههای سرطان هستم. ده سال پیش به این بیماری مبتلا شدم. یک سال و نیم مشغول معالجه بودم. سه بار جراحی شدم. 12 جلسه شیمیدرمانی و 30 جلسه رادیوتراپی را از سر گذراندم.

در دوران بیماری با پزشک معالجم خانم دکتر آزاده جولایی، متخصص جراحی پستان و مدیرعامل مؤسسه سرطان تهران در ارتباط بودم و این ارتباط در روزهای بعد از درمان هم ادامه داشت. ایشان نظرشان بر این بود بیمارانی که بهبود پیدا میکنند بهتر میتوانند به افراد مبتلا کمک کنند. آنها با خودشان حس امید را منتقل میکنند. نظرشان بر این بود اگر بیماران بهبودیافته خودشان بیایند و بیماران بستری بگویند شما تصویر دیروز ما هستید و ما تصویر فردای شما، این کار قطعا نتیجه بیشتری دارد و روند درمان را سرعت میبخشد. برهمین اساس بود که طرح حامی در بخش آنکولوژی بیمارستان مهدیه شکل گرفت. خانم دکتر از من و بقیه بیماران بهبودیافته خودشان خواستند در این طرح مشارکت کنیم و ما هم قبول کردیم.

الان سه سال از اجرای طرح میگذرد و ما همیشه در روزهای شیمیدرمانی در کنار بیماران مبتلا و بستری در بخش آنکولوژی حضور داریم. هدفمان هم امید بخشیدن به بیماران است، البته با این رویکرد که بیمار بهبودیافته سرطان، یک سرمایه است که میتواند به سیستم درمان برگردد و با حضور خودش نقش موثری در امیدرسانی و درمان مبتلایان دیگر داشته باشد.

بعد از این تجربه سه ساله، حالا دیگر میدانم این حضور یک تجربه مثبت دو طرفه است. یعنی هم حال این بیماران خوب میشود و هم حال من و بقیه بهبود یافتهها و همه از یکدیگر انرژی میگیریم. بیمار تازه مبتلا همیشه دنبال روزنه امید است و از هیچ کسی جز یک بیمار بهبودیافته این امید به او نمیرسد.

خوشبختانه حالا میبینم این امید حداقل در بین جمع زیادی از این بیماران که با اعضای گروه حامی در ارتباط هستند به وجود آمده است. الان اگر شما به بخش شیمیدرمانی بیمارستان مهدیه سر بزنید، میبینید آن فضای نا امیدی و غم و افسردگی که در بخش شیمیدرمانی بقیه بیمارستانها بوفور دیده میشود، اینجا وجود ندارد. اینجا همه با حامیها میگویند و میخندند و دور هم، این لحظات سخت را میگذرانند. ما معتقدیم این طرح میتواند یک طرح ملی باشد. اگر در نقاط دیگر کشور هم به بهبودیافتههای سرطان توجه شود و آنها هم به سیستم درمان برگردند؛ به بهبودیافتههای سرطان به چشم یک سرمایه باید نگاه کرد.

مینو اسدی

بهبودیافته و عضو موسسه سرطان پستان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها