افشاگری نویسنده آمریکایی از نقش کاخ سفید در به قدرت رساندن بن‌سلمان

ترامپ: ما آدم خود را در راس کار قرار دادیم!

محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در چارچوب توطئه‌ای آمریکایی به قدرت رسید و برای همین او را باید ولیعهدی نامشروع توصیف کرد . اخیرا نویسنده آمریکایی کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ»، با ارائه اسنادی گفته است روی کار آمدن محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد و شکل‌گیری کودتا در عربستان، کار ترامپ بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۷۸

پایگاه آمریکایی اینترسپت گزارش داد مایکل والف، نویسنده کتاب «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ» با اشاره به مطالبی درخصوص چگونگی قدرت گرفتن محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و کمک شایان ترامپ به رخ دادن این امر، آورده است: «ترامپ به دوستان خود گفت: ما آدم خود را در راس کار قرار دادیم».

وی همچنین در ادامه مطالب کتاب خود درخصوص سفر ناگهانی دونالد ترامپ به ریاض و همزمانی آن با برکناری جیمز کومی، رئیس اف.بی.آی نوشت: زمانی بهتر از این برای منحرف کردن تیتر خبرها از واشنگتن نبود، سفری که میتوانست همه چیز را تغییر دهد.

گفته میشود این کتاب براساس 18ماه تحقیق نویسنده در ارتباط با ترامپ و کسب اطلاعات از کارمندان کاخ سفید است. دونالد ترامپ نیز در واکنش به این کتاب، صحت مطالب درج شده در آن را تکذیب کرده و از انتشار آن بسیار عصبانی شده است. گفته میشود در این کتاب همچنین مطالبی درخصوص خانواده رئیسجمهور آمریکا و روابط وی یا نزدیکاناش از جمله اشخاصی همچون استیو بنن، استراتژیست برکنار شده دولت ترامپ آورده شده است.

شلیک 2 موشک بالستیک به غرب و جنوب عربستان

از سوی دیگر یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله صبح دیروز دو فروند موشک بالستیک جدید را به سمت اهداف نظامی عربستان در غرب و جنوب این کشور شلیک کرد. از یک ماه پیش تاکنون شلیک پی در پی موشکهای دور برد یا کوتاه برد به مواضع سعودیها آرامش را از این کشور گرفته است. در این میان گرچه مقامات رسمی عربستان از هرگونه اطلاعرسانی پرهیز میکنند اما شبکههای اجتماعی با ثبت شلیک این موشکها نسبت به خسارتهای ناشی از آن هشدار میدهند.

به گزارش مشرق، یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله پس از شلیک موشک بالستیک برکان اچ 2 کاخ الیمامه ریاض در 19 دسامبر گذشته، اعلام کرد مرحله جدیدی از درگیری و مقابله با عربستان سعودی آغاز شده است.

به گزارش شبکه المسیره، یک فروند موشک بالستیک دیگر از نوع «قاهرام2» دیروز صبح به سمت محل تجمع شبهنظامیان ائتلاف سعودی در سواحل غربی این کشور شلیک شد. براساس آخرین آمار منتشر شده، یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله در سال گذشته میلادی(2017) 45 فروند موشک بالستیک را به عمق خاک عربستان و امارات و پایگاههای نظامیان آنها و مزدوران ائتلاف سعودی از جمله سه فروند برکان 2، سه فروند موشک برکان 1، سه فروند موشک برکان اچ2 و سه موشک بالستیک زلزال شلیک کردند. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی یمن «سبا» گزارش داد نیروهای یمنی با شلیک یک فروند موشک «زلزال2» مواضع نظامیان سعودی و شبهنظامیان وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن را در جنوب منطقه «الموسم» در «جازان» واقع در جنوب عربستان منهدم کردند که در پی آن چندنفر کشته و زخمی شدند. شبکه اسکاینیوز به نقل از منابع نظامی سعودی مدعی شد سامانه دفاعی موشکی عربستان، موشک بالستیک شلیک شده به سمت نجران را رهگیری و منهدم کرده است. در یک خبر دیگر شبکه العالم روز گذشته اعلام کرد نیروهای یمنی با موشکهای کاتیوشا مواضع و استحکامات مزدوران سعودی را در منطقه الجحملیه شهر تعز (جنوب غرب) زیر آتش گرفتند که در این حمله موشکی تعدادی از آنها به هلاکت رسیده یا زخمی شدند.

رژیم متجاوز عربستان سعودی از سهسال پیش همراه متحدانش جنگی خشن و خونین را علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخت که تاکنون بیش از ده هزارنفر در آن کشته و صدها هزار نفر مجروح شدهاند. جنگ یمن علاوه بر خسارتهای انسانی تمام زیرساختهای این کشور را نابود کرده است. به همین دلیل از مدتها پیش بیماریهای مرگ آور از جمله وبا و دیفتری در این کشور شایع شده است و نهادهای بینالمللی نسبت به آینده این کشور هشدار میدهند. روز گذشته کنتروت، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر در توییتی با اشاره به صفحه توییتر صلیب سرخ جهانی که نوشته بود «یمنیها به سبب قحطی در معرض مرگ هستند؛ از هر ده یمنی، شش نفر از آنها چیزی برای خوردن ندارند» نوشت: آن وقت ولیعهد عربستان در قایق 500 میلیون دلاری و کاخ 300 میلیون دلاری اش جشن میگیرد!

صدای مردم عربستان درآمد

به گزارش مشرق و به نقل از پایگاه عربی 21، فعالان سعودی نسبت به قیمت سوخت و مالیاتهای مختلف که همزمان با آغاز سال جدید میلادی افزایش یافته، اعتراض کردهاند. این فعالان در شبکه اجتماعی توییتر با راهاندازی هشتگی با عنوان «ای پادشاه! حقوقها جوابگوی نیازها نیست»، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور را مستقیما خطاب قرار دادهاند. فعالان سعودی در نوشتههای خود در توییتر ضمن گلهمندی از وضعیت اقتصادی، درباره افزایش نرخ جرم و بدرفتاریها در این کشور در پی بحران مالی که درصد زیادی از شهروندان این کشور با آن مواجه هستند هشدار دادند.

دولت عربستان 11 دی بهای سوخت را در این کشور از 82 تا 126 درصد افزایش داد. این تصمیم دولت عربستان خشم شهروندان این کشور را برانگیخت. شهروندان عربستانی در شبکههای اجتماعی میگویند دولت اموال آنها را غارت کرده و آنها را به لبه پرتگاه هل داده است. اقتصاد عربستان از مدتها پیش با بحران شدیدی دستوپنجه نرم میکند بویژه این که نیمی از ذخایر ارزی این کشور طی دو سال و نیم اخیر بهسبب جنگافروزی در یمن و مناطق دیگر از دست رفته است. از سوی دیگر کاهش بهای نفت، این بزرگترین کشور صادرکننده نفت در جهان را بشدت آسیبپذیر کرده است. بهگونهای که گفته میشود ذخایر ارزی عربستان از حدود 347 میلیارد دلار در دسامبر 2014 به حدود 165 میلیارد دلار کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها