در روزهایی که طرفداران میلان شاهد بدترین نتایج باشگاه‌شان هستند و می‌بینند تیم‌های ته جدولی سری A یکی پس از دیگری روسونری را متوقف می‌کنند، خبری اعلام شد که حس نوستالژی هواداران این تیم را دوباره زنده کرد. کمتر از دو ماه پیش بود که آندره پیرلو یکی از ستاره‌های باقی مانده دوران اوج میلان از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. بعد از اعلام بازنشستگی پیرلو، تنها کاکا برزیلی از آن تیم رویایی باقی مانده بود که او نیز رسما کفش‌هایش را در سن 35 سالگی برای همیشه آویخت.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۸۵

کاکا در پیامی اینستاگرامی، اینگونه نوشت: «من به زمانی برای تفکر بیشتر و گرفتن تصمیم بهتر نیاز داشتم. من به اروپا رفتم تا از فوتبال در بالاترین سطح آن لذت ببرم. اما حالا و در آگاهی کامل به این نتیجه رسیده‌ام که به دوران فوتبال حرفه‌ای خود پایان دهم». از چند وقت پیش که مساله خداحافظی کاکا مطرح شده بود، می‌گفتند که این ستاره برزیلی احیانا با دو گزینه رو‌به‌رو می‌شود: بازگشت به برزیل و یک سال بازی در تیم سائوپائولو یعنی دقیقا همان جایی که فوتبال را آغاز کرد و دوم پذیرش پست مدیریتی و یا مربیگری در باشگاه میلان. به نظر می‌رسد تمایل او به پذیرش گزینه دوم بیشتر است. او ماه اکتبر در همین زمینه گفت: آنچه که زیدان پس از پایان بازنشستگی انجام داد، ایده بسیار معقولانه‌ای است. او صبر کرد، مدتی اندیشید و مسیر مخصوص خود را با مطالعه و تامل درست کرد. من نیز چنین راهی را دوست دارم.

برای بازگشت به ابتدای دوران فوتبالی کاکا، باید فلاش‌بکی به 27 سال پیش داشت. او مثل تمام هموطنانش نامی بلندبالا داشت و با اسم ریکاردو ایزکسون دوس سانتوس شناخته می‌شد. اما برادرش نام ریکاردو کاکا را برای او انتخاب کرد و در سن هشت سالگی دوران فوتبالی خود را در باشگاه سائوپائولو با همین اسم جدید آغاز کرد. اولین قراردادش در 15 سالگی امضا شد و اولین بازی حرفه‌ای را در 18 سالگی برای همین تیم انجام داد. کاکا در 59 بازی که برای این باشگاه برزیلی انجام داد، 23 گل به ثمر رساند. یکی از مهم‌ترین نقاط عطف زندگی او در همین 18 سالگی رقم خورد. در زمان تمرین در حادثه‌ای در استخر آسیب دید و این زمزمه به گوشش رسید که این مصدومیت ممکن است خیلی زود دوران فوتبالی او را پایان ببخشد.

اما تقدیر به بهترین شکل برای او رقم خورد و به بازیکنی تبدیل شد که در 20 سالگی جام‌جهانی فوتبال را در سال 2002 بالای سر ببرد. بعد از آن نیز افتخارات باشگاهی‌اش شروع شد. یک سال بعد از جام‌جهانی از سائوپائولو عازم اروپا شد و به عضویت میلانی درآمد که آن روزها یکی از قطب‌های اصلی فوتبال به حساب می‌آمد. کسب یک اسکودتو، کسب یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و کسب توپ طلا در سال 2007 تمام افتخاراتش در بین قرمز و مشکی‌پوشان میلان بود. سال 2009 عازم مادرید شد و به جمع کهکشانی‌ها پیوست تا افتخارات خود را در تیم سفیدپوش مادرید ادامه دهد. اما آمدن کریس رونالدو در همان سال به رئال موجب شد تا حضور کاکا در سایه قرار گیرد و هرگز نتواند آن بازیکنی شود که در میلان بود. او چهار سال در رئال ماند و پس از کسب یک قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در جام حذفی، در 2013 به میلان بازگشت و یک سال دیگر در این تیم بازی کرد. اما دیگر نه میلان در اوج بود و نه کاکا. او 328 بازی برای این میلان و رئال انجام داد و صد گل به ثمر رساند.

در سال 2014 و در روزهایی که ستاره‌های فوتبال عادت کرده بودند روزهای آخر دوران حرفه‌ای خود را در آمریکا بگذرانند، پسر نجیب برزیلی عازم MLS شد و به عضویت اورلاندو سیتی درآمد. او با دریافت حقوق سالانه 6/6 میلیون دلار در سال، عنوان گران‌ترین فوتبالیست تاریخ لیگ آمریکا را به خود اختصاص داد. پیراهن او نیز یکی از پرفروش‌ترین پیراهن‌ها در لیگ این کشور بود. چندی پیش که رونالدو پنجمین توپ طلای خود را به دست آورد، کاکا در اظهارنظری گفت: همیشه از گرفتن توپ طلا توسط مسی و رونالدو خوشحال می‌شوم، زیرا بی‌شک در ادامه این جمله گفته می‌شود که کاکا آخرین بازیکنی بود که پیش از این دو ستاره چنین افتخاری را کسب کرد.

اما بدون شک دریبل‌های ظریف، سرعت بالا، دادن پاس‌های دقیق به هم‌تیمی‌ها و آن شادی گل مخصوص به‌خودش که دست‌هایش به نشانه شکر به آسمان می‌گرفت، تا سال‌ها در یاد طرفداران فوتبال باقی می‌ماند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها