سرمای هوا به‌صورت جدی در اغلب مناطق کشور شروع شده و خیلی‌ها به فکر راه ‌انداختن بخاری، شومینه و شوفاژ هستند.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۱۴

در این میان، نصب لوله بخاری در برخی منازل امروزی چالشی است که هر ساله شماری از افراد را دچار مسمومیت می‌کند و بسیاری را نیز به کام مرگ می‌کشاند. در سال‌های اخیر به دنبال بالا رفتن آمار مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتگی، توصیه‌ها و آموزش‌های فراوانی از سوی سازمان‌های مربوط از جمله آتش‌نشانی مطرح شده که متأسفانه هنوز هم بی‌توجهی عده‌ای به این هشدارها و توصیه‌های ایمنی باعث تکرار حوادث تلخ سال‌های گذشته می‌شود.

بخاری استاندارد

بهتر است هر سال قبل از نصب بخاری، سلامت و ایمنی آن از سوی متخصص این کار تائید شود. از خرید و استفاده از بخاری‌های بدون دودکش جدا خودداری کنید زیرا باعث انتشار دوده و گازهای سمی ناشی از احتراق در محیط می‌شود. این بخاری‌ها برای فضاهای عمومی طراحی شده‌اند که تردد زیادی در آن انجام می‌شود و جریان هوا به طور مداوم برقرار است. شعله بخاری باید آبی بسوزد به‌طوری که زرد یا قرمز بودن شعله نشانه کمبود اکسیژن محیط است و باید با باز گذاشتن در و پنجره، اکسیژن کافی را به شعله برسانید. ترموکوبل بخاری باید حتما سالم باشد تا در صورت قطع ناگهانی گاز، به‌طور خودکار جریان گاز را قطع کند. بخاری را در جایی قرار دهید که جریان شدید هوا در مقابل آن نباشد. در اطراف بخاری هرگز از وسایل قابل اشتعال استفاده نکنید.

لوله بخاری استاندارد

برای نصب بخاری باید از شیلنگی با حداکثر طول یک‌متر و نیم استفاده کرد و نباید آن را از داخل دیوار، سقف یا کف اتاق عبور داد. در نصب لوله‌های بخاری نیز از کم‌ترین تعداد لوله و زانویی استفاده کنید. در انتهای لوله‌ها در خارج از منزل نیز باید از دودکش «اچ» استفاده کنید تا مانع از برگشت گازهای سمی حاصل از احتراق به داخل بخاری شود. اطراف لوله بخاری از خارج ساختمان باید باز باشد به طوری که از بلندترین نقطه پشت‌بام باید حدود 60 سانتی‌متر بالاتر باشد تا جریان هوا براحتی به آن برسد. حتما از دودکش «اچ» استفاده کنید تا در صورت بسته شدن یکی از حفره‌های دودکش، منافذ دیگری برای خروج گازهای سمی وجود داشته باشد.

هرگز از لوله‌های آکاردئونی برای بخاری استفاده نکنید. این لوله‌ها به‌دلیل انعطافی که دارند در اثر حرارت براحتی حالت خود را از دست می‌دهند و احتمال سوراخ شدن آنها و انتشار گازهای سمی بسیار زیاد است. هنگام استفاده از بخاری گازسوز حتما یکی از پنجره‌ها یا درهای منزل را کمی باز بگذارید تا اکسیژنی که با احتراق از بین رفته، در محیط جایگزین شود. لوله‌ها همیشه باید شیبی رو به بالا داشته باشند، بنابراین نصب لوله‌ها به سمت پایین یا در راستای افق ممکن است باعث برگشت گازهای ناشی از سوختن شود. لوله‌ها باید بخوبی داخل یکدیگر رفته و منفذی در این میان وجود نداشته باشد تا گازهای سمی از آن در محیط نشت کند. لوله‌های بخاری حین سوختن شعله همواره باید گرم باشند. سرد بودن لوله‌ها نشانه پس‌زدن گازهای حاصل از احتراق، مسدود بودن احتمالی دودکش و کاهش اکسیژن محیط است. در این حالت باز کردن در یا پنجره می‌تواند مشکل را برطرف کند. به‌خاطر داشته باشید که لوله بخاری یا باید در منفذ تعبیه شده در داخل ساختمان قرار گیرد یا از دیوار به سمت بیرون هدایت شود. خارج کردن لوله بخاری از شیشه پنجره به‌دلیل فشار هوای بیرون خطرناک است و باعث پس زدن گازهای سمی به داخل خانه می‌شود و احتمال گازگرفتگی را بالا می‌برد.

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها