مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: در همدان 38 غار داریم اما عمده بار گردشگری به دوش غارعلیصدر است. باید تلاش کنیم بر غارها به اندازه ظرفیت بردشان گردشگر تحمیل کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۸۷

محمدرضا محمدی درباره تعیین عرصه و حریم غار علیصدر و محدودیت ظرفیت گردشگری آن بعد از سالها و همچنین فعالیت معدن سنگ در حریم کار سراب به مهر گفت: یکی از اقداماتی که کردیم فعال کردن کارگروه‌های قانونی از جمله کارگروه غارشناسی است. کارگروه غارشناسی اولا شناساندن غارها است. براساس پژوهش‌های انجام شده 38 غار در استان همدان داریم که عمده بار سنگینش بر عهده غار علیصدر است.

وی افزود: باید تلاش کنیم به غار علیصدر به اندازه ظرفیت بر آن، گردشگر تحمیل کنیم.

وی ادامه داد: ملاحظات مربوط به غارها مستلزم آن است که همه غارها را بشناسیم و زیرساخت‌ها را در آن مستقر کنیم. اقدام بعدی آن است که شرایطی را ایجاد کنیم که شاهد وقوع تخلف در داخل پیرامون غارها نباشیم.

مدیرکل محیط زیست استان همدان تصریح کرد: متأسفانه پیرامون غار سراب، مجوز برای فعالیت معدنی صادر شده که در کارگروه غارشناسی روی این موضوع متمرکز شده ایم و چند الزام را مصوب کرده ایم از جمله اینکه بعد از اتمام مجوز فعلی در مجوزی برای فعالیت این معدن، تمدید نخواهد شد. دیگر آنکه امکان پیشروی به سمت غار را گرفته ایم و شیوه‌های برداشت را هم محدود کرده ایم تا مثلاً شیوه‌های انفجاری نداشته باشیم.محمدی تأکید کرد: ترمیم سینه کارهایی که تاکنون برداشت شده را هم الزام کرده ایم. حتماً باید این ترمیم را انجام دهند چون هم وضعیت بشری را آشفته کرده و هم منجر به تولید ریزگرد شده است.

وی افزود: در همدان با معضل پسماند و بحران آب هم به طور جدی روبه‌روییم و در این راستا 32 تفاهم نامه با دستگاههای مختلف امضا کرده ایم.

محمدی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص اینکه اخیرا دو گونه افعی در حال انقراض برای اولین بار در استان همدان دیده شده آیا برنامه‌ای برای حفاظت از این گونه دارید یا خیر؟ گفت: اصلی ترین اتفاقی که در حوزه حفاظت از گونه‌ها باید بیفتد حفظ طبیعی بودن شرایط پیرامونی است. این را محقق کنیم حفاظت به خودی خود رخ می‌دهد.مدیر کل محیط زیست استان همدان اظهار داشت: سیاست کلی ما این است که با جلوگیری از
بهره کشی بی رویه، شرایط را برای طبیعت فراهم کنیم و برای مثال وقتی جلوی فعالیت یک معدن متخلف را می‌گیریم، شرایط را برای حیات وحش و طبیعت فراهم کرده ایم و همه گونه‌ها که باید در یک چرخه طبیعی حضور داشته باشند می‌توانند به حیات خود ادامه دهند اما برنامه خاصی جداگانه برای حفظ خزندگان نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها