هر کاری که می‌کنید بکنید، اما چشم‌های بچه‌ها را از یاد نبرید که بدجور محاکمه می‌کنند. این محاکمه مثل یک محاکمه عادی قضایی نیست، کاش آن بود که تحملش راحت‌تر و عذاب و مجازاتش زودگذر بود. محاکمه چشم‌های بچه‌ها عملی و گاه، دائمی است.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۸۳

تصور کنید در حال رانندگی هستید و به راننده خودرو کناری ناسزا می‌گویید. تصور کنید مشغول قدم زدن در پارک هستید و آشغال روی زمین می‌ریزید. تصور کنید در حال رانندگی، با سرعت غیرمجاز می‌رانید و بعد هم طلبکار می‌شوید که چرا جریمه‌تان کرده‌اند. در خانه که هستید، احیانا رفتاری خارج از شأن و ادب انجام می‌دهید، خدای ناکرده با همسرتان با خشونت رفتار می‌کنید، زور می‌گویید، خودخواه می‌شوید، از شدت خستگی کار روزانه، بی‌اعتنا و بی‌حس و حال می‌شوید و به آن صدای کودکانه و آن درخواست‌های کوچک و لطیف و با احتیاط و به آن پرسش‌ها توجه نمی‌کنید... .

فردای آن روز شما همه آن وقایع را از یاد برده‌اید و روزی دیگر برایتان آغاز شده و در کوران گرفتاری‌ های ریز و درشت، حتی به فکرتان هم نرسیده که چه چیزی در حال اتفاق افتادن است. حواستان نیست آن چشم‌ها، آن چشم‌های باهوش و حساس چه علامتی از شما و رفتارتان گرفته‌اند. توجه ندارید که آن چشم‌ها آینده‌ای هستند بر رفتار ناشایست من و شما و سال‌ها بعد در محکمه‌ای عذاب‌آور و ممتد، جلوی روی خودمان به دفعات تکرارش می‌کنند. تصور کنید سال‌ها بعد به مهمانی رفته‌اید، فرزندتان کاری می‌کند که از آن کار جلوی سایر چشم‌های کنجکاو خجالت می‌کشید؛ اعتراض می‌کنید اما به گونه‌ای دردناک درمی‌یابید که این، خود شماست که در قالب آن رفتار، اکنون چون آیینه در برابرتان قرار گرفته و گاه گریزی از آن نیست. سال‌ها بعد، درون خانه به چالشی برمی‌خورید، سن بالا رفته، محبت، کمک، همدلی یا درکی را می‌جویید و وقتی دریافتش نمی‌کنید و درپی اعتراض و اعلام قدرناشناسی برمی‌آیید، باز هم به گونه‌ای دردناک، رفتار خودتان را جلوی آیینه می‌بینید و به نوعی مخصوص رنج می‌کشید. دوستان من! پدران و مادران جوان امروز! سخت حواستان به چشم‌های بچه‌ها باشد، آن چشم‌ها فقط نگاه حمل نمی‌کنند، آنها دائما به ربط و ضبط رفتار ما، الگوربرداری و قضاوت مشغول‌اند. آن نگاه، روزی همه رفتارهای ما را پس می‌دهند ... اگر خوب باشد، خوب و اگر بد باشد، بد ... چشم‌های بچه‌ها دوربینی قوی و محکمه‌شان گاه بیرحمانه و دردناک است. به چشم‌های بچه‌ها توجه کنیم که آنچه در آینده می‌خواهیم آلان، درون آن است ...

بهمن موسوی - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها