یک روز گرم در یک خیابان شلوغ، شارژ گوشی تنها 15 درصد مانده و کلی کار واجب برای انجام دارید.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۳۴

مطمئنا خیلی از شما دچار چنین وضعیتی شده‌اید، پاور بانک‌ها چاره‌ای نسبتا کارآمد بودند، اما خیلی اوقات حتی فراموش می‌کنیم آنها را همراه خود ببریم. در چنین وضعیتی، راهکاری جدید نیاز است، جست‌وجوهای اینترنتی بیشتر باهدف صورت می‌گیرند، ولی گشت‌وگذارهای بی‌هدف اینترنتی گاهی موجب ایجاد یک استارت‌آپ می‌شوند! پس از شکستی که اشکان بابایی از تشکیل تیم استارت‌آپی خود برای ساخت ماشین‌های الکتریکی و ورود به بازار خودرو در ایران نصیبش شده بود، تا روزی که با دیدن یک عکس از نیمکت خورشیدی به فکر ایجاد یک استارت‌آپ بومی افتاد، زمان زیادی نگذشته بود. تیمی که با تمام تلاش‌ها به دلیل نبود امکانات مناسب و ناتوانی مالی نتوانست طراحی و ساخت خودروهای الکترونیکی را دنبال کند، نیمکت خورشیدی عجیب‌ترین چیزی بود که می‌توانست نیرویی دوباره در شاکله آن تزریق کند. این روزها از تیم چند نفره قبلی، فقط دو نفر اصلی تیم باقی‌مانده‌اند، اما نیمکت خورشیدی بهانه‌ای شد برای تشکیل تیمی جدید به نام «انینو» و ادامه کار تا گرفتن نتیجه.

نیمکت خورشیدی واقعیت یا رویا

کمی قبل‌تر نمی‌توانستیم در مورد تبدیل انرژی خورشید به برق به همین سادگی صحبت کنیم، اما امروزه پنل‌های خورشیدی توانایی تولید برق را بسادگی دارند، داستان تیم استارت‌آپی این هفته ما از یک مشکل و کشف آن شروع می‌شود، جایی که شما هم مثل اعضای تیم استارت‌آپی دنبال یک فضای دنج هستید که علاوه بر این‌که سایه‌ای در آفتاب برای شما فراهم می‌کند، بتواند برق موردنیاز شما برای شارژ تلفن همراه و رایانه همراهتان را نیز تامین کند. تصویری که اشکان بابایی در اینترنت با آن برخورد راه‌حل این مشکل بود، نیمکتی که سایه‌بانی بود برای نرسیدن گرمای خورشید به کسانی که زیر آن نشسته‌اند و استفاده از همان گرما و تبدیل آن به انرژی الکتریکی برای شارژ کردن وسایل برقی مورداستفاده که با توجه به اقلیم ایران می‌توانست گزینه مناسبی باشد.

نمونه‌های ایرانی و خارجی

اشکان بابایی می‌گوید: «مهم‌ترین اصل برای یک استارت‌آپ بررسی بازار داخلی است، اما نباید از رقبای خارجی هم غافل شد، نیمکت‌های خورشیدی، نمونه‌ای در ایران نداشتند، البته نمونه‌های خارجی زیادی از آنها موجود بود، اما گروه ما برای ورود به بازار ایران دو مزیت رقابتی در نظر گرفته بود، اقلیم ایران محرک خوبی بود تا بیش‌ازپیش بر موفقیت استارت‌آپ خود در ایران تأکید کنیم و از طرفی تبدیل برق تولیدشده به DC برای شارژ لپ‌تاپ نوآوری بود که در جایی دیده نشده بود. در کنار این موارد این‌که ما از انرژی برگشت‌پذیر برای مقاصد خود استفاده می‌کنیم نیز می‌توانست محرک خوبی برای ما، سرمایه‌گذاران و حتی مصرف‌کنندگان باشد. در سال‌های اخیر با کمبود انرژی مواجه هستیم و این‌که بتوانیم انرژی‌های برگشت‌پذیر را وارد چرخه مصرف کنیم مزیت بزرگی بود.»

انواع محصولات تولیدی

در مورد انواع محصولات تولیدی انینو با اشکان بابایی صحبت کردیم و او اشاره کرد: «خاطرات ما با فضای تخیل و رویا همراه بوده، تیم انینو برای تولید محصولات خود، سعی در به واقعیت پیوستن رویاها داشته است. شاید همچنان هم برای خیلی از ما نشستن در یک آلاچیق و استفاده هم‌زمان از انرژی الکتریکی بدون دغدغه هزینه و هدر نرفتن انرژی‌های برگشت‌ناپذیر شبیه یک رویا باشد، اما این تیم با تولید سه محصول به واقعی کردن این رویا کمک کرده است.»

آلاچیق خورشیدی با کارایی قدیم آلاچیق و ترکیب آن با انرژی برق این امکان را به افراد داخل آلاچیق می‌دهد که بتوانند لوازم برقی خود را شارژ کنند. در کنار آن، نمایشگری در این آلاچیق‌ها نصب‌شده که اطلاعاتی چون وضعیت آب‌وهوا و شرایط جوی را گزارش می‌کند، همچنین برای تجاری‌سازی، امکان نمایش تبلیغات در این نمایشگرها فراهم‌شده است. محصول دیگر نیمکت‌هایی است که دارای سایه‌بان بوده و با پنل‌های خورشیدی که در بالای سایه‌بان این نیمکت طراحی‌شده است، برق تولید می‌کند. سومین محصول آنها که شکلی نوآورانه‌تر دارد، استندهای خورشیدی هستند که با نام درخت خورشیدی مطرح‌ شده‌اند، کار این استندها تولید برق و امکان اتصال به شبکه برق شهری برای فروش برق است. شهرهای زیادی در کشور از نعمت تابش خورشید برخوردار هستند و پیاده‌سازی این سه محصول و تولید انبوه آن می‌تواند کاربردهای زیادی در کشور داشته باشد.

تیم، شکست، پیروزی

این تیم استارت‌آپی، متشکل از افرادی است که اول اخلاق و بعد تخصص را شاخص خود در نظر گرفته‌اند. اشکان بابایی به‌عنوان نفر اصلی و صمد شکری به‌عنوان یار قدیمی از استارت‌آپ قبلی در کنار سعید آقایی، محمدرضا رضازاده، امیرحسین اکبری و خانم صبا مهدی ترکیبی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های برق قدرت، مدیریت تکنولوژی، مکانیک و هنر را تشکیل داده‌اند که یک تیم منسجم برای به نتیجه رساندن و تجاری‌سازی کردن محصولات هستند. شکست، رمز پیروزی که هیچ لازمه پیروزی است، این جمله را صمد شکری می‌گوید. او با اشاره به این موضوع که شکست ما در استارت‌آپ اول جنبه یادگیری داشت، بیان می‌کند هیچ‌گاه از شکست همراه با یادگیری هراسی نداریم و این موضوع به ما کمک می‌کند قوی‌تر عمل کرده و پیشرفت کنیم. اشکان بابایی در خصوص ترکیب تیم جدید می‌گوید: «همیشه شکست موجب یادگیری است، زمانی که در تشکیل تیم اول و نتیجه گرفتن از آن تیم موفق نبودم، یاد گرفتم چطور یک تیم بسازم، تیمی که منسجم باشد و هدف افراد گروه یکی باشد، افراد خبره‌ای که در گروه هضم نشوند، به درد گروه نمی‌خورند، بهتر است یک تیم، یکدست و همدل باشد تا به نتیجه بهتری برسیم.»

جیب خالی، جایزه عالی

وقتی در مورد جایزه با اشکان بابایی سخن گفتیم، بیشتر در مورد جیب خالی تیم صحبت کرد و گفت: «آوردگاه بوم تک و انتخاب انینو به‌عنوان ایده سوم در کنار جایزه یک ‌میلیون تومانی، جیب خالی بچه‌های انینو را پر کرد، اما بیشتر از پر شدن جیب خالی که بعید است با یک ‌میلیون و دو میلیون تومان پر شود، تفکر گروه ما، حس دیده شدن توسط سرمایه‌گذاران در بخش ارائه محصولات و پیدا کردن شکل و قالب مناسب تیم برای ما اهمیت داشت.» همچنین در ادامه صمد شکری گفت: «البته هنوز هیچ قراردادی به مرحله عملیاتی نرسیده، اما از این‌که موفقیت‌هایی هرچند کوچک کسب کرده‌ایم، خوشحال هستیم.»

هنوز امیدواریم...

امید رمز حرکت‌های بزرگ بوده و است، با گروه انینو در مورد آینده و امیدهایشان صحبت کردیم و گفتند: «هنوز رویاهای بزرگ‌تری در تفکرات اعضای تیم ما پرواز می‌کند و دنیای خودروهای الکترونیکی همچنان دغدغه اصلی ماست. استفاده از سوخت‌های فسیلی و آلایندگی بیش‌ازحد آنها موجب شده همچنان مهم‌ترین درگیری ذهنی ما ساخت خودرو‌یی ملی باشد که توان بالا را در عین استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر دارا باشد و این مهم جز با حمایت مسئولان و همت گروه‌های استارت‌آپی مشتاق به دست نخواهد آمد.»

به نظر می‌رسد، انینو هنوز کاملا امیدوار است و فقط کمی مسیر خود را عوض کرده است. آنها برای بقای استارت‌آپ یا بهتر بگوییم گروه خود دست به تولید نیمکت‌های خورشیدی زده‌اند، اما واقعیت تشکیل این گروه، عزم راسخ آنها در رسیدن به یک تولید ملی باارزش و هدفمند است، امیدواریم مسئولان دست در دست جوانان ایرانی تلاش کنند تا بتوانیم شاهد ساخت و تولید محصولاتی ارزشمند در ایران باشیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر مسئولان، نگاه ویژه‌ای به مشاغل جدید و دانش‌بنیان داشته‌اند.

محسن سمسارپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها