وقتی بازی با کره برای ما تشریفاتی و برای حریف حیاتی است

لذت اقتدار

ایران ـ کره و یک بار دیگر، اوج حساسیت در ال کلاسیکوی فوتبال آسیا. سال هاست که این بازی به یک هیجان برای فوتبالدوستان تبدیل شده است؛ دقیقا از همان زمانی که کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران شد و از همان روز، دل‌ها قرص شد!زمانی بود که در رشته والیبال حسرت گرفتن یک ست از تیم‌های کره‌ای و ژاپنی را داشتیم.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۰۰

زمانی بود که اگر دو امتیاز از آنها جلو می‌افتادیم، برای ما مثل یک پیروزی بود، اما حالا همه چیز تغییر کرده است و بردن ایران برای آنها به یک رویا تبدیل شده است. دقیقا مثل فوتبال. هر چند اوضاع در فوتبال بهتر بود و کره‌ای‌ها سابقه خوردن شش گل از ایران را دارند، اما باید قبول کرد، عبور از تیم‌های آسیای شرقی و شکست دادنشان همیشه کاری سخت بوده است. وقتی پیش از جام‌جهانی 2014 و در جریان بازی مقدماتی تیم ایران مقابل کره‌جنوبی، رضا قوچان‌نژاد به زیبایی هر چه تمام‌تر دروازه چشم بادامی‌ها را باز کرد، گزارشگر بازی گفت الان ایران روی هواست. حالا چیزی نزدیک به چهار سال گذشته است و ما امروز دوباره باید در مقدماتی جام‌جهانی به مصاف کره برویم. این بار اما پیش از بازی روی هوا هستیم. با خیالی راحت برابر کره‌جنوبی قرار خواهیم گرفت، چرا که ایران برای دومین بار متوالی به جام‌جهانی رفته و حالا تیم کی‌روش انگیزه‌های متفاوتی برای پیروزی برابر کره دارد؛ تداوم نباختن‌ها مقابل این تیم و البته بردی که می‌تواند چشم‌بادامی‌ها را از جام‌جهانی دور کند.

تیم ایران در بازی گذشته خودش موفق به کسب برد 2 بر صفر برابر ازبکستان در تهران شد. ما با گل‌های سردار آزمون و مهدی طارمی، ازبک‌ها را شکست دادیم و صعودمان را به جام‌جهانی قطعی کردیم. اما در مقابل، کره‌ای‌ها نیاز بسیار شدیدی به برد در این بازی دارند. آنها که با هفت امتیاز اختلاف نسبت به ایران 20 امتیازی در رده دوم قرار دارند، ازبکستان 12 امتیازی را نیز پشت سر خود می‌بینند. شرایط در این دوره مقدماتی برای کره بسیار سخت شده و آنها اگر در بازی فردا موفق به کسب پیروزی برابر ایران نشوند، شاید کارشان در ادامه سخت‌تر شود و تنها راهشان برای صعود، گذر از مرحله پلی‌آف باشد.

شاید برای خیلی‌ها جالب باشد که بدانند، تیم ایران به چه دلیل آنقدر برای برد مقابل کره آماده است. اول این که تیم ایران تا اینجا گلی دریافت نکرده است. علیرضا بیرانوند در هشت بازی قبلی دروازه خود را بسته نگه داشته و همه می‌دانند،‌ تداوم این رکورد چقدر می‌تواند اقتدار صعود ایران را بیشتر کند، ضمن این که الان چهار بازی است که تیم ایران برابر کره شکست نخورده است. بعد از باخت تلخی که در وقت‌های اضافه رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا رقم خورد، تیم ایران در یک بازی دوستانه و سه بازی مقدماتی جام‌جهانی با نتایج مشابه یک بر صفر برابر کره پیروز شده است. سردار آزمون، جواد نکونام، رضا قوچان‌نژاد، (2 گل) در این چهار بازی برای ایران گلزنی کرده‌اند، ضمن این که 375 دقیقه بسته ماندن دروازه ایران برابر حریف، حاصل کار دروازه‌بان‌هایی مثل مهدی رحمتی، رحمان احمدی، علیرضا حقیقی و علیرضا بیرانوند است.

بازی روز پنجشنبه در حالی برگزار می‌شود که دوباره جنگ‌های روانی بین ایرانی‌ها و کره‌ای‌ها زیاد شده است. هیچکس دعواهای چند سال پیش کی‌روش و چوی را فراموش نمی‌کند و انگار آن مشتی که کارلوس پس از صعود ایران به جام‌جهانی به سرمربی وقت کره نشان داد، هنوز در ذهن مردم این کشور مانده است. به همین دلیل کره‌ای‌ها در رسانه‌ها مدام سعی در شروع جنگ‌روانی داشته‌اند. حتی کئون‌چانگ‌هون در مصاحبه‌ای گفته، تیم ایران در حد اروپا نیست و این اظهارنظر شاید واکنش بازیکنان ایران را در زمین به همراه داشته باشد، چرا که تیم کی‌روش در این سال‌ها نشان داده در زمین پاسخ‌گوی خوبی برای جنگ‌های روانی است.

مرد پرتغالی نیمکت تیم‌ملی سورپرایزهایی هم برای این دیدار دارد. علاوه بر این که مسعود شجاعی از لیست تیم‌ملی برای این دیدار دور مانده، سامان قدوس لژیونر دو رگه‌ای است که برای اولین بار به اردوی تیم ایران دعوت می‌شود و شاید کی‌روش در بازی فردا از او استفاده کند.

تیم‌های ایران و کره‌جنوبی روز پنجشنبه و از ساعت 16 و 30 دقیقه در استادیوم سئول به مصاف هم خواهند رفت. تیم ایران خاطرات بسیار خوبی از این استادیوم دارد. ایران آخرین بار در این استادیوم مقابل کره‌جنوبی به پیروزی رسیده و راهی جام‌جهانی شده است.

نکاتی خواندنی از بازی ایران و کره جنوبی

ـ تیم ملی فوتبال ایران با اقتدار کامل به جام جهانی 2018 روسیه صعود کرد تا جایی که نه‌تنها طعم شکست را نچشیده، بلکه تا امروز دروازه این تیم هم باز نشده و این یک رکورد به شمار می‌آید و تیم کی‌روش اصلا دوست ندارد، این رکورد شکسته شود.

ـ کی‌روش تاکنون دو مربی مختلف یعنی چوی کانگ و اولی اشتیلیکه را شکست داده و در صورتی که کره‌ای‌ها با شین تائه گوک مقابل ایران شکست بخورند، کی‌روش به خاطر پیروزی مقابل سه مربی مختلف تیم ملی کره‌جنوبی، هت‌تریک می‌کند.

ـ رسانه‌های کره جنوبی و سرمربی این تیم، اظهارت تندی علیه سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بر زبان آوردند و او را دیوانه و یاغی خطاب کردند و طبیعی است که کی‌روش، انگیزه بالایی برای پاسخ دادن به آنها در زمین داشته باشد، همچنان که پیش از این هم مشت‌های گره کرده خود را به آنها نشان داد.

ـ کی‌روش مربی ای است که باختن را در هیچ شرایطی دوست ندارد و نمی‌خواهد رتبه تیمش در ماه‌های منتهی به جام جهانی پایین بیاید و به همین خاطر تیم او سخت تلاش خواهد کرد که در زمین کره در درجه نخست بازنده نباشد.

کره هفت سال است که نتوانسته ایران را شکست بدهد. دو شکست رفت و برگشت در انتخابی جام جهانی 2014، شکست یک بر صفر در ورزشگاه آزادی در دیداری دوستانه و پیروزی یک بر صفر ایران برابر کره جنوبی در بازی رفت انتخابی جام جهانی 2018، چهار مسابقه بوده‌اند که هر چهار مسابقه با هدایت کارلوس کی‌روش بوده و سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌خواهد به این رکورد خیره‌کننده و دست‌نیافتنی خود ادامه دهد.

سرمربی کره جنوبی در کنفرانس عصبانی شد

ایران خطرناک است

شین تائه یونگ، سرمربی کره جنوبی هواداران کشورش را به ورزشگاه خانگی این تیم برای بازی با ایران فرا می‌خواند. او درباره دیدار امروز می‌گوید: «من باور دارم که می‌توانیم یک بازی خوب ارائه کنیم و این طلسم را که نتوانسته‌ایم در چند سال اخیر ایران را شکست بدهیم، از بین ببریم. ما می‌خواهیم نشان دهیم ایران تاکنون مقابل قدرت اصلی ما قرار نگرفته است.»

او درباره سرمربی ایران هم می‌گوید: «کی‌روش بسیار باهوش است و به همین دلیل نمی‌توانم در رسانه‌ها درخصوص ترکیب تیمم صحبت کنم.» تائه یونگ درباره تیم ملی توضیح می‌دهد: «می‌دانیم که بازیکنان ایران پس از انجام تاکتیک‌های دفاعی خود به بهترین شکل، تاکتیک‌های ضدحمله را به اجرا می‌گذارند. فکر نمی‌کنم تاکتیک آنها با وجود تغییر ترکیب تغییری کند، چون سرمربی این تیم و بازیکنان ایران مدت‌هاست کنار یکدیگر هستند. تیم ایران شرایط خوبی دارد، با قدرت بازی می‌کند و تاکتیک بسته آنها بسیار خطرناک است.»

سرمربی کره جنوبی همچنین می‌گوید: «تاکتیک‌های دفاعی را بخوبی با بازیکنان مرور کردیم و در حمله هم برنامه‌های ویژه‌ای برای شکست ایران داریم. انتظار دارم بتوانیم با برنامه‌هایی که داریم، ایران را شکست دهیم.»

خبرنگار کره‌ای از سرمربی‌شان پرسید شما جوانید و کی‌روش باتجربه. چه تضمینی برای شکست او دارید که تائه یونگ عصبانی شد و پاسخ داد: «آیا شما از کاری که انجام می‌دهید اطمینان کامل دارید؟»

کی‌روش:مثل ما لبخند بزنید!

از آزادی می‌آییم، چرا از ورزشگاه شما بترسیم؟

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران، استاد جنگ روانی است. پشت هر کار او فکر است و طبیعی است که هر رفتاری می‌کند، کره‌ای‌ها سردرگم شوند. او چهار سال پیش با تحریک کره‌ای‌ها کاری کرد باب میل تیم ملی بازی کنند و در نهایت ایران برنده باشد. حالا او دوباره حرف‌هایی می‌زند و رفتارهایی دارد که از نظر کره‌ای‌ها جنگ روانی است. کی‌روش دیروز هم در لابه‌لای حرف‌های خود به خبرنگار کره‌ای جمله‌ای گفت که بسیار جالب بود: «می‌دانم وضعیت تیم ملی شما خوب نیست، اما مثل ایرانی‌ها لبخند بزنید!» او همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری که قصد داشت ایرانی‌ها را از جو ورزشگاه 60 هزار نفری بترساند، پاسخ جالب‌تری داد: «ما از ورزشگاه صد هزار نفری آزادی می‌آییم؛ چرا باید از ورزشگاه 60 هزار نفری بترسیم!»

کارلوس در کنفرانس دیروز باز هم حرف از پیروزی زد: «امیدواریم با ارائه فوتبالی خوب و برتر کره را شکست دهیم. در واقع وظیفه داریم امروز پیروز شویم. مطمئنا کارمان آسان نیست، اما به‌عنوان تیمی که حضورمان در جام جهانی قطعی شده، وظیفه داریم تمام سعی خود را انجام دهیم تا پیروز شویم.» کی‌روش همچنین گفت با استراتژی سرمربی جدید کره جنوبی آشناست.

وقتی خبرنگار کره‌ای از کی‌روش پرسید دوست دارد کره یا ازبکستان همراه با ایران صعود کنند، هوشمندانه پاسخ داد: «در فوتبال خوب نیست احساساتمان را مطرح کنیم، چون این حرکت غیرمحترمانه خواهد بود. امیدوارم بهترین تیم به همراه ایران به جام جهانی صعود کند، چون این موضوع به افزایش سطح فنی در فوتبال آسیا کمک خواهد کرد.»چهار سال پیش وقتی از کانگ هی، سرمربی وقت کره جنوبی پرسیدند دوست دارد ایران یا ازبکستان همراه کره صعود کند، گفت از ایرانی‌ها خوشش نمی‌آید که همین حرف جنگ به راه انداخت. کی‌روش همچنین گفت برد یک بر صفر مقابل کره جنوبی هم فوق‌العاده است. او دربخشی از حرف‌هایش گفت وقتی تیمش گل می‌خورد، انگشت اتهام به سمت کسی دراز نمی‌کند و همواره بازیکنان ایران از جان گذشتگی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها