رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی در حالی برگزار شد که نفس برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند به شایسته سالاری منجر شود که این یعنی یک نگاه برنامه‌محور در کشتی ایران که بخشی از این نگاه را در رده‌های پایه با پیگیری برنامه‌های علمی شاهدیم.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۳۷

اصولا وقتی صحبت از مسابقات انتخابی می‌شود یعنی دنبال این هستیم که شایسته سالاری را بنیان بگذاریم و توانمندی‌ها را ببینیم. طبیعتا در مسابقات انتخابی حوادث هم وجود دارد و اینجاست که کمیته فنی با بررسی کارشناسی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند. بعد از برگزاری رقابت‌های انتخابی این بحث مطرح می‌شود که کجا کشتی‌گیران ما به اوج برسند و در چه مسابقاتی شرکت کنند.

شخصا معتقدم، مسابقات انتخابی باید برگزار شود تا شایسته‌ها به تیم ملی برسند. این نگاه را در همه رده‌ها پیگیری می‌کنیم و دیدید که همزمان با انتخابی بزرگسالان در دو وزن کشتی آزاد جوانان نیز که در رقابت‌های آسیایی نتایج خوبی نگرفتیم، مجددا انتخابی برگزار کردیم.

ذکر این نکته ضروری است که موجودیت کشتی ایران همین نفراتی هستند که در رقابت‌ها این چنین حاضر می‌شوند و باید برای رفع نقطه ضعف‌ها با برنامه پیش رفت. اینجاست که مبحث تکنیک کشتی‌گیران پیش‌ می‌آید.

واقعیت این است که در سال‌های گذشته، فیلا و اتحادیه جهانی کشتی با تغییر پیاپی قوانین و وضع قوانینی که به هیچ وجه مورد تائید کشور کشتی خیزی چون ایران نبود،‌ زیبایی و تکنیک را از کشتی گرفته بود. این شرایط بهتر شده اما بازهم جای کار دارد و باید اصلاح شود.می بینید در حالی که یک فن زیبا دو امتیاز دارد، یک خاک کردن ساده هم دو امتیاز دارد! اینها باعث می‌شود کشتی‌گیر کار ساده را انتخاب کند و سمت اجرای فنون نرود.

با این حال، دو سالی است در رده‌های پایه چند کار را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم؛‌ این که کشتی‌گیرانمان به سبک کشتی ایرانی و اجرای فنون و در نتیجه ارتقای تکنیکی حرکت کنند و در وهله دوم به‌دنبال این هستیم که با تلفیق علم و تجربه بتدریج مربیانمان را نیز به اوج برسانیم.

برخلاف گذشته،‌ امروز هم مربیان و هم بسیاری از کشتی‌گیران تحصیلکرده ورزش هستند و در چنین فضا و ذهنیتی، امکان تلفیق علم و تجربه ورزش از روان‌شناسی ورزشی تا تغذیه ورزشی و علم تمرین فراهم آمده است. این موضوع دور نمای خوبی را برای کشتی ایران ترسیم کرده است؛‌ جایی که شایسته سالاری، قانونمندی و نگاه علمی می‌تواند به توسعه پایدار کشتی ایران بینجامد.

مجید ترکان

کارشناس کشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها