تهدید، تحریم و غارت. این سه‌گانه‌ای از سیاست‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ است که هر روز، پرده تازه‌ای از آن رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۷۳

واشنگتن که در هفته‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران پیگیری می‌کرد، به تازگی در شورای امنیت سازمان ملل وارد فاز تهدید درباره توسعه برنامه موشکی کشورمان شده و همزمان اتحادیه اروپا نیز 23 فرد جدید را به فهرست تحریم افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران افزوده است. در کنار اینها از روز پنجشنبه، محدودیت‌ها در سفر ایرانیان به ایالات متحده اعمال شده که فاز تازه‌ای از سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ است.

افزون بر این، ایالات متحده با طرح ادعاهایی، همچنان درصدد غارت اموال ایران است. پس از دستبرد دو میلیارد دلاری واشنگتن به اموال ایران، حالا این کشور می‌خواهد ساختمانی متعلق به بنیاد علوی را سرقت کند و چشم به غارت میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان نیز دارد.

این سیاست‌های ضدایرانی ترامپ، همان خصومت کوری است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به آن اشاره کرده است. ظریف در پیامی توییتری، قانون ضد مسافرتی ترامپ را نمایش شرم‌آور خصومت کورکورانه علیه همه ایرانی‌ها خوانده است.

جزئیات دزدی جدید آمریکا

در ادامه دور جدید اقدامات ضدایرانی در آمریکا و غارت اموال جمهوری اسلامی ایران، یک دادگاه فدرال آمریکا پنجشنبه به بهانه آنچه که نقض تحریم‌ها و ارتباط با ایران عنوان شد، رای به مصادره ساختمان بنیاد خیریه علوی در محله منهتن نیویورک داد. آن‌طور که رویترز گزارش کرده، هیات منصفه دادگاه به این نتیجه رسید که این نهاد از ارتباط ادعا شده شریک خود شرکت آسا (Assa) با ایران آگاهی و سعی در پوشش این حقیقت داشته است.

دولت آمریکا به‌عنوان شاکی این پرونده مدعی است که بنیاد علوی با وجود تحریم‌هایی که واشنگتن در سال 1995 برضد ایران وضع کرد، همچنان به پرداخت سهم درآمد شریک خود و نقض تحریم‌ها ادامه داده است. به گزارش ایرنا، این بنیاد اما از وضعیت مالکیت شرکت آسا پس از برهه زمانی یاد‌شده ابراز بی‌اطلاعی کرده است. سران بنیاد علوی اکنون امکان درخواست تجدید نظر در حکم صادر شده را دارند.

دولت آمریکا گفته است که عواید حاصل از این ساختمان 36 طبقه را که ارزش آن می‌تواند بالغ بر یک میلیارد دلار برسد به قربانیان حوادث تروریستی اختصاص می‌دهد.

این خبر در حالی منتشر شد که چند روز قبل نیز اعلام شد دیوان عالی آمریکا قرار است تقاضای ضبط اشیای عتیقه ایران را برای پرداخت غرامت به افرادی که ادعا می‌کنند قربانیان حملات تروریستی هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، شاکیان این پرونده قصد دارند مجموعه‌ای از آثار هنری ایران را که در «موزه تاریخ طبیعی فیلد» و «دانشگاه شیکاگو» قرار دارد، در ازای 5/71‌میلیون دلار حکم صادرشده به نفع خود را در محاکم قضایی آمریکا مصادره کنند.

این اخبار را که در کنار مصادره یک‌میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران بگذاریم که یکی دو سال قبل از سوی آمریکا به بهانه‌های مشابه انجام شد به این نتیجه می‌رسیم که آمریکا در مجموعه اقدامات ضدایرانی خود، رسما بخشی را به سرقت اموال جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده است.

لزوم شکایت ایران به سازمان ملل

در واکنش به چنین اقدامی، دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که اقدام آمریکا در مورد مصادره بنیاد علوی کاملا غیرقانونی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید پیگیری بیشتری در این زمینه داشته باشد و به سازمان ملل یا هر نهاد مربوط دیگری شکایت کند.

مجتهدزاده در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: بنیاد علوی، یک بنیاد خیریه است و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را مصادره کند.

وی ادامه داد: هیچ یک از مقررات بین‌المللی در هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد کشوری تشکیلات خیریه کشور دیگری را تصاحب کرده، به فروش رسانده یا حراج کند. مجتهدزاده با تاکید بر لزوم پیگیری بیشتر دولت و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این اقدام آمریکا عنوان کرد: ایران عضو سازمان ملل است و مقررات بین‌المللی شامل حال کشورمان می‌شود، بنابراین ایران باید به سازمان ملل و هر نهاد مربوط دیگری، علیه آمریکا شکایت کند، زیرا این اقدام آمریکا کاملا غیر قانونی است.

مقابله جمهوری اسلامی ایران با اقدامات آمریکا

البته جمهوری اسلامی ایران پیش از این اقداماتی در واکنش به سرقت‌های آمریکا از اموالش انجام داده و پس از مصادره 1.7 میلیاردی اموال کشورمان از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران از این اقدام واشنگتن به دادگاه لاهه شکایت کرد که هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی، دولت را موظف کردند که اقدامات مقتضی از جمله اقدامات حقوقی را جهت جبران خسارت و اخذ غرامت کامل از دولت ایالات متحده آمریکا به‌جهت نقش این کشور در آسیب‌ رساندن به مردم ایران در وقایع مختلف از کودتای 28 مرداد گرفته تا جنگ تحمیلی و وقایع بعد از آن انجام دهد. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که این قانون اجرایی شده است، گفت: دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، در همین زمینه نزدیک به 90 میلیارد دلار علیه آمریکا حکم صادر کرده‌‌اند.

وی افزود: البته لازمه عملی شدن احکام صادر شده این است که دولت جمهوری اسلامی ایران به اموال آمریکا دسترسی داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، غارت اموال ایران را یکی از تاکتیک‌های آمریکا در دشمنی با کشورمان دانست و گفت: اما در مورد اخیر، بنیاد علوی اصلا دولتی نیست و طبق مقررات بین‌المللی، دولت آمریکا نمی‌تواند آن را مصادره کند.

اصرار آمریکا بر ادعاهای واهی درباره برنامه موشکی ایران

همزمان با شوک غارت اموال ایران از سوی آمریکا، نماینده این کشور در سازمان ملل نیز با اشاره به برنامه موشکی کشورمان، تهدیداتی را متوجه تهران کرد.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها درباره برنامه موشکی ایران، گزارش دبیرکل سازمان ملل از نحوه اجرای قطعنامه 2231 در جلسه شورای ا منیت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش فارس، متن اولین گزارش دبیرکل سازمان ملل از بررسی میزان پایبندی ایران به برجام منتشر شد که در آن با توجه به اختلاف بر سر تفسیر بند موشکی این سند، از ایران خواسته شده برای جلوگیری از تنش، دست از برنامه موشکی خود بردارد.

اگرچه در ابتدای این گزارش آمده که هیچ مدرکی دال بر خرید یا انتقال مواد دارای کاربرد دوگانه هسته‌ای-غیرنظامی در مسیر خارج از کانال خرید برجام، موجود نیست اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ادامه گزارش خود به گزارش فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا درخصوص آزمایش موشک بالستیک میان‌برد خرمشهر در اواسط زمستان سال گذشته اشاره و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. دبیرکل سازمان ملل که از غیرموشکی بودن تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داشته، نوشته که هنوز بر سر چگونگی تفسیر بندهای مربوط به محدود شدن برنامه موشکی ایران براساس سند برجام، اختلافاتی وجود دارد. همین گزارش دبیرکل سازمان ملل دستاویزی برای نماینده آمریکا در سازمان ملل بود تا باردیگر ادعاهای کشورش علیه برنامه موشکی کشورمان را تکرار کند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه بررسی گزارش آنتونیو گوترش گفت: گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد از میزان پایبندی ایران به قطعنامه 2231، نشان‌دهنده نقض مستمر و عامدانه این قطعنامه است و شورای امنیت باید کاری کند. اما این اظهارات، واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل را به همراه داشت و ولادیمیر سافرونکوف، اظهار کرد: بندهای قطعنامه 2231 درباره برنامه موشکی بالستیکی ایران و ارتباط آن با برجام واضح است و نباید با مبهم خواندن این بندها، گزارش‌های فنی را به گزارشی سیاسی علیه ایران و به ضرر برجام تبدیل کرد.

سافرونکوف به اظهارات دبیرکل مبنی بر مبهم بودن متن برجام در خصوص حقوق موشکی ایران اشاره کرد و ضمن رد این ادعا گفت: در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده هیچ فعالیتی در حوزه موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای، انجام ندهد که این بند هیچ جایی برای سوء تفسیر باقی نمی‌گذارد.

ظریف: آمریکا مجبور است حقیقت را انکار کند

وزیر امورخارجه کشورمان هم با مطلبی در توییتر در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نوشت: سازمان ملل و تمام دنیا می‌گوید ایران به‌طور کامل به تعهداتش پایبند است، اما آمریکا به ‌خاطر نفرت نهادینه‌شده‌ای که از تهران دارد، مجبور است حقیقت را انکار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها