مایک فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ابتدای دوره دونالد ترامپ بود. در ماه فوریه با بالا گرفتن جنجال‌ها درباره ارتباط تیم ترامپ با روسیه، فلین، فردی که باراک اوباما نیز به ترامپ نسبت به استخدام او هشدار داده بود، سرانجام از سمت خود برکنار شد.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۶۱

او از قطار همراهان ترامپ پیاده شد، اما دردسرهایش همچنان باقی است. این روزها ابعاد جدیدتری از پرونده ارتباط او با روسیه نمایان می‌شود. در تازه‌ترین رخداد مربوط به این پرونده، «الیجا کامینگز» نماینده دموکرات کنگره دیروز در نامه‌ای اعلام کرد، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید بازپرسان پرونده را در خصوص این‌که چه کسی هزینه سفر وی به روسیه را در سال 2015 میلادی تامین کرده بود، گمراه کرده است.

بنا بر گزارش پایگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، «کامینگز» به عنوان عضو ارشد اصلی‌ترین کمیته تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «جیسون چافتز» رئیس این کمیته تاکید کرد: «این کمیته اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ژنرال فلین به بازپرسان پرونده که در سال 2016 از وی بازجویی می‌کردند، دروغ گفته است.»

این نامه می‌افزاید: «فلین به بازپرسان پرونده گفته بود شرکت‌های آمریکایی هزینه سفر وی به مسکو در دسامبر سال 2015 را برای سفر شام با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تامین کرده بودند و این دروغ است، زیرا منبع اصلی تامین بودجه (45 هزار دلاری) سفر شبکه روسی راشاتودی بوده است.»

بر اساس این گزارش، فلین برای شهادت در کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا فراخوانده شده بود، اما وی روز دوشنبه به شبکه خبری ای.بی.سی گفته که در نظر دارد با استناد به متمم پنجم قانون اساسی از حضور در این نشست خودداری کند. فلین پیش‌تر پیشنهاد داده بود در ازای مصونیت، در مقابل هر دو کمیته اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان شهادت دهد، اما روسای این کمیته‌ها پیشنهاد وی را رد کرده بودند.

وی تنها فردی از دایره اطرافیان ترامپ است که برای شهادت دادن درخصوص پرونده روسیه به سنای این کشور فراخوانده شده است. شبکه ای.بی.سی به نقل از کارشناسان حقوقی آمریکا نوشته است که براساس این متمم، کسانی که در جایگاه شهادت نشسته یا ارائه اسناد و مدارکی از آنها درخواست شده است که می‌تواند به مجرمیت آنها منتهی شود، می‌توانند از ارائه شهادت خودداری کنند.

پرونده روسیه تنها دردسر آقای ترامپ نیست؛ خبرهایی که این روزها منتشر می‌شود ابعاد پرونده فلین را پیچیده‌تر از آنچه بوده نشان می‌دهد. در خبری دیگر در همین ارتباط گفته شده که فلین در زمان تصدی در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، مانع عملیاتی ضدتروریستی در رقه سوریه شد؛ اقدامی که بسیار خوشایند ترکیه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها