زنگ هشدار گوشی برای بسیاری از افراد عذاب‌آورترین صداست و به معنای آغاز جدال جدا شدن از رختخواب و خواب شیرین است. گروهی برای کمی خواب بیشتر حاضرند قید با آرامش آماده شدن یا صبحانه خوردن را هم بزنند و چه بسا آخر کار هم دیر به محل کارشان می‌رسند. برخی‌ها معتقدند در این فصل نیاز به خواب‌شان بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۰۴۷۹

این گروه طی روز مدام خمیازه می‌کشند و فصل بهار را مقصر اصلی می‌دانند. شاید برای شما هم این سوال ایجاد شود که واقعا آب و هوای فصل بهار در خواب‌آلودگی موثر است یا این تاثیر تعطیلات نوروزی و دیر خوابیدن‌هاست که بسیاری از افراد را بد عادت و خواب‌آلود می‌کند؟ دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی عقیده دارد که بهار در کل خلقت، تغییراتی ایجاد می‌کند و آب و هوا و حتی حیوانات هم خلق‌شان عوض می‌شود. در واقع فصل بهار مرطوب و معتدل است و این رطوبت بخصوص برای افرادی که مزاج مرطوب دارند، کمی دردسرساز می‌شود.

غذاهای خواب‌آور

کسانی که رطوبت بدن‌شان زیاد است معمولا بعد از خواب شبانه بالشت‌‌شان با خارج شدن آب دهان‌ مرطوب می‌شود. اینها همان خوش خواب‌هایی هستند که با آمدن بهار معمولا تعداد خواب‌ماندن و تاخیرهایشان در محل کار یا کلاس درس افزایش می‌یابد. دکتر عباسیان معتقد است: راه چاره برای فرار از خواب‌آلودگی مرطوب مزاج‌‌ها، خنک و خشک کردن طبع بدن است.

این متخصص بخصوص به افرادی که رطوبت زیاد دارند توصیه می‌کند: برای شادابی بیشتر، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شکردار را تا حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنند، کمتر غذاهای آبکی مانند آبگوشت، کله‌جوش، سوپ و آش‌هایی که گوشت دارند، بخورند‌. همچنین حواس‌شان باشد که مصرف نخود، لوبیا، بادام، پسته، فندق، کدو و کاهو نیز رطوبت بدن را زیاد می‌کند و به دنبال آن خواب‌آلودگی به همراه می‌آورد. حمام کردن زیاد بخصوص با آب گرم و رطوبت زیاد هم مزید علت خواب‌آلودی است.

خوراکی‌هایی که خواب را از سرتان می‌پراند

شاید شما هم بی‌خوابی‌ای را که به واسطه مصرف برخی خوراکی‌ها ایجاد می‌شود تجربه کرده‌ باشید. بی‌شک بعضی غذاها می‌توانند خواب را از سرتان بپرانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید می‌کند: برای شادابی بیشتر در فصل بهار سراغ عدس بروید و نان جو را جایگزین نان گندم کنید. بر‌خلاف باور بسیاری از مردم، شیر کاکائو برای مرطوب مزاج‌ها نوشیدنی خواب‌آور است و طبع گرم کاکائو برای بهار مناسب نیست. قهوه می‌تواند افراد دموی مزاج یا همان افرادی را که رطوبت بدن‌شان زیاد است، شاداب کند. یک نوشیدنی مناسب برای بهار سکنجبین است که نسبت شکر آن کمتر از سرکه باشد. شربت‌های آبلیمو، آبغوره که جزء ترش آنها غالب باشد نیز خواب‌آلودگی را بر طرف می‌کند.

دکتر عباسیان می‌افزاید: زرشک هم جزو آن دسته از مواد غذایی است که برای فرار از خواب‌آلودگی در بهار باید بیشتر مصرف شود. شما می‌توانید آب زرشک تهیه کنید یا خورشت خلال را در لیست غذاهای بهار قرار دهید و بیشتر زرشک پلو طبخ کنید.

این متخصص طب سنتی در ادامه تاکید می‌کند: گوشت‌ها را کباب کنید و بیشتر سراغ گوشت ماهی و مرغ بروید. از میوه‌هایی مانند گوجه‌سبز، چغاله بادام و آلو که طعم ترش دارند، بیشتر استفاده کنید تا کمتر کسل شوید.

کاکائو و قهوه خواب آور می‌شود!

برخلاف باور همه ما قهوه در برخی افراد باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

دکتر عباسیان در این باره می‌گوید: بهتر است بدانید گروهی که در بهار با خوردن قهوه و گوجه سبز خواب سراغ‌شان می‌آید مزاج سرد و تر دارند. رطوبت و تری این گروه افراد در بهار آنها را با مشکل خواب‌آلودگی رو‌به‌رو می‌کند، پس باید سراغ خوراکی‌های گرم و خشک بروند، زنجبیل و دارچین، فلفل سیاه و سفید برای سرد و تر مزاج‌ها مفید است و شاداب‌شان می‌کند. سرد و ترها باید بیشتر در بهار چای دارچین و زنجبیل دم بگذارند تا شاداب شوند. کاکائو بدون شیر، دوش ولرم یا خنک هم برای شادابی سرد و ترها کارساز است.

با حجامت، بهاری شوید

به عقیده بسیاری از متخصصان طب سنتی، اردیبهشت یا خرداد زمان مناسبی برای حجامت است .

دکتر سعید صانعی، متخصص طب سنتی معتقد است: کسانی که در فصل بهار، خواب‌آلوده هستند و دل به کار نمی‌دهند،می‌توانند حجامت کنند. حجامت خلط خون را از بین می‌برد و با رقیق کردن خون، بدن را دوباره شاداب می‌کند و بخصوص طبع افراد گرم مزاج را طبیعی می‌کند.

وی به جام‌جم می‌گوید: با این که حجامت مزایای زیادی دارد، اما موارد منع استفاده از آن هم وجود دارد و توصیه می‌شود قبل از حجامت با پزشک مشورت کنید. به طور کلی حجامت برای بچه‌ها، افراد سالخورده، خانم‌های باردار و خانم‌هایی که در دوران قاعدگی هستند، مناسب نیست.

ساعت بیولوژیک چند؟

ساعت زیستی بدن همان سیستمی است که شامل قسمت‌هایی از مغز و سلول عصبی می‌شود. در واقع این ساعت است که روال خواب یا بیداری ما را تنظیم می‌کند. دکتر زینب علی مددی، متخصص اعصاب و روان به جام‌جم می‌گوید: نور خورشید بر هورمون‌ها اثر می‌گذارد و افزایش طول روز یکی از معیارهای مهم در تعیین ساعت زیستی بدن است. از این رو قاعدتا باید در فصل بهار با بلند شدن روز، میزان نیاز به خواب ما نیز کاهش یابد. میزان خواب در افراد مختلف متفاوت است و حتی جنبه ژنتیک هم دارد؛ اما به طور کلی خواب کمتر از پنج ساعت و بیشتر از ده ساعت اختلال محسوب می‌شود و بهتر است پیگیری شود.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا در بهار اغلب افراد احساس خستگی بیشتری می‌کنند، می‌افزاید: خواب‌آلودگی ممکن است ناشی از جنبه‌های رفتاری باشد. میزان کاری که در طول روز انجام می‌دهید یا زمان به خواب رفتن افراد می‌تواند در شادابی روز افراد تاثیرگذار باشد. حتی خواب بیشتر از 20 دقیقه طی روز در نهایت باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

وی تاکید می‌کند: برای شادابی بهتر است کیفیت خواب بررسی شود. اگر کیفیت خواب خوبی ندارید و در روز مدام کسل هستید، حتما باید علتش را بیابید. خواب مناسب عامل مهمی در سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن است. افسردگی و اضطراب، بیماری آسم یا خور و پف‌ها ممکن است خواب شب شما را تحت تاثیر قرار دهد و در روز کسل شوید. برای خواب بهتر، ساعت ده بخوابید و قبل از خواب کافئین مصرف نکنید و قبل از خواب کتاب نخوانید و گوشی خود را وارسی نکنید. اگر همچنان صبح‌ها با احساس خواب‌آلودگی بیدار شدید نزد متخصص بروید.

نیلوفر جامه‌بزرگی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها