عضو هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی مطرح کرد

مشکلات تولیدکنندگان قارچ

مدتی است بازار تولیدکنندگان قارچ خوراکی کشور با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضا مانند دیگر بازارهای تولیدی در رکود قرار گرفته که باعث نگرانی تولیدکنندگان از آینده فعالیت اقتصادی خود شده است. این مسائل می‌تواند جایگاه ایران میان کشورهای تولیدکننده این ماده خوراکی پرخاصیت را با مخاطره روبه‌رو کند. از این رو جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با محمدحسین افشار، عضو هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران داشته که در ادامه می‌خوانیم.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۳۱
مشکلات تولیدکنندگان قارچ

تعداد واحدهای فعال در بخش تولید قارچ خوراکی چند واحد است؟

130 عضو انجمن به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ در سراسر کشور هستند. این تعداد تولیدکننده با سطح زیر کشت 74 هکتار، 180 هزار تن قارچ در سال تولید می‌کنند. این درحالی است که اگر سطح زیر کشت قارچ 74 هکتار را در شش دوره کشت مدنظر داشته باشیم تقریبا 444 هکتار سطح کل کشت است و متوسط تولید قارچ در سطح هم نزدیک به هشت کیلوگرم و متوسط برداشت به ازای هر تن کامپوست 20 تا 24 درصد است.

مناطق اصلی تولید قارچ در ایران کدام مناطق هستند و در مجموع اشتغال‌زایی این صنعت چقدر است؟

اصلی‌ترین مناطق تولید قارچ سه استان تهران، البرز و قزوین هستند اما در مجموع تولیدکنندگان کشوری 400 هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

مهم‌ترین مشکل این صنعت در حال حاضر چیست؟

رکود در این صنعت هم مثل دیگر بخش‌های اقتصادی و تولیدی مشهود است، اما برای رسیدن ریشه این مشکل باید کمی به عقب بازگردیم. در دهه 70 تعداد واحدهای تولید قارچ خوراکی در ایران کمتر از تعداد انگشتان دست بود و به دلیل این‌که مجوزهای زیادی بدون درنظر گرفتن بازار فروش صادر شد اکنون با مازاد تولید مواجه هستیم و همین نکته باعث بروز رکود شده است. البته واحدهای غیرمجاز هم در این زمینه مشکل بیشتری ایجاد کرده‌اند.

جایگاه بین‌المللی ایران در زمینه تولید قارچ در چه سطحی است؟

با رقم 115 هزار تن تولید سالانه اکنون مقام هفتم جهان را در اختیار داریم ولی با توجه به برنامه‌های توسعه تولیدات بزودی جایگاه ششم را به دست خواهیم آورد.

سابقه صادراتی ایران در این محصول چگونه است؟

در دهه 70 و اوایل 80، ایران قارچ‌های خوراکی خود را به‌صورت تازه یا کنسرو شده به انگلستان، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی‌ صادر می‌کرد و به‌دلیل قیمت و کیفیت مناسب کاملا در این بازارها قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را داشت اما به دلیل بروز تورم در اقتصاد ایران در اواخر دهه 80 کم‌کم سهم بازار را از دست دادیم تاجایی که اکنون صادرات ایران به کشورهای اطراف آن هم با مشکلاتی محدود شده است. به‌عنوان مثال در بازار دبی رقابت بسیار خوبی با هلند داشتیم و کاملاً می‌توانستیم بازار را مدیریت کنیم اما به همان دلیلی که گفته شد تقریبا بازار را واگذار کرده‌ایم. اما براساس آخرین آمارها عراق با واردات 15هزار تن قارچ در سال در رتبه نخست بازارهای صادراتی ایران قرار دارد و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سالانه 5000 تن قارچ ایران را مصرف می‌کنند.

از نظر قیمتی اکنون تولیدات ایران قابلیت رقابت با دیگر تولیدکنندگان را دارد؟

خیر، با توجه به افزایش تورم و هزینه‌های تولید اکنون که قیمت بین‌المللی قارچ در بازارهای خارجی 5/2 دلار است و حداقل هزینه تولید داخلی ایران کیلویی 8000 تومان شده رقابت چندانی نمی‌توانیم داشته باشیم. به‌عنوان مثال در بازار روسیه حداقل هزینه حمل برای صادرکنندگان کیلویی 2000 تومان است پس هیچ قدرت رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی نیست.

آیا در زمینه صنایع تبدیلی کمبودهایی وجود دارد؟

متاسفانه با وجود افزایش حجم تولید و توسعه واحدهای تولیدی هنوز صنایع تبدیلی متناسب با این موارد رشد نکرده‌اند که یکی از زیان‌های این نکته کاهش قیمت محصولات است چون بازار با مازاد عرضه مواجه شده و کارخانه‌های صنایع تبدیلی یا صنایع غذایی ‌هم توان جذب آن را ندارند و قیمت‌ها دائم در حال کاهش است. در صورتی که با افزایش این واحدها نه‌تنها مانع از زیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
۰
۰
دوحرف متناقض
قیمت تمام شده بالاتر از خارج!
قیمت پایین عرضه در داخل بعلت عرضه بیش از تقاضا!

تا هزینه تولید پایین نیاد رقابت نمیشه كرد

نیازمندی ها