مجید مجیدی و محمدعلی باشه‌آهنگر که در کارنامه خود فیلم‌های شاخصی چون رنگ خدا، محمد رسول‌الله(ص)، فرزند خاک و ملکه را دارند این روزها در حال کارگردانی جدیدترین فیلم‌های خود هستند.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۱۲

هرچقدر سازندگان آثار نمایشی در تلویزیون در این موقع از سال، روزها و شب‌های پرالتهاب و شلوغی را برای رساندن آثارشان به پخش نوروزی سپری می‌کنند، اهالی سینما معمولا در استراحت هستند و بیشترین تمرکز تهیه‌کنندگان روی اکران فیلم‌هایشان است .

پس از جشنواره فیلم فجر، هیاهوها و حاشیه‌های سینما تا اندازه زیادی فروکش می‌کند و سازندگان فیلم‌های سینمایی ترجیح می‌دهند استراحت کنند و آثار تازه را غالبا در اواسط بهار جلوی دوربین می‌برند. با این حال تولید سینما کاملا تعطیل نیست و گروه‌هایی هم در اواخر سال به فعالیت مشغول هستند و چراغ فیلمسازی را در این آخر سالی روشن نگاه می‌دارند. امسال و در این مقطع از سال هم فیلمسازانی پشت دوربین هستند که در میان آنها نام کارگردانان شاخصی هم مثل مجید مجیدی و محمدعلی باشه‌آهنگر به چشم می‌خورد. در این گزارش به‌طور اجمالی و نمونه، به برخی فیلم‌های در دست تولید یا فیلم‌هایی که بتازگی فیلمبرداری‌شان به پایان رسیده و وارد مرحله پس از تولید شده‌اند، اشاره می‌کنیم.

پشت ابرها مقابل دوربین مجیدی

مجید مجیدی، یکی از کارگردان‌های بزرگ و جهانی سینمای ایران است و همیشه درباره فیلم جدید او کنجکاوی‌هایی در داخل و خارج کشور وجود دارد. کارگردان فیلم‌های پدر و رنگ خدا، صاحب نگاه و سلیقه منحصر‌به‌فردی در فیلمسازی است و عمدتا مضامین دینی و ارزشی را در قالبی شاعرانه بیان می‌کند.

مجیدی که با فیلم تحسین شده بچه‌های آسمان اولین نامزدی در اسکار را برای ایران به دست آورد، این روزها در هند به سر می‌برد و درحال ساخت تازه‌ترین فیلم خود به نام «پشت ابرها» است. از حالا خیلی‌ها منتظرند نسخه نهایی فیلم را ببینند. پشت ابرها قصه یک پسر نوجوان و خواهر جوانش را روایت می‌کند. آخرین فیلم مجیدی، محمد رسول‌الله (ص) بود که اکران موفقی در سینمای ایران داشت. اثری که برخی از سینماگران سرشناس جهان در آن با مجیدی همکاری کردند؛ از جمله‌ای آر رحمان، آهنگساز برجسته هندی و برنده دو جایزه اسکار.

دفاع مقدس به روایت ژنرال‌های 13 ساله

آن آرامش و استراحت رایج در سینمای حرفه‌ای و داستانی، چندان جایی در سینمای مستند ندارد و مستندسازان تقریبا در همه مواقع سال مشغول ساخت فیلم‌هایی با مضامین مختلف و متنوع هستند. محمد جعفری، مستندساز پیشکسوت و سازنده فیلم‌هایی چون آسمان رستم‌آباد ابری است، کریستین، لاله و لادن و صورت‌های رنگ‌پریده یکی از این سینماگران است که این روزها مشغول ساخت یک مستند با موضوع دفاع مقدس است.

فیلم او «ژنرال‌های 13 ساله» نام دارد که با محوریت دیروز و امروز نوجوانان رزمنده‌ دوران دفاع مقدس ساخته می‌شود؛ نوجوانانی که گروهی از آنان با حضور در جبهه‌ها شهید شدند و عده‌ای دیگر این روزها در میانسالی، روزگار می‌گذرانند.

ژنرال‌های 13 ساله در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود.

حضور جوان‌ها در هت‌تریک

همان طور که در سال‌های اخیر جوان‌ها در عرصه فیلمسازی سینمای ایران درخشیده‌اند و کارگردان‌هایی مثل محمدحسین مهدویان و سعید روستایی فیلم‌های خوب و قابل تاملی ساختند، بازیگران جوان هم در فیلم‌ها و سریال‌ها پرفروغ ظاهر شدند و تماشاگران اقبال خوبی به حضور و بازی آنها در آثار نمایشی نشان می‌دهند.

صابر ابر چند سالی است که حضور موفقی در سینما دارد و او را با نقش‌آفرینی‌های خوبی در فیلم‌هایی چون دایره زنگی، اینجا بدون من و درباره الی به یاد می‌آوریم. ابر در جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های ویلایی‌ها و تابستان داغ حضور داشت. او این روزها مشغول بازی در فیلمی به نام هت‌تریک است؛ فیلمی که سه بازیگر جوان و موفق دیگر هم در آن حضور دارند: امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و ماهور الوند.

روایتی تازه از دفاع مقدس

ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور و جمال شورجه تا سال‌ها برخی از چهره‌های برجسته در حوزه سینمای دفاع مقدس بودند. اما از جایی به بعد فیلمسازان دیگری هم آستین همت بالا زدند و نام خود را به عنوان کارگردانان شاخص در این عرصه ثبت کردند. یکی از این فیلمسازان محمدعلی باشه‌آهنگر بود که فیلم‌های مهم و تحسین‌شده فرزند خاک و ملکه را درباره دفاع مقدس در کارنامه دارد. باشه آهنگر این روزها پس از پنج سال دوری از سینما بار دیگر پشت دوربین قرار گرفته است. او باز هم سراغ دوران جنگ تحمیلی رفته و این بار قصد دارد با فیلمی به نام «سرو زیر آب» روایت تازه‌ای از آن سال‌ها را پیش روی مخاطب قرار دهد. این فیلم درباره شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در نبرد لوله اهواز و در معراج شهدا رخ داده است. در سر و زیر آب بازیگرانی چون بابک حمیدیان، مینا ساداتی، رضا بهبودی، حسین باشه‌آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق‌نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت‌دوست، دنیا مدنی، مالک سراج و غلامحسین لطفی بازی می‌کنند.

علیرضا زرین‌دست، مدیر فیلمبرداری توانای سینمای ایران، فیلمبرداری این فیلم را به عهده دارد.

همکاری دوباره عزتی و جعفری

اگر فیلم زاپاس ساخته برزو نیک‌نژاد را دیده باشید، حتما برخوردها و دیالوگ‌های بامزه جواد عزتی و امیر جعفری را به یاد دارید. عزتی آنجا نقش جوان فوتبالیستی را بازی می‌کرد که دل در گرو عشق دختر امیر جعفری بسته بود و قصد ازدواج با او را داشت. جعفری هم نقش مربی تیم فوتبال را بازی می‌کرد. اما صعود تیم از دسته سوم به دسته دوم و آسیب‌دیدگی عزتی، مسیر قصه را تغییر می‌دهد.

عزتی و جعفری این روزها بار دیگر در فیلمی با هم همبازی هستند؛ اثری به نام اکسیدان به کارگردانی حامد محمدی. حامد محمدی فیلمنامه دو فیلم تحسین شده طلا و مس و حوض نقاشی را نوشته و فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند را هم نوشته و کارگردانی کرده است. فیلمی که نقش اصلی آن را جواد عزتی بازی می‌کرد؛ او در آن فیلم یک روحانی است که صاحب سه قلو می‌شود!

در خلاصه قصه اکسیدان آمده: اصلان اگر می‌دانست گرفتن ویزا این همه دردسر دارد، اصلا عاشق نمی‌شد!

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها