فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش جهان، میلیون‌ها نفر را جذب خود کرده و در این میان تلویزیون با پخش مستقیم مسابقات نقش مهمی در این امر داشته است.
کد خبر: ۹۹۹۸۲۳

گردش مالی بالای لیگ‌های باکیفیت جهان در کنار جام جهانی و جام ملت‌های اروپا، به مرور پای بهترین و باکیفیت‌ترین دوربین‌ها و دیگر ابزار فنی را به این رشته پرطرفدار و پولساز باز کرده و مخاطبان را به نقطه‌ای رسانده که دیگر هیچ نکته‌ای از بازی از نگاهشان دور نمی‌ماند. در ایران نیز بوضوح پیشرفت بسیاری در پخش مستقیم فوتبال بخصوص در بازی‌های دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر صورت گرفته و دیگر بینندگان بازی‌های لیگ ذکر شده برای قضاوت درباره صحنه‌های مشکوک داوری نیاز چندانی به انتظار برای دیدن چندباره آن در برنامه نود ندارند. حال به بهانه دیدار فردا و دربی سنتی تهران، نگاهی می‌اندازیم به نوع پوشش تصویری بازی‌های لیگ برتر از گذشته تا امروز و نیز کیفیت گزارش آنها.

از دوربین‌های پرتابل قدیمی تا انقلاب دیجیتال

امروزه وقتی به تصاویر بازی‌های قدیمی فوتبال ایران نگاه می‌کنیم، بیش از هر چیز کیفیت نسبتا پایین تصاویر و کم تعداد بودن دوربین‌ها کاملا به چشم می‌آید. دلیل آن هم به کیفیت دوربین‌های غول‌پیکری بازمی‌گشت که در چند نقطه خاص از ورزشگاه آزادی تهران مستقر شده و به ضبط تصاویر بازی می‌پرداختند. یکی دیگر از مسائل مهم و کلیدی در پخش مستقیم بازی‌ها که اغلب در روز برگزار می‌شد، مساله نور بود. به این شکل که بخشی از زمین آفتاب و بخش دیگر سایه بود که همین امر کار را برای تصویربردار و کارگردان فنی سخت می‌کرد. اهمیت کارگردانی در یک بازی فوتبال این روزها کمتر از کارگردانی یک فیلم نیست، چراکه مخاطب انتظار دارد هیچ نکته‌ای از متن و حاشیه بازی از نگاهش دور نمانده و در عین حال تصاویر به لحاظ زیبایی‌شناسی هم در سطح مطلوبی قرار گیرند. به همین دلیل هم گاه تعداد دوربین‌ها از 30 عدد هم گذشته و کارگردان تلویزیونی باید از میان آنها تصاویر مورد نظرش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتخاب کند. کاری که در جام جهانی 2014 عالی انجام شده و در لیگ‌های معتبر جهانی همچون انگلیس، اسپانیا و آلمان نیز به بهترین شکل شاهد آن هستیم. حتی کار به جایی رسیده که دوربین‌های 360 درجه هم وارد این کارزار شده و تصاویر حیرت‌انگیزی را از برخی لحظات کلیدی بازی پیش چشم ما قرار می‌دهد. در دو سه سال اخیر و با مجهز شدن شبکه‌های تلویزیونی به سیستم دیجیتال، بوضوح شاهد پخش بازی‌های داخلی باکیفیت بسیار مناسبی هستیم که البته هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد. اختصاص یک یا دو دوربین به حواشی بازی در کنار چند دوربین دیگر برای ضبط خود بازی ازجمله تدابیر شبکه سه سیما برای بازی‌های مهمی همچون دربی تهران است که به آن می‌توان هلی‌شات‌های بالگردهای کوچک را اضافه کرد. وضعیت کارگردانی بازی‌ها هم بسیار بهتر از گذشته شده، اما همچنان گاه ضعف‌هایی در آن به چشم می‌خورد که از نگاه تیزبین بینندگان هم دور نمی‌ماند. برای مثال می‌توان به جا ماندن از بازی به واسطه سرعت بالای آن اشاره کرد که البته بندرت رخ می‌دهد. البته نمی‌توان از نقش مهم صدابردار هم در پوشش مسابقات بسادگی عبور کرد که با آمدن میکروفن‌های باکیفیت‌تر کنار زمین، بینندگان صدای شفاف‌تری شنیده و خود را درون ورزشگاه حس می‌کنند.

آنچه که داخل استودیو می‌گذرد

تصاویر پخش مستقیم مسابقات فوتبال هرقدر هم که به لحاظ کیفی پیشرفت کنند نیاز به مکمل‌هایی برای بهتر دیده شدن دارند. به همین دلیل هم گزارشگران مسابقات نقش مهمی در بالا بردن کیفیت پخش یک بازی را دارند. یک گزارشگر فوتبال علاوه بر برخورداری از یک صدای خوب و بیان مناسب باید به این ورزش اشراف کامل داشته و در عین حال اطلاعات جانبی مفیدی هم برای لحظات از سکه افتادن بازی داشته باشد. ضمن این که بداند این اطلاعات را کجا و در چه زمانی ارائه کرده و میزان آن را کنترل کند. هیجان دادن به صدا و فراز و فرود بخشیدن به آن نیز دیگر نکته مهم در گزارشگری فوتبال است که نباید در آن افراط و تفریط صورت گیرد. در 20 سال اخیر با ظهور استعدادهای خوبی همچون عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی، پیمان یوسفی و محمدرضا احمدی کیفیت مناسب‌تری بر این رشته حاکم شده و صداهای یاد شده مکمل خوبی برای تصاویر پخش مستقیم فوتبال هستند.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها