عامل شماره یک مرگ و معلولیت در اغلب مردم حمله قلبی است .حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که راه جریان خون به قلب کامل مسدود شده باشد. از این رو، در طول اولین ساعت بروز علائم حملات قلبی است که اقداماتی چون آنژیوپلاستی در باز کردن شریان های مسدود شده و به جریان انداختن جریان خون بیشترین تأثیر را دارند اما سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا آنژیوگرافی می تواند از بروز سکته جلوگیری کند؟با ما همراه باشید.
کد خبر: ۹۹۹۲۰۳
آیا آنژیو مانع سکته می شود؟ / این نشانه ها از بیماری قلبی خبر می دهند

دکتر بابک حیدری اقدم فلوشیب آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : آنژیوگرافی بهترین روش تشخیص گرفتگی عروق قلب است همچنین برای افرادی که دچار انسداد و رسوب کرونر قلب هستند بهترین راه برای رفع این عارضه آنژیوگرافی است البته برای درمان هر بیماری، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که تشخیص بهترین روش درمان توسط متخصص صورت می گیرد .پزشک با بررسی وجوه مختلف و با توجه به شرایط بیماری بهترین روش را برای درمان انتخاب می‌کند.

وی در ادامه افزود : پس بیماران باید توجه داشته باشند آنژیوگرافی یک روش درمانی نیست بلکه یک روش تشخیصی است ، که با انجام آن محل تنگی رگ و رگ‌های گرفته‌شده مشخص می‌شود.هنگامی که بیماری به ما مراجعه می کند ابتدا با شرح حال بالینی که در اختیارمان می گذارد ، تصمیم می گیریم آیا این بیمار نیازی به آنژیو دارد یا خیر؟ چرا که بیمار باید اکو ، تست ورزش ،اسکن و سی تی آنژیو را انجام دهند و اگر در این آزمایشات نکته منفی وجود داشت سپس آنژیوگرافی را انجام می دهیم .

حیدری اقدم متذکر شد : همچنین در افرادی که دردهای قلبی آنها را آزار می‌دهد علاوه بر آن در اگر حین فعالیت درد قفسه سینه همراه با سوزش ، انتشار درد و سوزش به فک و بازوها باشد و پاسخ تست ورزش‌ نیز مثبت باشد، وی باید آنژیو شود. البته باید به دردهایی توجه داشت که هنگام فعالیت بدنی وجود دارند و با استراحت بهبود می‌یابند.این افراد با این نشانه ها باید سریع آنژیو شوند چرا که علائم انقدر واضح است که نیازی به بررسی بیشتر نیست .

این متخصص در رابطه با عوارض آنژیو به جام جم آنلاین گفت : آنژیو بر خلاف زمان های گذشته عوارض بسیار کمتری و بهتر است بگوییم دیگرعوارضی ندارد چرا که در قدیم به دلیل کمبود تجهیزات ، جدید بودن این روش حتی مرگ و میر در حدود 2 الی 5 درصد گزارش می شد اما هرروز روش های تشخیصی و درمانی جدیدی با موفقیت بیشتر و عوارض کمتر وارد عرصه پزشکی می شوند .

به گفته او ، معمولا آنژیوگرافی بدون درد و ناراحتی انجام می‌شود و افراد تنها باید درد سوزن بی حسی را تحمل کنند ، اما در مواردی اندک نیز آنژیوگرافی عوارضی کمی دارد و هنگام تزریق ماده حاجب احساس تهوع و استفراغ به بیمار دست می‌‏دهد که به سرعت برطرف می‌شود و نکته دیگر در رابطه با عارضه این روش ، ممکن است محل انجام آنژیو برای مدتی کوتاه کبود شده و کمی ورم کند.

عضو هیئت مدیره اتروسکلروز (تصلب شرائین) ایران اظهار کرد:البته لازم به ذکر است بیمارانی که در گذشته سکته مغزی کرده اند یا دچار دیابت و نارسایی کلیه ، نارسایی قلبی هستند احتمال اینکه در حین آنژیو دچار عارضه شوند بیشتر است البته اگر پزشکان یکسری اقدامات پیش از آنژیو انجام دهند این احتمال به صفر می رسد .

وی در پاسخ به این سوال که آیا آنژیوگرافی می تواند جلوی سکته را بگیرد گفت : بله آنژیو میتواند در جلوگیری از سکته نقش مهمی داشته باشد .

حیدری اقدم خاطرنشان کرد : خیلی از بیماران می پندارند که عمل آنژیو دردناک و مشکل است . خیر اصلا اینگونه نیست و بیماران تنها درد سوزن بی حسی را باید کمی تحمل کنند .90درصد از بیماران هیچ دردی را احساس نمی کنند .لازم به ذکر است افرادی که به ماده حاجب حساسیت دارند ، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و قلب هستند ، افرادی که در گیر بیماری های انعقادی و آمبولی کبد نیز هستند بهتر است برای این دسته بیماران آنژیو انجام نشود .

این متخصص آنژیوگرافی در رابطه با ارتباط آنژیو با عملکرد قلب گفت : آنژیوگرافی همان طور که گفتم این اقدام تشخیصی است و روی پمپاژ قلب تاثیری ندارد اما می توان گفت فردی که دچار گرفتگی رگ و عضله قلب است هنگامی که آنژیو شده و این گرفتگی برطرف می شود مسلما روی عملکرد قلب اثر مثبتی دارد.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
احمد جاوید از استان لرستان بروجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
۰
۱
سلام اینجانب احمد جاوید به دنبال صحبتهای دكتر عزیز جناب آقای حیدری راست میگوید اصلا آنژیوگرافی درد ندارد من توسط دكتر عزیز آقای امیر فرهنگ پارسا دو بار آنژیو گرافی شدم واصلا درد نداشته و من در اینجا بینهایت از همه تشكر و قدردانی میكنم مخصوصا از دكتر عزیز آقای امیر فرهنگ پارسا.

نیازمندی ها