در میان ماه های سال، من «بهمن» را از همه بیشتر دوست دارم. از کودکی هم بهمن را دوست داشتم، چرا که نوید بخش سرعت گرفتن پایان سال و آمدن نوروز و گرفتن عیدی بود.
کد خبر: ۹۹۷۰۰۸

اما در سنین نوجوانی و جوانی بهمن برای من معنای دیگری پیدا کرد. سال 1357 که اوج مبارزات مردم علیه رژیم مستبد و وابسته پهلوی بود. خیزش همافران نیروی هوایی در حمایت از مردم و مقابله سربازان گارد شاهنشاهی با آنان و حمایتی را که مردم از نیروی هوایی داشتند فراموش نمی‌کنم که همراه با برادرانم در این خیزش مردمی حضور داشتیم.

بهمن 57 همان‌طور که روزهای خود را سپری می‌کرد ما همه منتظر آمدن رهبر انقلاب بودیم و من که عضو ستاد استقبال از امام بودم، سر از پا نمی‌شناختم. آن ایام در مسجد چهارده معصوم (ع) مسجد محله مان در شهرری شبانه روز مشغول بودیم. سخنرانی های انقلابی و آتشین حجت الاسلام عبدوس و محمدی اراکی را فراموش نمی کنم و البته امام جماعت انقلابی مسجد، حجت الاسلام مرادی را که مشوق ما جوان‌ها بود.

12 بهمن، امام عزیز پس از 15 سال تبعید به وطن بازگشتند و در این دهه (12 تا 22 بهمن) چه غوغایی بود.

هر روز ما، با زیارت امام در خیابان ایران مدرسه رفاه می گذشت و بیشتر اوقات با برادرم امیرآقا و جمشید حسنی، دوست عزیزم می رفتیم. جمشید بعدا در جبهه به شهادت رسید و هنوز خبری از او نداریم!

او ورزشکاری قوی هیکل بود و مرا بردوش خود می‌گرفت و صفوف جمعیت را می‌شکافت تا جایی که ممکن است به امام نزدیک‌تر شویم تا بلکه روح و جانمان را بهتر درک کنیم و عطر خوشش را ببوییم. در روزها و شب‌های 20 و 21 بهمن همراه با دوستانم و مبارزان تلاش کردیم که از جمله آخرین پایگاه های رژیم را که مقاومت می‌کرد در «مدفن رضا شاه» در شهرری به زانو در آوریم. و این مردم بودند که موفق شدند و البته من همانجا در میانه مبارزه کسانی از شهروندان را دیدم که اموال و اجناس آرامگاه را به غارت می‌بردند و تذکر امثال من سودی نداشت؟!

با این همه شب 22 بهمن خاطره‌انگیزترین شب بهمن 57 بود. اعلام سقوط رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی ؛ «اینجا تهران است. صدای راستین ملت ایران. این صدای انقلاب اسلامی ایران است» این پیام توسط شهید فضل الله محلاتی از رادیو ایران خوانده شد. و کشور سراسر جشن و پایکوبی و شادی بود، آن شب ایران تا صبح بیدار بود.

از آن سال‌ها تا کنون که ماه بهمن می آید من همان حس و حال روزهای خوش بهمن 57 و تنفس در فضایی که امام خمینی می زیست را دارم. یادم هست که حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله‌العالی) بارها به ما می‌فرمودند قدر خودتان را بدانید که در زمان حیات امام خمینی زندگی می‌کنید.

اگر می خواهیم بهمن، ماه خون و قیام، ماه پیروزی خون بر شمشیر و استقرار جمهوری اسلامی همچنان تداوم یابد، باید به آرمان ها و شعارهای آن، همه پایبند باشیم. انقلاب کردیم که اسلام حاکم شود. مستضعفین حکومت کنند. کاخ‌نشینی برای همیشه رخت بر بندد. نوکری اجانب و بیگانه تفاخر برای کسی نباشد.

استقلال آزادی و جمهوری اسلامی سه شعار راهبردی و استراتژیک همه مردم بود. ما باید هر روز و هر بهمنی نسبت خود را با این شعارها و مفاهیم نزدیک‌تر و نزدیک‌تر کنیم. بهمن بهار آزادی است. در بهار آزادی جای امام و شهیدان خالی!

دکتر علی دارابی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها