چهارمین روز عملیات آواربرداری بدون یافتن پیکر مفقودین پایان یافت

پلاسکو همچنان می‌سوزد

ادامه عملیات آواربرداری بدون یافتن پیکر شهدا و مفقودان، آزمایش دی ان ای از خانواده مفقودان، انتقال گاوصندوق های کشف شده به پلیس آگاهی و بررسی حادثه در مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین اخبار دیروز حادثه پلاسکو بود. خانواده مفقودین نیز در انتظار معجزه‌ای برای زنده خارج شدن آنها از زیر آوار هستند.انتشار اخباری در شبکه های اجتماعی درباره شنیده شدن صدا افراد از زیر آوار، امید آنها را بیشتر کرده است.
کد خبر: ۹۹۳۳۷۹

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درباره آخرین وضعیت آواربرداری در محل ساختمان پلاسکو به جام‌جم گفت: با گذشت چهار روز عملیات شبانه‌روزی آتش‌نشانان، همراه دیگر گروه‌های امدادی از جمله اورژانس و هلال‌احمر همچنان در تلاش برای یافتن پیکر افراد محبوس شده در زیر آوار هستیم .

وی افزود: آتش‌نشانان در جبهه شرقی و جنوبی ساختمان همچنان مشغول فعالیت‌اند و از نظر تجهیزات هیچ کمبودی وجود ندارد. کار آواربرداری بعد از برش اسکلت‌های فلزی درهم تنیده، پیشرفت زیادی داشته است. بخش زیادی از آوار جبهه شرقی و جنوبی برداشته شده، اما در جبهه غربی بخشی از دیوار ساختمان به صورت نیمه واژگون سایه‌ای بر آوارهای غربی افکنده و آن ‌را ناایمن کرده بود. آتش‌نشانان چند ساعتی برای تثبیت و ایمن‌سازی محل تلاش کرده و بعد از آن عملیات آواربرداری از سر گرفته شد.

ملکی ادامه داد: شامگاه شنبه آتش‌نشانان به موتورخانه ساختمان پلاسکو راه پیدا کرده و وارد آنجا شدند؛ اما با توجه به استفاده از سگ‌های زنده‌یاب، کسی را پیدا نکردند. دود زیر آوارها حاکی است که در لایه‌های زیرین آوار هنوز آتش وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: هر بخش از آوارها جابه‌جا می‌شود، هوا زیرآنها پخش و آن بخش شعله‌ور می‌شود. آتش‌نشانان ما هرکجا که شعله‌ای پیدا کنند، به اطفای آن می‌پردازند. ضلع شرقی و جنوبی بخش آواربرداری به‌طور کامل به اتمام رسیده است. یک دیوار به جا مانده از ضلع غربی داشتیم که فاصله بین پاساژ کویتی‌ها و پلاسکو بود. این دیوار شکسته بود و احتمال سقوط ساختمان وجود داشت. در یک عملیات حساس دیوار ضلع غربی را جدا کردیم و در حال حاضر مشغول خرد کردن قطعات و دور کردن آن از محل هستیم. ملکی افزود: در ادامه چهارمین روز عملیاتمان، پیش از ظهر یکشنبه با احتمال کشف یک جسد در زیر آوار، عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو را متوقف کردیم. آتش‌نشان‌ها به بخشی که احتمال وجود پیکر یکی ازآتش نشانان بود، رفتند اما پیکری نیافتند، همچنان امیدواریم هر چه زودتر پیکرهای آنها را پیدا کنیم .

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: از صبح یکشنبه با توجه به کشف تجهیزات بیشتری از آتش‌نشان‌های مفقود از جمله کپسول‌ و ماسک‌ و همچنین با توجه به ورود تجهیزات بیشتر و پیشرفته‌تر برای امدادرسانی و آواربرداری، پیش‌بینی‌ها حاکی است که احتمال کشف اجساد جان‌باختگان وجود دارد. اما تلاش‌هایمان برای یافتن پیکر 13 آتش‌نشان و ده نفر از مردم دیگر که همچنان زیر تلی از آوار محبوس هستند ادامه دارد .

آزمایش دی‌ان‌ای رایگان

دکتر احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در این باره به جام‌جم گفت: هم‌اکنون بانک اطلاعات دی‌ان‌ای مفقودشدگان این حادثه را در پزشکی قانونی تشکیل داده‌ایم. خانواده‌های آتش‌نشانان می‌توانند با مراجعه به مرکز آتش‌نشانی در خیابان میمنت نسبت به انجام نمونه‌گیری اقدام کنند که تاکنون از 11 نفر آنها ونیز از خانواده دو کسبه مفقود شده آزمایش دی‌ان‌ای و نمونه‌گیری انجام گرفته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این آزمایش‌ها برای خانواده‌ها رایگان انجام می‌گیرد. ما در تلاشیم نمونه‌گیری از خانواده‌ها انجام شود تا پس از خارج شدن اجساد در حداقل زمان ممکن نسبت به شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان اقدام شود. افراد عادی که اعلام مفقودی کردند نیز می‌توانند به مرکز پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند تا نسبت به نمونه‌گیری از آنان اقدام شود.

بررسی حادثه در مجلس

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: بدون شک کمیسیون اصل 90 مجلس در صورت دریافت شکایت از سوی شهروندان یا نمایندگان مجلس به پرونده حادثه ساختمان پلاسکو ورود خواهد کرد. ما همچنین پس از تعطیلات هفته جاری مجلس،موضوع را در کمیسیون اصل 90 مطرح خواهیم کرد تا ضمن بررسی ابعاد این حادثه، علل و عوامل وقوع آن و ضعف عملکرد دستگاه‌ها، سازمان و نهادهای مربوطه روشن شود. وی با بیان این که در حادثه پلاسکو کسی حاضر نیست مسئولیت آن را به عهده بگیرد، ادامه داد: در حادثه برخورد دو قطار در سمنان مسئولان مربوطه مسئولیت این اتفاق را پذیرفتند و از مردم عذرخواهی کردند، ای کاش در این حادثه هم آن روند ادامه می‌یافت و حداقل از مردم عذرخواهی می‌شد.

دستگیری مامور قلابی

در جریان عملیات آواربرداری پلاسکو، ماموران متوجه مردی شدند که لباس پلیس به تن داشت و وارد محوطه امدادرسانی و آواربرداری ساختمان پلاسکو شده بود. ماموران به او ظنین شده و پس از بررسی پی بردند نام او در فهرست ماموران حاضر در محل نیست و مطمئن شدند وی پلیس قلابی بوده که او را بازداشت کردند.

همچنین یکی از کامیون‌های حمل ضایعات و آوار ساختمان پلاسکو، با انحراف از مسیر اصلی، به سمت کهریزک رفته بود که توسط ماموران انتظامی به مسیر هدایت شد.

ماموران، محافظ اموال

جانشین فرمانده نیروی انتظامی دیروز اطمینان داد، ماموران پلیس مراقب اموال کشف شده در محل حادثه هستند.

سردار اسکندر مومنی گفت: از همان دقایق اولیه نیروهای انتظامی برای حفظ نظم در محل حادثه حضور یافتند و در حال حاضر نیروهای انتظامی مستقر در محل علاوه بر حفظ نظم، دو مسئولیت دیگر را نیز به عهده دارند. یکی از آنها انتقال گاوصندوق‌ها به پلیس آگاهی است که انجام گرفته است. همراه هر کامیونی هم که نخاله‌ها و بقایای ساختمان را ازمحل خارج می‌کند، یک مامور حضور دارد و این کامیون‌ها آوار را به یک محوطه حفاظت‌شده منتقل می‌کنند.

تعداد مصدومان پلاسکو به 170 نفر رسید

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران درباره آخرین وضعیت مصدومان گفت: در چهارمین روز از حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تعداد مصدومان به 170 نفر رسیده است. 128 مصدوم در این چهار روز توسط عوامل اورژانس در محل سرپایی مداوا شدند. تاکنون 42 مصدوم حادثه پلاسکو به بیمارستان‌های شهر تهران منتقل شده‌اند.

وی افزود: روانپزشکان مرکز اورژانس تهران در محل حادثه مستقر شده‌اند و در حال ارائه خدمات به آتش‌نشانان و خانواده‌های افراد محبوس در محل حادثه و سایر مردم هستند.

خانواده مفقودان به پلیس آگاهی بیایند

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران درخصوص وضعیت مصدومان گفت: بنا به نظر کارشناسان، تاکنون 50 درصد آواربرداری انجام شده است. تعدادی از خانواده‌های مفقودان حادثه پلاسکو برای اعلام مفقودی به پلیس آگاهی مراجعه کرده و پرونده تشکیل داده‌اند که به محض شناسایی عزیزان به خانواده‌هایشان اطلاع داده می‌شود. با هماهنگی‌های انجام شده اموال کسبه حادثه پلاسکو به پلیس آگاهی تهران بزرگ تحویل داده می‌شود.

وی افزود: پس از اتمام عملیات آواربرداری، فراخوان عمومی برای تحویل اموال مردم و کسبه ساختمان پلاسکو داده خواهد شد. آنها ضمن مراجعه به پلیس آگاهی فرم‌های مربوط به شناسایی اموال را تکمیل می‌کنند تا پس از بررسی دقیق و تطبیق اموال،آنها به صاحبان اصلی تحویل داده شود. تلاش پلیس آگاهی برای یافتن سایر افراد احتمالی زیر آوار ساختمان پلاسکو ادامه دارد.

آواربرداری ادامه دارد

سعید شریف‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: اکنون به گونه‌ای آواربرداری‌ها را انجام می‌دهیم که کمترین آسیب به پیکر شهدای در زیر آوار وارد شود. یک به یک تیرآهن‌ها بریده و با اقداماتی از محل حادثه خارج می‌شوند تا در کار آواربرداری خللی ایجاد نشود.

دفن پیکر جان‌باختگان در بهشت زهرا

اکبر توکلی، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو گفت: تجهیزات و امکانات این سازمان بویژه آمبولانس‌ها آماده هستند و پس از طی مراحل تفحص اجساد مطهر شهدای آتش‌نشان و نیز مرحله شناسایی هویت، پیکر این عزیزان در قطعه 50 بهشت‌زهرا(س) دفن می‌شود.

سگ‌های زنده‌یاب در تونل‌ها

جست‌وجوها در محل حادثه پلاسکو وارد فاز جدیدی شده و آواربرداری‌ها با جدیت بیشتری ادامه دارد. در شرایطی که تلاش آتش‌نشان‌ها برای آواربرداری ساختمان پلاسکو و یافتن پیکر آتش‌نشان‌های مدفون در زیر آوار ادامه دارد، در مرحله جدید از تجسس، خبرنگاران حاضر در صحنه حادثه به خارج از محدوده تجسس هدایت شدند.

در انتظار معجزه

پنج روز از ریزش ساختمان 17طبقه پلاسکو می‌گذرد اما هنوز هیچ خبر امیدوارکننده‌ای از 13 آتش‌نشانی که در زیر آوارهای آن مدفون شده‌اند در دست نیست. هرچند ایران عزادار این حادثه تلخ شده اما بیش از همه، این خانواده‌ها و همکاران آتش‌نشان‌ها هستند که برداشتن هر ذره از سنگ و آجر تلنبار شده، قلبشان را به تپش می‌اندازد تا شاید نویدی بر پایان این «کابوس» بشنوند. اما آوار سنگین، دود غلیظ و حرارت شدید پلاسکو باعث شده تا پس از چند روز تلاش بی‌وقفه، امیدها بیش از پیش به ناامیدی تبدیل شود و همه در انتظار معجزه باشند.

حضور هر کدام از 13 آتش‌نشانی که تاکنون زیر آوار مانده‌اند، همچنان برای خانواده‌های آنها پررنگ است. یکی از آنها محمد آقایی، آتش‌نشانی 27 ساله است که دختری دو سال و نیمه دارد و به گفته برادرش، حادثه پلاسکو تنها نماد رشادت‌های او نبوده است. او می‌گوید: «برادرم قبل از این مردی را که قصد خودکشی داشت نجات داده بود. در حادثه دیگری هم ماسک خود را به مردی داده بود که از شدت دود و آتش، شرایطی خطرناک داشت. در این چند روز، دخترش مدام بهانه او را می‌گیرد.»

خیلی از آتش‌نشانان، تازه‌داماد و پدر فرزندان خردسال هستند. یکی از آنها بهنام میرزاخانی است. جوانی 25 ساله که تازه عقد کرده و قرار بود تا دو ماه آینده مراسم عروسی‌اش برگزار شود. او نخستین شهید پلاسکو است که به دلیل سوختگی شدید جان خود را از دست داد. دیگر تازه‌داماد، رضا شفیعی است که سه ماه از مراسم عقدش می‌گذشت. همکارش حرف دل همه خانواده‌های آتش‌نشان‌ها را در دو جمله خلاصه می‌کند: «این حادثه داغی بر دل ما نشاند که هرگز از ذهن‌ها پاک نخواهد شد.» مجتبی کوهی، آتش‌نشان دیگر، پدر فرزندی یک سال و نیمه است. او آرزو داشت پسرش هم مثل خودش آتش‌نشان شود؛ اما حالا در چهره خانواده و همکارانش فقط بی‌تابی و امیدی رنگ باخته به چشم می‌خورد. حسین سلطانی هم چند روز است که تلفنش را جواب نمی‌دهد. پدرزنش می‌گوید: «زمانی که حسین تلفن همراهش را جواب نداد، همسرش دچار اضطراب و نگرانی بالایی شد. او یک دختر شش ساله دارد که از زمان حادثه، بیشتر جنب و جوش پیدا کرده تا متوجه شرایط اطرافش نشود. دخترم، هنوز منتظر بازگشت اوست.» محسن قدیانی، دیگر آتش‌نشان گرفتار زیر آوار هم دو دختر شش و ده ساله دارد و خانواده‌اش روزو شب خود را با نگرانی سر می‌کنند. همکارش می‌گوید چند روز است خانواده محسن چشم انتظار او هستند و همه آرزو می‌کردند که حادثه پلاسکو یک کابوس بود و واقعیت نداشت.

عاشق آتش‌نشانی بودند و بعضی‌هایشان شغل پدری خود را ادامه داده‌اند، امیرحسین داداشی یکی از آنها بود که همکارش فقدان او را این‌گونه توصیف می‌کند: «امیرحسین همیشه دوست داشت شغل پدرش را ادامه دهد و به آرزویش هم رسید. او عاشق آتش‌نشانی بود، تک‌پسر و تنها امید خانواده‌اش.» درست مثل محسن روحانی، آتش‌نشانی که دختری چهارساله داشت. برادرش می‌گوید: «پدر ما در تالش آتش‌نشان بود برای همین من و برادرم هم آتش‌نشان شدیم. محسن روزهای اول که آمده بود تهران، به ما زنگ زد و با خوشحالی گفت آگهی استخدام آتش‌نشانی تهران را دیده است. او دختری چهار ساله دارد که بی‌تاب پدرش است. مدام صدایش می‌کند و می‌گوید بابام کجاست؟ می‌دانم که فهمیده بود. نگرانی و بی‌تابی بقیه را می‌دید و برای خودش گوشه‌ای می‌نشست و گریه می‌کرد. همسرش هم منتظر است. هنوز هیچ کس نمی‌داند او به خانه می‌آید یا نه. خدا خودش باید کاری کند، باید معجزه‌ای اتفاق بیفتد.»

آتش‌نشانان گرفتار شده در این حادثه، حتی لحظه ریزش آوار نیز به نجات دیگری فکر کرده‌اند. شجاع علی‌امینی، فرمانده ایستگاه 2 آتش‌نشانی تنها دو ماه به بازنشستگی‌اش باقی مانده بود. آخرین تصویر از رشادت‌های او را عکاس فارس در ذهن و دوربین خود ثبت کرده است. او گفته: «آقای امینی لحظاتی قبل از ریزش کامل پلاسکو، همه ما را از ساختمان خارج کرد و خودش برای کمک به آنهایی که باقی مانده بودند، رفت.» فرمانده رفت و دیگر بازنگشت، درست مثل فریدون علی‌تبار که همکارانش می‌گویند «هرگز از شهادت نمی‌ترسید و دوست داشت جانش را در راه خدمت به مردم بدهد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها