همزمان با سومین روز عملیات آتش‌نشانان در محل ریزش ساختمان پلاسکو، پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار خارج شد. آواربرداری ادامه دارد و سرنوشت 23 گرفتار در زیر خاک و آهن نامشخص است. یکی از آتش نشانان مجروح نیز در بیمارستان بر اثر شدت سوختگی جان باخت.
کد خبر: ۹۹۲۸۹۰

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران شامگاه دیروز درباره آخرین وضعیت آواربرداری گفت: بامداد شنبه پیکر یکی از آتش‌نشانان از زیر آوار کشف شد. ظهر شنبه نیز پیکر دومین آتش‌نشان پیدا شد.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، براثر ریزش ساختمان پلاسکو 25 نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند. از این تعداد 15 نفر آتش‌نشان و ده نفر افراد دیگر بودند.

از روز شنبه جست‌وجو در سمت غربی ساختمان را در دستور کار قرار دادیم که احتمال می‌رود پیکر شهدا و مفقودان در آن سمت ساختمان کشف شود. اخبار منتشر شده درباره شنیده شدن صدای مفقودین از زیر آوار صحت ندارد.

براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی و تائید سخنگوی این سازمان 15نفر از آتش‌نشانان در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو زیر آوار گرفتار شده‌اند که دیگر امیدی به زنده بودن آنها نیست. تلاش خبرنگاران گروه حوادث جام‌جم برای تهیه تصاویر قربانیان این حادثه و شهدای آتش‌نشان به‌خاطر همکاری نکردن سازمان آتش‌نشانی تهران بی‌نتیجه ماند.

به گزارش جام‌جم، ساختمان پلاسکو که قدمتی بیش از 50 سال دارد، سحرگاه پنجشنبه دچار آتش‌سوزی و انفجار شد و یکباره ساختمان 15 طبقه قدیمی فروریخت و به تلی از خاک و آهن تبدیل شد. این حادثه تلخ منجر به محبوس شدن 15 آتش‌نشان و تعدادی از افراد حاضر در این ساختمان شد. از زمان وقوع حادثه، آتش‌نشانان و گروه‌های امدادی از جمله اورژانس و هلال احمر در تلاش برای نجات افراد محبوس شده و آواربرداری هستند. با گذشت سه روز از این حادثه، مرگ سه آتش‌نشان تائید و اجساد دو نفرشان در محل ریزش ساختمان پیدا شده است. سومین آتش‌نشان هم به دلیل سوختگی در بیمارستان فوت کرد.

در حال حاضر لودرها و جرثقیل‌ها مشغول کار هستند و شامگاه جمعه ساختمانی در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو برای دسترسی بیشتر لودرها و جرتقیل‌ها و آواربرداری سازه‌های آهنی و بتن‌های عظیم تخریب شد و اکنون سرعت کار بیشتر شده و سازه‌های عظیم که جلوی راه بودند، از ضلع شرقی برداشته شد. عملیات جست‌وجو و آواربرداری در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو در حالی ادامه دارد که با وزش باد و بلند کردن آوار، شعله‌های آتش زبانه می‌کشد.

صداها خاموش شد

شامگاه دیروز اعلام شد، از زیر آوار صدایی شنیده شده و احتمال زنده بودن افراد گرفتار وجود دارد. با شناسایی محل، عملیات جست‌وجو آغاز و پس از ساعتی مشخص شد، هیچ فرد زنده‌ای در آنجا حضور ندارد.

مهندسان نقشه‌بردار در پلاسکو

همزمان با عملیات نجات و امدادرسانی، چهار گروه از مهندسان نقشه‌برداری با در اختیار داشتن تجهیزات لازم برای ارزیابی تغییرات سازه‌های مجاور پلاسکو، محاسبه میزان لرزش و نشست این ساختمان در نقاط مختلفی از محل حادثه، در آنجا مستقر شدند. مهندسان نقشه‌برداری توسط دوربین‌های خود، نوسانات سازه‌های مجاور ساختمان تخریب‌شده پلاسکو را لحظه به لحظه ارزیابی می‌کنند.

خانواده‌ها همچنان چشم انتظار

خانواده‌های دل نگران همچنان درکنار ساختمان مخروبه پلاسکو ایستاده‌اند. آنها با چشم‌های گریان و منتظر فقط نظاره‌گر هستند و دعا می‌خوانند. هنوز امیدوارند شاید ردی از شوهر، پدر یا برادر آتش‌نشانان خود، از زیر آوار پیدا شود. آنها نگاهشان را به چهره خسته آتش‌نشانان و امدادگرانی دوخته‌اند که در حال آواربرداری هستند.

پیدا شدن 2 کپسول آتش‌نشانی از زیر آوار

صبح سومین روز عملیات امداد و نجات در میان خرابه‌های ساختمان پلاسکوی تهران، آتش‌نشانان توانستند با کشف دو کپسول آتش‌نشانی امیدها را برای یافتن یک قربانی دیگر سانحه سقوط ساختمان پلاسکو زنده کنند. آتش‌نشانان پس از پیدا کردن کپسول‌ها، بی‌اختیار اشک از چشمانشان جاری شد. شاید با دیدن این کپسول‌ها، هزاران یاد و خاطره‌ای که با همکاران خود داشتند، برایشان زنده شد.

آواربرداری 50 درصدی

آتش‌نشانان با دریافت دستگاه جوش و برش قطعات فلزی پلاسما، فرآیند برش سازه فلزی پلاسکو را آغاز کردند و در حال برش دادن ستون‌های آهنی هستند تا آواربرداری را تسریع بخشند. با این حال سرمای هوا کار را سخت‌تر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد 50 درصد آواربرداری انجام شده است.

آزمایش دی ان ای

مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به انتقال سه نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی، گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی روی پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یکی از این شهدا به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق دی ان ای نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست.

آخرین وضعیت آواربرداری

کیانی که فرماندهی عملیات آواربرداری را به عهده دارد، روز شنبه تمامی شایعات مبنی بر ارسال پیامک از سوی آتش‌نشانان محبوس شده را رد کرد و درباره آخرین وضعیت آواربرداری گفت: جمعه شب با دستور مراجع قضایی ساختمان کناری پلاسکو تخریب شد، این ساختمان نیز بر اثر آتش‌سوزی و آوار پلاسکو دچار ریزش شده بود و هر لحظه امکان فرونشست آن وجود داشت. بنابراین از جمعه شب امدادرسانی سرعت بیشتری گرفت. 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه ادامه دارد، به اتمام برسد.

راه‌اندازی کمپین «امدادگران مشغول نجاتند، مزاحم نشوید»

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از راه‌اندازی کمپین «امدادگران مشغول نجاتند، مزاحم نشوید» در پی حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: بهترین کمک مردم این است که مانع امدادرسانی نشوند. یکی از موضوعاتی که هنگام وقوع هر حادثه‌ای مهم است، این است که امدادرسانی بموقع انجام شود؛ چرا که این زمان‌ها، زمان‌های طلایی است و اگر محقق نشود نجات میسر نیست. به نظر می‌رسد بهتر است کمپین اجتماعی با موضوع «امدادگران مشغول نجاتند، مزاحم نشوید» در رابطه با این حادثه اخیر به راه بیفتد تا یک فرهنگ‌سازی مناسب برای امدادرسانی مناسب و بموقع داشته باشیم. تجمع‌ها، ترددها، تماشا کردن، فیلم و عکس گرفتن برای انتشار در فضای مجازی باعث کندی سرعت امدادگری و حضور بموقع عوامل و تجهیزات می‌شود.

119 نفر؛ آخرین تعداد مصدومان

حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در این باره گفت: از روز پنجشنبه تا شنبه 119 نفر در جریان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو تهران مصدوم شدند که فقط دو نفرشان در بیمارستان بستری هستند. دو آتش‌نشان نیز روز شنبه در پی امدادرسانی مصدوم شدند که آنها سرپایی درمان شده و حالشان خوب است.

شناسایی مقصران حادثه

فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس نیزاز تهیه و امضای نامه تعدادی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران برای بررسی حادثه پلاسکو به صورت ویژه خبر داد و گفت: ما در این نامه از کمیسیون عمران خواسته‌ایم بررسی‌های لازم در خصوص این حادثه انجام و مقصران حادثه نیز شناسایی و معرفی شوند و گزارش نهایی در این زمینه در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گیرد.

حفاظت پلیس از اموال مردم

سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به حضور پررنگ پلیس آگاهی در حاشیه عملیات آواربرداری و امداد و نجات ساختمان پلاسکو گفت: از ساعات اولیه پس از ریزش ساختمان پلاسکو، سه تیم از سگ‌های زنده‌یاب پلیس آگاهی به محل منتقل شدند تا در صورت لزوم نسبت به کشف افراد زنده محبوس در زیر آوار اقدام کنند. همچنین تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی با حضور در محل در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا در صورت کشف اجسادی که تشخیص هویتشان امکان‌پذیر نیست، نسبت به تشخیص هویت آنها اقدام کنند. پلیس آگاهی نسبت به حراست از اموال مکشوفه سالم که ازمحل حادثه به دست آمده است، توجه کامل دارد.

شماره‌گذاری گاوصندوق‌ها

همزمان با حضور تیم‌های تشخیص هویت و سرهنگ حمید مکرم، معاون جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران، صورت وضعیت مغازه‌های ساختمان ویران‌شده پلاسکو انجام شد. گاو‌صندوق‌های کشف شده از زیر آوار نیز شماره‌گذاری شدند. در حال حاضر نظارت پلیس بر روند تخلیه مغازه‌های اطراف ساختمان پلاسکو ادامه دارد.

پاساژ پلاسکو را می‌سازیم

محمد سعیدکیا، رئیس بنیاد مستضعفان نیز به خبرگزاری میزان گفت: به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانی تسلیت می‌گوییم و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در حال حاضر نجات افراد زیر آوار و جمع‌آوری آثار این تخریب، اولویت اول است. همه مغازه‌های پاساژ پلاسکو به صورت سرقفلی واگذار شده و فقط ملکیت آن در اختیار بنیاد مستضعفان است و سرقفلی تمام واحدهای پلاسکو واگذار شده بود. ما زیر بار این مسئولیت رفته و دو ساله ساختمان جدید را بنا می‌کنیم و طبق ضوابط واحدهای ساخته شده واگذار می‌شوند.

پرواز آتش‌نشانان

یکی از آتش‌نشانان محبوس شده در زیر آوار ساختمان پلاسکو، مرد 35 ساله‌ای به نام ناصر مهرورز است که در چند ایستگاه آتش‌نشانی خدمت کرده و از چند ماه پیش با انتقال به ایستگاه 24 آتش‌نشانی تهران، در آنجا خدمت می‌کرد. او در پی آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، همراه 13 نفر از همکاران آتش‌نشان خود و یک گروه امداد و نجات به محل اعزام شد. آنها هم مثل دیگر گروه‌های آتش‌نشانی حاضر در محل به عملیات ادامه دادند. همگی از جان خود مایه گذاشتند و با به خطر انداختن جان خویش، مردم و کسبه حاضر در ساختمان را نجات دادند. از میان این گروه که به محل اعزام شده بودند، ناصر در زیر آوار محبوس شد و همکارانش هنوز با امیدواری، چشم انتظار بازگشت او هستند.

روز حادثه گروه دیگری از آتش‌نشانان از ایستگاه 113 آتش‌نشانی برای امداد و نجات اعزام شدند. این افراد هم سهمی بسزا در این عملیات داشتند. هیچ کدام از آتش‌نشانان این ایستگاه زمانی که برای اطفای حریق ساختمان پلاسکو به آنجا می‌رفتند، فکر نمی‌کردند این شاید آخرین عملیاتی باشد که در کنار سه همرزم جوان خود به نام‌های فریدون علی‌تبار، محمد آقایی و محسن روحانی باشند. آنها هفت سال بود که با محسن و سه سالی بود که با فریدون و محمد در این ایستگاه کار می‌کردند. سه همکار آنها در میان آوار ساختمان پلاسکو گرفتار و محبوس شدند.

اسامی آتش‌نشانان فداکار

سازمان آتش‌نشانی نام آتش‌نشانان محبوس در زیر آوار حادثه ساختمان پلاسکو را به شرح زیر اعلام کرد:

1ـ علی مستوفی ـ ایستگاه 31

2ــ حسین حسین‌زاده ـ ایستگاه 60

3ـ رضا شفیعی ـ ایستگاه 13

4ـ روحانی ـ ایستگاه یک

5ـ فریدون علی‌تبار ـ ایستگاه یک

6ـ آقایی ـ ایستگاه یک

7ـ‌ داداشی ـ ایستگاه 46

8ـ مهرورز ـ ایستگاه 24

9ـ محسن قدیانی ـ ایستگاه 3

10ـ مجتبی کوهی ـ ایستگاه 28

11ـ حامد هوایی ـ ایستگاه 28

12ـ سلطانی ـ ایستگاه 113

13ـ علی امینی ـ مدیر منطقه 2

14ـ سفی‌زاده ـ ایستگاه 4

15ـ علی‌اکبر قبادی ـ ایستگاه 3

معصومه ملکی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها