«مهمت شمشک» معاون نخست وزیری ترکیه می گوید که با تغییر واقعیت های میدانی، دیگر معقولانه نیست که بخواهیم بشار اسد را از راه حل بحران سوریه حذف کنیم.
کد خبر: ۹۹۲۳۲۶
ترکیه: اصراری بر رفتن اسد نداریم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، «مهمت شمشک» معاون نخست وزیر ترکیه، امروز جمعه با توجه به اینکه وضعیت میدانی سوریه دستخوش تغییر چشمگیری شده است، به این حقیقت اذعان کرد که آنکارا دیگر نمی تواند بر موضع سابق خود مبنی بر حل بحران سوریه بدون مشارکت «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور، پافشاری کند.

گفتنی است ترکیه در طول پنج سالی که از بحران سوریه می گذرد، کناره گیری اسد را لازمه تحقق صلح پایدار در سوریه عنوان می کرد؛ حال آنکه به نظر می آید فعلا با نزدیکی هر چه بیشتر مواضع آنکارا-مسکو، تاکید کمتری بر کناره گیری فوری وی از قدرت دارد.

در همین راستا، اگرچه شمشک مدعی شد که مسئولیت به درازا کشیدن بحران سوریه و مصائب مردم این کشور بر عهده دولت دمشق است، اما تاکید کرد که ترکیه باید (در اتخاذ رویکرد خود) رفتاری معقول و واقعگرا داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت های میدانی به گونه ای چشمگیر تغییر کرده است و به همین دلیل واقع گرایانه نیست که ترکیه بیش از این بر حل معضل سوریه بدون مشارکت اسد، پافشاری کند.

گفتنی است که ترکیه، روسیه و ایران از اوایل سال میلادی جاری (۲۰۱۷) برای برقراری آتش بس سراسری در سوریه به توافق رسیدند و این امر تا برگزاری مذاکرات آستانه که ۲۳ ژانویه در قزاقستان برگزار می شود، همچنان به قوت خود باقی است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه هفته پیش مدعی شد که «رجب طیب اردوغان» همچنان تشکیل سوریه ای متحد آن هم با حضور اسد را غیر ممکن می داند اما ترجیح می دهد قدم به قدم پیش برود و ببیند که نتیجه مذاکرات آستانه به کجا ختم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها