رئیس‌جمهور در نشست خبری با بیان این‌که مذاکره مجددی در برجام نخواهیم داشت، تاکید کرد

آمریکا «بدقلق و بدعهد» است

رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به سوالات خبرنگاران درباره شرایط اقتصادی، برجام، بدعهدی‌های آمریکا، مسائل منطقه و رفتارهای تنش‌زای عربستان پاسخ گفت.
کد خبر: ۹۹۱۳۸۷

به گزارش خبرنگار جام‌جم، حسن روحانی در این نشست با تاکید بر این‌که بدعهدی‌های آمریکا در برجام قابل پیش‌بینی بود، گفت: در برابر بدعهدی‌های طرف مقابل با قدرت ایستاده‌ایم و مردم ما مطمئن باشند که ما مقتدرانه عمل کرده و خواهیم کرد اما عجولانه کار نمی‌کنیم و منافع ملی را همواره در نظر داریم. وی با بیان این‌که امروز در نفت‌‌وگاز، در حمل و نقل، در بیمه و در مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا، مشکلات تقریبا حل شده است، افزود: البته بانک‌هایی که سهام خصوصی دارند احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند و برخی کشورهای بزرگ بویژه آمریکا هم در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

روحانی با بیان این‌که توقع ما هم از ابتدا همین بود، اظهار کرد: وقتی دولتی، دولت خصم است طبیعی است که از تمام توان خود برای اجرای برجام استفاده نکند.

وی با تاکید بر این‌که باید برای حل مشکلات باقیمانده تلاش کرد، افزود: در توافقات جهانی حتی اگر طرف مقابل، یک کشور باشد ممکن است در اجرا مشکلی پیش بیاید اما ما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم.

آمریکا تخلف کرد

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما در مورد تحریم‌های هسته‌ای مذاکره کردیم و این تحریم‌ها با اجرایی شدن برجام در 27 دی‌ماه سال قبل، در بخش‌های دولتی تقریبا برطرف شده است درباره تمدید تحریم‌های موسوم به آیسا گفت: آیسا تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده است. آیسا تمدید یک تحریم قبلی است و من قبلا گفته بودم اگر آمریکایی‌ها تمدید آیسا را بلااثر نکنند نقض فاحش برجام است.

وی با اشاره به امضا نکردن قانون آیسا از سوی رئیس‌جمهور آمریکا افزود: البته این به منزله عمل کردن رئیس‌جمهور آمریکا به وظیفه‌اش نیست و او باید آن را وتو می‌کرد.

روحانی با بیان این‌که آمریکایی‌ها این تحریم‌ها را بلااثر کرده‌اند، اظهار کرد: اگر این تحریم‌ها را بلااثر نکرده بودند، ما آرام ننشسته بودیم و خیلی برنامه‌ها داشتیم با این حال تخلف کردند و ما قدم‌هایی برداشتیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در آینده هم ممکن است با بدعهدی‌هایی روبه‌رو باشیم و ما براساس مکانیسم موجود در برجام عمل می‌کنیم.

روحانی با بیان این‌که تحریم‌ها برداشته شده اما در موضوع بانکی مشکل داریم، افزود: آمریکایی‌ها بدقلق و بدعهد هستند و ما باید خودمان را برای شرایط مختلف آماده کنیم اما به آینده امیدواریم. وی خاطرنشان کرد: برجام معامله‌ای برد ـ برد است و برای آمریکا هم خیر است اما عده‌ای در این کشور این مساله را نمی‌فهمند. با وجود این برجام چیزی نیست که براحتی یک دولت بتواند آن را نقض کند. وی با تاکید بر این‌که در داخل باید تدبیرمان را برای مقابله با کارشکنی‌های طرف مقابل به‌کار ببندیم، افزود: بعضی‌ها شب که می‌خوابند امیدوارند فردا برجام به هم بخورد و نمی‌دانم چنین تفکری چه خاصیتی دارد. در 20سال گذشته عده‌ای هستند که هر چه پیشگویی کردند اشتباه بوده اما باز هم پیش‌بینی می‌کنند و مشخص نیست چه اصراری به این کار دارند.

حرف‌های ترامپ، شعار است

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات ترامپ درباره برجام گفت: حرف‌های ترامپ بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد. برجام توافق دوجانبه نیست که او از آن خوشش بیاید یا نیاید. مذاکره مجدد در این زمینه هم اصلا معنی ندارد و هیچ‌گونه مذاکره‌ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود و برجام تمام شده است. روحانی همچنین بر ضرورت هوشیار بودن درخصوص عملکرد دولت‌های مقابل در توافق برجام تاکید کرد. رئیس‌جمهور درباره تاثیر انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر انتخابات آینده کشورمان نیز اظهار کرد: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیری در انتخابات آینده ایران نخواهد داشت و آنچه خواست مردم ایران باشد در انتخابات عملی خواهد شد.

برجام متعلق به همه است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاثیر برجام در زندگی اقشار متوسط و متوسط به پایین گفت: آنهایی که برجام را نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند اما باید بدانند که نقد لوکس جایی ندارد و باید بگویند اگر برجام نبود چه اتفاقی می‌افتاد. وی افزود: اگر ما نتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم، چگونه زندگی مردم تامین می‌شود. ما 11 میلیون حاشیه‌نشین را بیمه کرده‌ایم و به آنها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنیم بنابراین می‌بینیم برجام به همه تعلق دارد.

رئیس‌جمهور گفت: نقد برجام مشکلی ندارد اما برجام متعلق به دولت نیست که عده‌ای فکر می‌کنند برای مقابله با دولت باید با برجام مقابله کنند.

خرسندی از آتش‌بس در سوریه

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نشست آینده قزاقستان درباره سوریه، از برقراری آتش‌بس در این کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: باید برای حفظ آتش‌بس تلاش کرد.

وی با بیان این‌که مذاکرات فعلی میان دولت سوریه و معارضان است، گفت: این مذاکرات می‌تواند واقعی باشد و ایران و ترکیه و روسیه برای اجلاس آستانه تلاش زیادی کرده‌اند و اساس این مذاکرات، سوری ـ سوری است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که تلاش ما این است که این گام ( مذاکرات آستانه)، گام پایانی نباشد، افزود: مساله سوریه بسیار پیچیده است و همه مسائل باید در گفت‌وگوها حل شود. تلاش ما همواره این بوده که مساله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل شود و این‌که در آینده سوریه چه کسی رئیس‌جمهور باشد، مربوط به مردم این کشور است. وی اظهار کرد: اگر سه قدرت ایران، روسیه و ترکیه قادر هستند در حلب و در کل سوریه با گرو‌ه‌هایی که می‌جنگند، آتش‌بس برقرار کنند به معنی صاحب نفوذ بودن این سه کشور است و این‌که گروه‌های مسلح قبول کردند در آستانه مذاکره کنند، نشان‌دهنده موفقیت در گام نخست است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اجلاس آستانه باید ادامه یابد. نظر ما این است که آتش‌بس و مذاکرات ادامه یابد و همه باید کمک کنند که موفق باشد.

میانجیگری بیش از 10 کشور

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره میانجیگری برخی کشورها از جمله عراق و کویت در روابط ایران و عربستان عنوان کرد: اساس سیاست ایران روابط نزدیک با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی است و عربستان سعودی، خودش مشکل را با حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنایی نداشته و ندارد، شروع کرد. وی با بیان این‌که به نفع عربستان است هر چه زودتر حملات به یمن و مداخلات در بحرین و منطقه را قطع کند، اظهار کرد: ما با عربستان از نظر دوجانبه مشکلی نداریم، مشکلات ما مربوط به تجاوز به یمن و مداخلات در منطقه است.

رئیس‌جمهور افزود: عربستان به صورت یکجانبه روابط را قطع کرد و ما خواستار این مساله نبودیم. از آن زمان کشورهای زیادی برای میانجیگری آمده‌اند و علاوه بر کویت و عراق، حدود ده کشور دیگر هم در ذهن من است که مسئولانشان با ما صحبت کرده‌اند. امیدواریم ریشه‌های این مساله حل و صلح در منطقه حکمفرما شود. وی با تاکید بر این‌که اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند، ما حاضریم به این کشور در مساله یمن و مسائل منطقه کمک کنیم، گفت: ما نه قصد داریم در امور داخلی عربستان دخالت و نه می‌خواهیم این کشور را حذف کنیم و نه می‌خواهیم نقشی کمتر از آنچه استحقاق دارد، داشته باشد. اما وقتی تروریست‌ها از منابع مالی عربستان استفاده می‌کنند و عربستان به یمن حمله می‌کند، چه موضعی‌ می‌توانیم بگیریم.

پیگیری اقتصاد مقاومتی

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری دیروز با بیان این‌که دولت در حال پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: برجام فضا را برای اقتصاد مقاومتی آسان‌تر کرد. برجام یک سرمایه‌گذار و تولیدگر نیست بلکه تنها موانع را بر می‌دارد و در این فضا همه باید تلاش کنیم.

روحانی درباره مهم‌ترین برنامه‌های دولت در ماه‌های پایانی ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها این است که اقتصاد مقاومتی را ادامه داده و این طرح را نهایی کنیم. وی با بیان این‌که صنعت هوایی از پایه‌های گردشگری است در پاسخ به منتقدان خرید هواپیما گفت: خرید هواپیما در زندگی مغازه‌دار، راننده تاکسی، هتلدار و بسیاری از اقشار مردم تاثیر دارد. بعضی‌ها گویا با سوار شدن هواپیمای تمیز و نو مشکل دارند و می‌گویند ما باید حتما هواپیمای کهنه سوار شویم. خب هواپیمای کهنه نیز موجود است، شما بروید آنها را سوار شوید. رئیس‌جمهور افزود: خرید هواپیما، تحول در اشتغال و تحولی در زندگی مردم است. وی در بخش دیگری از نشست خبری دیروز با اظهار تاسف از اجرا نشدن بخش‌هایی از حقوق شهروندی عنوان کرد: به عنوان رئیس‌جمهور همواره این مسائل را دنبال می‌کنم و در دولت از طریق وزیر دادگستری به طور کتبی و شفاهی، پیگیر هستم.

توان رئیس‌جمهور محدود است

رئیس‌جمهور گفت: حل بعضی از مسائل زمان می‌برد. توان و تلاش ما بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده، محدود است و به کمک دیگران نیاز داریم و در برخی مسائل به اجماع نظام نیازمندیم و به آینده امیدوارم.

وی درباره برخی شایعات درباره ردصلاحیت احتمالی وی در انتخابات آینده به شوخی گفت: ما را با شورای نگهبان دعوا نیندازید، رابطه ما همیشه خوب بوده و اینها شایعات است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تا انتخابات خیلی مانده است و همه باید برای خدمت به نظام، کمربندها را سفت ببندیم و توجه داشته باشیم که خدمت به مردم و نظام از هر چیز مهم‌تر است و همه باید تا روز آخر کار کنیم. وی افزود: امیدواریم نگرانی‌ها روزبه روز کمتر شود.

روحانی ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین مسائل پیش روی کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای دهه شصتی‌ها باید در دهه 80 شغل ایجاد می‌شد و این سال‌ها، سال‌هایی بود که وضع درآمد نفتی خیلی خوب بود، اما متاسفانه به جای ایجاد شغل به سمت واردات رفتیم و از نیمه دوم دهه80 ایجاد شغل متوقف شد. در آن مقطع، کار تاخیری هم صورت گرفت و دانشگاه‌ها گسترش یافت.

محور سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری

کشورهای بزرگ بویژه آمریکا در برجام سنگ‌اندازی می‌کنند

توقع ما از آمریکا از ابتدا همین بود

در مقابل بدعهدی‌ها مقتدرانه عمل می‌کنیم، اما عجول نیستیم

نقد لوکس، جایی ندارد

اخبار مربوط به رد صلاحیت، شایعه است

تا انتخابات خیلی مانده و باید تا روز آخر دولت، کار کنیم

عربستان سعودی خودش مشکلات را شروع کرد

به نفع عربستان است که هرچه زودتر حمله به یمن را متوقف کند

حاضریم عربستان را در اجرای تصمیمات درست در منطقه کمک کنیم

خرید هواپیما باعث تحول در اشتغال و زندگی مردم می‌شود

رئیس‌جمهور آمریکا به وظیفه‌اش درخصوص وتو کردن آیسا عمل نکرد

اگر آیسا اجرایی می‌شد، آرام نمی‌نشستیم

باید در برجام حواسمان نسبت به دولت‌های مقابل جمع باشد

حرف‌های ترامپ شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد

وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید تاثیری در انتخابات آینده ایران ندارد

باید در زمان باقیمانده از دولت، اقتصاد مقاومتی را نهایی کنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها