در فضای مجازی

جشن بازنشستگی رفتگر

زندگی سخت رفتگران در کشور ما (چه به لحاظ کاری و چه اقتصادی) گرچه همچنان تداوم دارد، اما دست کم در یکی دو سال اخیر مردم ما به لحاظ عاطفی همدلی خوبی با این عزیزان داشته و به طرق مختلف نشان داده‌اند که شرایط زندگی آنها را درک کرده و سپاسگزار خدمت‌رسانی آنان هستند؛ نمونه‌اش همین جشن بازنشستگی که مردم یکی از محله‌های تهران برای رفتگر محبوب خود گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۹۱۲۶۳

انگشت به دهان از نشتیفان

در صدها و حتی هزاران سال پیش در ایران آثاری ساخته شده که معماران امروز را انگشت به دهان کرده؛ مثل ساخت قنات‌های ایرانی که به ثبت جهانی رسیده یا آسیاب‌های بادی. این دومی اخیرا بدجور توجه معماران و نویسندگان خارجی را جلب کرده، طوری که مجله نشنال جغرافی گزارشگر خود را به منطقه این آسیاب‌ها در نشتیفان خراسان‌جنوبی فرستاده و به عنوان یک اثر قدیمی بی‌بدیل گزارش مفصلی از آنها تهیه کرده است.

سبک‌تر از یک گل

این دانشمندان هم با کشف‌های عجیب و غریبشان هر روز آدم را حیرت‌زده‌تر از قبل می‌کنند. مثلا همین کشفی که درباره سبک‌ترین جسم جهان داشته‌اند. اگر تاکنون فکر می‌کردید که سبک‌ترین ماده جهان چیزی در حد یک گلبرگ است، اشتباه کرده‌اید. چرا که سبک‌ترین ماده شناخته شده در جهان آیروژل نام دارد که از دی‌اکسید سیلیکن ساخته شده است و 99 درصد آن را هوا تشکیل می‌دهد و اتفاقا آن‌قدر سبک است که گلبرگ‌ها را هم خم نمی‌کند.

کودکانی که فراموش نمی‌شوند

با گذشت حدود یکسال از جنگ یمن و به گفته صندوق کودکان سازمان ملل متحد متاسفانه تاکنون 1400 کودک یمنی کشته شده‌اند. اما شاید بدتر از کشته شدن این کودکان، مرگ تدریجی صدها هزار کودکی است که از گرسنگی و به خاطر نبود غذا دچار سوءتغذیه و قحطی‌زدگی شدید شده‌اند. تصویر این کودکان از تلخ‌ترین و گزنده‌ترین تصاویر عصر ماست که امیدواریم تلخی آن کام رهبران جهان را هم تلخ کند تا بلکه به فکر خاتمه دادن به این جنگ سیاه و خانمانسوز برآیند.

یک راه خلاقانه برای فرار از زندان!

داستان‌های زیادی درباره فرار از زندان و راه‌های مختلف و خلاقانه آن شنیده و در فیلم‌ها دیده‌ایم. اما اصلا در مخیله من یکی که نمی‌گنجد این خانم جوان ونزوئلایی چطور و با چه تصور و گمانی این راه را برای فراری دادن شوهرش از زندان انتخاب کرده است. او شوهر خود را درون چمدانی صورتی رنگ قرار داده تا از زندان فراری دهد، اما خب فکر کنید که ماموران هم چمدان را بازرسی نکنند و محموله وی را که چندان هم پنهان نبوده، پیدا نکنند.

اعتراض به آلودگی هوا از نوعی دیگر

اعتراضات زیادی به آلودگی هوا شده و می‌شود. توسط خبرنگاران و در قالب‌های مختلف خبری، سخنرانی، انتشار فیلم و عکس و کاریکاتور و... اما شاید یکی از شیوه‌هایی که خوب دیده می‌شود و شاید تاثیرگذارتر باشد، اعتراض چهره‌های سرشناس در حوزه‌های مختلف هنری همچون سینماست که واکنش و حساسیت بیشتر جامعه را نیز در پی خواهد داشت. نمونه اش اعتراض متفاوت فاطمه گودرزی به آلودگی هوای تهران است که تصویرش در فضای مجازی توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

آن دانش‌آموز سر کلاس هم با چتر آمد

بارها در گزارش‌هایمان از مدارس فرسوده و درحال ریزش نوشته‌ایم تا شاید مسئولان به این مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور توجه بیشتری نشان دهند که البته نمی‌دانیم تا چه اندازه تاثیرگذار بوده است. اما شاید تصویر زیر که دانش‌آموزان مدرسه شهید «موگویی» شهرستان دورود استان لرستان را نشان می‌دهد که به دلیل فرسوده بودن ساختمان مدرسه و چکه کردن سقف، مجبورند سر کلاس‌ها از چتر استفاده کنند، بودجه‌ای را نصیب این مدارس برای بهسازی آنها کند.

رنگارنگ ترین قبرستان دنیا

بعضی‌ها زندگی پس از مرگ را سراسر نور و رهایی بخش از زندان زندگی می‌دانند. برخی هم آن را مبهم و ترسناک و حتی سیاه تصور می‌کنند. انسان‌های دیگری هم روی این کره خاکی هستند که دنیای مرگ را به شکل سوم یعنی رنگارنگ و شاد می‌پندارند. مثل مردم گواتمالا که عقیده دارند زندگی پس از مرگ یک جشن بزرگ و سراسر رنگی است و این عقیده را می‌توان در گورستان‌های آنها که دنیایی از رنگ است، به وضوح مشاهده کرد.

آخر چرا شیخ الرئیس!

همه ما ایرانیان به فرهنگ و زبان پارسی خود می‌بالیم و از تلاش برای حفظ آن سخن می‌گوییم، اما گاه که وقت عمل کردن فرا می‌رسد، بدجور به جاده خاکی می‌زنیم. مثلا برای انتخاب کردن اسم مغازه، خیابان و ... یا از آنطرف می‌افتیم و یک اسم فرنگی عجیب و غریب می‌چسبد بر پیشانی مغازه و فروشگاه‌مان یا می‌زنیم به دل زبان عربی تا نشان بدهیم که به متفاوت بودن فکر می‌کنیم. نامگذاری یک ایستگاه مترو در تهران به نام «شیخ الرئیس» (به جای سینا پزشک حاذق ایرانی) مصداق ادعای ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها