شایع‌ترین علت سرفه چیست؟
کد خبر: ۹۹۰۷۰۴

شایع‌ترین علت سرفه، سرماخوردگی است. سرفه در رابطه با بسیاری از بیماری‌ها یک زنگ خطر است. اگر بعد از سرماخوردگی، سرفه بیش از 10 تا 14 روز طول بکشد، باید پیگیری شود.

عللی که می‌تواند باعث سرفه شود، چیست؟

بیماری آسم، مصرف برخی داروهای فشار خون، ریفلاکس معده به مری و سینوزیت. اگر دو هفته بعد از قطع قرص‌های فشار خون، سرفه باز هم ادامه داشته باشد، نیاز به مصرف قرص نیست و علت دیگری دارد. اگر علت سرفه مربوط به ریفلاکس معده به مری باشد، باید پرهیزهای غذایی مربوط را انجام. اگر بعد از دو هفته خوب نشد، علل ریوی هم باید بررسی شود.

علائم هشداردهنده آسم کدام است؟

علائم آن عبارت است از سابقه فامیلی آسم، سابقه حساسیت فصلی در فرد، حساسیت به بوی سیگار، آلودگی هوا، بوی برخی عطرها، بوی سرخ‌کردنی‌ها، احساس خس‌خس و درد سینه، خلط زرد چسبناک ژله‌ای بعد از سرماخوردگی و تشدید علائم هنگام شب.

یکی از علل سرفه، ابتلا به برونشیت حاد است. وقتی فرد دچار سرماخوردگی می‌شود، نایژه ها دچار التهاب، درد سینه، مختصری خلط و خس‌خس سینه و همچنین دچار تب خفیف می‌شود. بی‌شک بروز سرفه بیش از دو هفته باید پیگیری شود.

چه توصیه‌ای به فرد مبتلا به آسم که دچار سرماخوردگی هم شده، دارید؟

این افراد هنگام سرماخوردگی و به محض ابتلا باید دوز دارو را بیشتر کنند. چون سرماخوردگی شایع‌ترین علت حمله آسم و تشدید بیماری است. اگر سرفه فرد بعد از سه چهار روز بهتر نشود، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

فردی که بعد از ورزش، دچار علائمی مانند خس خس و سوزش سینه و سرفه می‌شود، چه علتی می‌تواند داشته باشد؟

این نشانه‌ها می‌تواند علائم شروع بیماری آسم باشد. اگر فرد بالای 40 سال است و بعد از ورزش دچار درد و سوزش سینه می‌شود، قبل از مراجعه به پزشک متخصص ریه، باید به پزشک قلب و عروق مراجعه کند تا از نظر سلامت عروق خون‌رسان قلب، مورد معاینه قرار گیرد.

آیا مصرف دمکرده گیاهان دارویی برای افراد مبتلا به سرفه را توصیه می‌کنید؟

دمکرده‌های گیاهان دارویی ممکن است علائم را کاهش دهد، اما به عنوان درمان سرفه نمی‌تواند موثر باشد، زیرا ممکن است سرفه ناشی از آسم، سرطان ریه یا ذات‌الریه باشد. مصرف گیاهان دارویی باید تحت نظر همکاران طب سنتی باشد، اما مصرف خودسرانه و با دوز و دفعات دلخواه توصیه نمی‌شود.

دکتر ام‌البنین پاک‌نژاد

فوق‌تخصص ریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها