بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل جهان پر است از قصه و روایت و باور مردمان آن. جزیره قشم و بومیان آن سرشار از آیین‌ها و حکایت‌ها هستند. بسیاری از جاذبه‌های این جزیره شگفت‌انگیز هم هرکدام داستان‌هایی در دل خود دارند که اگر رد وجه تسمیه این جاذبه‌ها را بگیریم به این حکایت‌های شنیدنی می‌رسیم.
کد خبر: ۹۸۸۶۳۸

یکی از این جاذبه‌های شگفت دره ستاره‌ها در جزیره قشم است، دره‌ای که البته بومیان منطقه و اهالی جزیره قشم برای آن نام دیگری دارند و آنها این دره را «ستاره افتاده» می‌نامند. دره ستاره‌ها با قدمت حدود دو میلیون سال، که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است.

دره ستاره‌ها یا همان «ستاره افتاده» یا «استاره کفته» نیز می گویند از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره پهناور قشم است اهالی معتقدند پس از فرو افتادن ستاره ای در این محل و بر اثر ضربه ای سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلی که بوده خشک شده و چنین اشکالی پدید آمده است.

برخی از اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تاکنون صحت چنین چیزی به اثبات نرسیده است.

به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم‌ها و پدیده‌های فرسایش موجود در آن وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه‌لای ستون‌ها و حفره های موجود در دره تولید صدا می‌کند و به دلیل این صداها ست که اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است و بنا براین از ورود به آب در شب خودداری می کنند.

ویژگی‌ها و دیدنی های دره ستاره‌ها سبب شد این دره به عنوان بخشی از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیبای طبیعی و تاریخی تنها ژئو پارک منطقه خاورمیانه است.

زیبایی دره ستاره‌ها در شب های مهتابی در لحظاتی که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره‌ها در نزدیکی زمین احساس می شوند، دو چندان است. در گوشه و کنار ستون‌ها و دره ستاره‌ها راه‌های تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها