کارشناسان راه‌های پیشگیری از دوقطبی‌سازی جامعه را بررسی می‌کنند

وحدت پادزهر نفوذ

امروز 19 دی‌ماه، سالروز قیام تاریخی مردم قم در سال 1356 است و مردم این شهر در این روز با قیام خود بر ضد رژیم دیکتاتوری پهلوی در حمایت از مرجعیت و روحانیت به پا خاستند و نقش مهمی در تحقق انقلاب اسلامی ایفا کردند.
کد خبر: ۹۸۷۶۰۳

بصیرت یکی از عناصر اصلی این قیام در سال 56 بود و این مولفه در مقاطع مختلف، نظام اسلامی را از گردنه‌های سخت عبور داده و باعث شده پروژه‌های دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام بماند.

این پروژه‌ها گاهی در قالب حوادث کوی دانشگاه در سال 78 دنبال شده و گاهی در ماجراهای پس از انتخابات 88. شکل این سناریوها نیز معمولا متفاوت است و گاهی ممکن است در قالب جنگ نرم و تهاجم فرهنگی باشد و گاهی نیز در قالب پروژه نفوذ. یکی دیگر از این قالب‌ها که در چند نوبت از سوی رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده شده، پروژه‌ دوقطبی‌سازی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دوقطبی شدن را برای کشور مضر دانسته‌اند و فعالان سیاسی نیز بارها تاکید کرده‌اند در صورت وقوع این اتفاق، فرصت‌ها در کشور از دست می‌رود.

شاید برخی تصور کنند دوقطبی‌سازی فقط محدود به رقابت‌های انتخاباتی است و در دیگر اوقات، کمتر زمینه بروز چنین مشکلی وجود دارد اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که دشمن در قالب پروژه نفوذ از هر فرصتی برای ایجاد این تهدید در جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌‌کند که یکی از آنها ایجاد اختلاف میان نهادهای کشور و تقسیم‌بندی نیروهای انقلاب از این طریق است.

سیاست لندنی

هر وقت هم صحبت از اختلاف به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن مردم ایران به سمت انگلیس می‌رود؛ کشوری که سیاست حکومتی خود را بر ایجاد اختلاف در دیگر مناطق و کشورها تعریف کرده‌ است.

در اتفاقات اخیر در داخل کشور و بویژه در هجمه‌هایی که علیه قوه قضاییه صورت گرفت، رد پای تلویزیون فارسی بی.‌بی.‌سی که اجراکننده سیاست‌های دولت انگلیس است، دیده می‌شد.

در همین زمینه پس از ماه‌ها اجرای پروژه هجمه و حمله به قوه قضاییه از سوی ضدانقلاب خارج‌نشین و همراهی برخی در داخل کشور؛ مسعود بهنود، از چهره‌های اتاق فکر تلویزیون فارسی
بی‌.بی.‌سی در صفحه توییتر خود با رونمایی از منشأ لندنی این پروژه مشترک تاکید کرد که «حمله به قوه قضاییه باید راهبرد انتخاباتی سال آینده باشد.»

اختلافات درون‌خانوادگی

به همین دلیل دستگاه‌های کشور باید با هوشیاری، برنامه‌های دشمن را در این زمینه رصد کرده و از بازی کردن در زمینی که از سوی دشمنان طراحی می‌شود، خودداری کنند.

در همین زمینه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که اگر اختلافی میان دستگاه‌ها وجود دارد این اختلافات خانوادگی است، اظهار کرد: بالاخره دو برادر و دو عضو یک خانواده ممکن است اختلافی پیدا کنند که حل می‌شود.

به گزارش فارس، منتظری با بیان این‌که دشمن در چنین مواقعی، آتش‌بیار معرکه می‌شود، افزود: امیدواریم مسئولان مانع از این شوند که دشمن از اختلافات بهره‌برداری کند و با تدبیر و حسن رفتار، مسائل را حل کنند و مسائل ناچیز را بزرگ‌نمایی نکنند.

تنوع سلیقه مطلوب است

دکتر صادق کوشکی، استاد دانشگاه هم در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که تکثر و تنوع سلیقه در صورتی که در جامعه مدیریت شود، امری رایج و مطلوب است، ادامه داد: اما اگر بخشی با بخش دیگر تقابل داشته باشند و دو طرف همدیگر را تخریب کنند، مطلوب نبوده و خلاف وحدت و انسجام ملی است و در این صورت برای دخالت بیگانگان زمینه فراهم می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که باید ببینیم علت شکل گیری دوقطبی‌ها چیست، تصریح کرد: برخی جریان‌ها نیز در طول چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین بستر برای رشد آنها و کسب قدرت بخصوص در فضای انتخاباتی، دو قطبی کردن جامعه بدون در نظر داشتن مصالح، امنیت ملی، اصول و چارچوب‌های نظام است.

وی با بیان این‌که برخی افراد برخلاف تمام تاکیدات رهبری و دلسوزان می‌خواهند فضا را دوقطبی کنند، اظهار کرد: برای شناخت این جریان‌ها باید ببینیم عملکردشان تا چه میزان با عملکرد دشمنان انطباق دارد.

این استاد دانشگاه نتیجه فضای دوقطبی را از بین رفتن انسجام و حتی امنیت ملی عنوان کرد و گفت: اگر جامعه به جناح‌هایی که به دنبال چنین فضایی و ایجاد تشنج هستند، علامت دهد که به این شیوه رای نخواهد داد، به طور طبیعی این گروه به اقدامات خود به شیوه دو قطبی کردن ادامه نخواهد داد.

بهره‌برداری سرویس‌های امنیتی دشمن از اختلافات داخلی

محمدکاظم انبارلویی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم، عنوان کرد: فضای دو قطبی شکافی را در جامعه سیاسی ایران پدید می‌آورد که سرویس‌های امنیتی دشمن در این شکاف برای تعمیق اختلافات داخلی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در چنین فضایی مسائل اصلی نظام به فراموشی سپرده شده و امنیت ملی و اقتدار ملی به خطر می‌افتد، لذا رهبری حکیمانه تمام جریان‌ها را از ورود به دو قطبی کردن فضا بر حذر می‌دارند.

انبارلویی اظهار کرد: اگر دستور کار انقلاب را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاست و ...ببینیم و گزینه‌های روی میز ما دستور کاری باشد که در سیاست ابلاغی رهبری آمده است، هیچ‌گاه وارد فضای دو قطبی نمی‌شویم.

وی افزود: اما اگر یک ضلع از رقابت یا هر دو ضلع، اقدامی انجام نداده باشد و برای رفع مسئولیت از خود و مقصر نشان دادن دیگری به سمت فضای دو قطبی برود کشور، مردم و خودشان ضرر می‌کنند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: عقلانیت سیاسی حکم می‌کند از آفرینش فضای دوقطبی در فضای سیاسی کشور جلوگیری شود و به مطالبات واقعی مردم پاسخ منطقی و عقلایی بدهیم.

زمینه برجسته شدن اختلافات را فراهم نکنیم

محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی هم درباره لزوم توجه به وحدت و پرهیز از ایجاد دوقطبی در میان ارکان و نهادهای حاکمیت جمهوری اسلامی به جام‌جم گفت: در قرآن توصیه‌های موکدی درباره لزوم وحدت در میان جامعه اسلامی وجود دارد. علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب هم تاکیدات فراوانی بر حفظ وحدت دارند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان این‌که جامعه ایرانی در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوره بازسازی کشور بر پایه وحدت و توجه به رهنمودهای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به موفقیت‌ها و پیروزی‌های زیادی دست یافت، اظهار کرد: طبیعی است که دشمن از وجود وحدت در میان جامعه ناراضی است و سعی می‌کند به هر طریقی بین مردم اختلاف بیندازد و با برجسته کردن اختلافات میان مسئولان فضایی، دو قطبی را در کشور ترسیم کند.

قمی خاطرنشان کرد: طبعا وحدت مردم و مسئولان به زیان دشمن است و از این رو هم جامعه و هم مسئولان باید مراقب باشند که زمینه برجسته شدن اختلافات و تفرقه، کمرنگ شود و شرایط را برای ایجاد همدلی در کشور فراهم کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ممکن است مسئولان نهادهای مختلف، در پیشبرد امور اختلاف سلیقه داشته باشند، اما باید مراقبت کرده و این اختلافات را در میان خودشان حل کنند و به سطح جامعه نکشانند. از سوی دیگر،کنترل فضای مجازی هم می‌تواند زمینه همدلی را فراهم آورد.

مطرح کردن و بزرگنمایی اختلافات در سطح جامعه ممکن است باعث تقویت این ذهنیت شود که فضای جامعه به سمت دو قطبی شدن می‌رود. چنین ذهنیتی باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به مسئولان نظام خواهد شد.

رهبر انقلاب: نفوذ برنامه جدی آمریکایی‌هاست

نفوذ مساله مهمی است بنده هم که این را عرض می‌کنم نه به‌خاطر این است که حالا یک احتمالی به ذهنم می‌آید که ممکن است نفوذ کنند؛ نه، ما از خیلی چیزها مطلعیم؛ از خیلی حوادثی که دارد در کشور رخ می‌دهد که غالباً عموم مردم یا حتی خیلی از خواص مطلع نمی‌شوند ما مطلع می شویم. من از روی اطلاع دارم عرض میکنم که برنامه نفوذ در کشور یک برنامه جدی استکبار است، برنامه جدی آمریکایی‌ها است؛ دارند دنبال می‌کنند که نفوذ کنند..... یکی از آماج‌های این نفوذ مسئولانند؛ آماج دوم مردمند. مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛....... آماج دوم مردمند. [هدف نفوذ این است که] باورهای مردم عوض بشود؛ باور به اسلام، باور به انقلاب، باور به اسلام سیاسی، باور به این‌که اسلام غیر از کارهای شخصی وظایف عمومی هم دارد، حکومت هم دارد، جامعه‌سازی هم دارد، تمدن‌سازی هم دارد؛ باور به نفی اینها [جایگزین شود]. اینها باید از ذهن مردم زدوده بشود، عکسش در ذهن مردم جا بگیرد. (20 اسفند 94)

«وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن مشترک جلوی روی ما هست، وقتی توطئه را می‌بینیم، چه کار باید بکنیم؟ تا امروز مسئولین در مقابل توطئه‌های دشمن همیشه کنار هم ایستاده‌اند، حالا هم باید همین‌جور باشد، همیشه هم باید همین‌جور باشد.»(28 بهمن 91)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها