مجلس تصویب کرد

خداحافظ مسکن مهر

در شرایطی که بنابر اعلام سخنگوی دولت، رشد بخش ساختمان در نیمه اول سال جاری منفی 10 درصد بوده و مسکن در شدیدترین رکود سال‌های اخیر قرار دارد، مصوبه روز گذشته مجلس برای توقف مسکن مهر، امیدها برای بازگشت رونق به‌ بخش مسکن را به حداقل رساند.
کد خبر: ۹۸۵۷۹۴

به گزارش جام‌جم، دیروز درحالی نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه برنامه ششم، رای به توقف احداث مسکن مهرجدید دادند که دولت یازدهم نشان داده برنامه مشخصی در بخش مسکن ندارد و در طول سه سال اخیر نیز هیچ‌کدام از طرح‌های وعده داده شده، عملیاتی نشده است.

طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی، مسکن اقساطی و افزایش تسهیلات خرید و کاهش سود از برنامه‌های دولت بوده که تنها بخش افزایش تسهیلات عملیاتی شده، اما تاثیری بر بازار نگذاشته است.

براساس آمار ثبت احوال، سالانه حدود یک میلیون ازدواج در کشور صورت می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت اگر همه افراد دارای خانه باشند، سالانه یک میلیون مسکن جدید مورد نیاز است. البته این آمار غیر از خانوارهایی است که تاکنون موفق نشده‌اند مسکن تهیه کنند.

به صلاح نیست

در همین ارتباط، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به این‌که دولت برنامه مشخصی برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه ندارد، توقف طرح مسکن مهر به صلاح نیست.

وی به خانه ملت افزود: ‌از آنجا که طرح مسکن مهر برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مصوب شده بود، توقف آن بی‌برنامگی در حوزه مسکن را در پی خواهد داشت. با توقف ساخت مسکن مهر، دغدغه‌های بسیاری برای خانه‌دارشدن مردم ایجاد خواهد شد.

این نماینده با تاکید بر این‌که نمی‌توان مشکلات موجود در طرح مسکن مهر را انکار کرد، تصریح کرد: دولت به جای پاک کردن صورت مساله، باید به رفع مشکلات آن بپردازد. درخصوص این‌که ساخت مسکن مهر متوقف شود؛ باید بدانیم با توقف این طرح، تأمین مسکن برای بسیاری از اقشار جامعه با توجه به انباشت درخواست‌ها در حوزه خرید خانه، سخت خواهد شد.

رضایی کوچی عنوان کرد: اکنون نیز برای کمک به تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر کمیسیون عمران با تدوین طرحی جلوی توقف طرح مسکن مهر را خواهد گرفت.

خطر افزایش قیمت

از سوی دیگر دکتر مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن به خبرنگار ما گفت: اکنون بسیاری از جوانان ما هنوز بدون شغل و مسکن هستند و این برای کشور ایران بسیار بد است.

وی افزود: فرمولی که آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای مسکن و اقتصاد ایران تجویز می‌کند، متعلق به کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که همه شرایط از جمله بیمه و درمان برای مردم رایگان است.

بیگدلی با اشاره به نیاز بخش مسکن به سالانه یک میلیون واحد جدید، تصریح کرد: ما به اندازه کل کشورهای اتحادیه اروپا نیاز به مسکن داریم، اما با این حال برخی دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران از این بخش مهم غافل شدند.

این استاد دانشگاه گفت: از مجلس انتظار می‌رود زمانی که دولت مسیر اشتباهی را می‌رود، حتما آن را به راه راست هدایت کند، نه این‌که با دولت همراه شود. مجلس باید همراه با مردم باشد.

این کارشناس مسکن افزود: اکنون مهم‌ترین مشکلات کشور اشتغال و مسکن است که با توسعه و خروج از رکود مسکن می‌توانیم معضل اشتغال را رفع کنیم. 1200 رده شغلی در بخش مسکن نهفته است که با رکود این بخش کل اقتصاد به رکود می‌رود.

بیگدلی تاکید کرد: دولت قبلی همه توان خود را روی بخش مسکن گذاشت ولی این دولت آن را کنار گذاشته است و بانک‌ها اکنون به هر بخشی جز مسکن تسهیلات اعطا می‌کنند. وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر توقف مسکن مهرگفت: این کار عقبه کارشناسی ندارد، زیرا این طرح باعث شده بود تا قیمت مسکن به صورت رقابتی در بازار تعیین شود. از سوی دیگر اجاره‌خانه‌ها تعدیل شده بود و برخی مستأجران با محاسبه کلی می‌توانستند با همان مبالغ اجاره، صاحب مسکن شوند که این امکان از آنها گرفته شد.

رئیس کانون انبوه‌سازان ایران اضافه کرد: کنار گذاشته شدن مسکن مهر به معنای افزایش تقاضا در بازار این حوزه و رشد 300 درصدی قیمت در سال آینده است.

توقف مسکن مهر درست نیست

سید حسین افضلی، عضو کمیسیون عمران مجلس به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که دولت برنامه مشخص و مدونی در بخش مسکن ندارد، نباید طرح توقف مسکن مهر به تصویب می‌رسید، اما اکنون این طرح به تصویب مجلس رسیده و همان‌طور که آقای روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود عنوان کرد، مسکن مهر تا قبل از پایان دولت به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: موضوع مسکن مهر را نباید منتسب به دولت خاصی دانست و نیمه پر لیوان را باید دید که مشکل بسیاری از مردم کم‌درآمد را حل کرد. به نوعی می‌توان گفت که مسکن مهر یک طرح مسکنی بزرگ بود و تا حدی توانست مشکل اقشار کم‌درآمد را حل کند.

افضلی تاکید کرد: مسکن مهر دارای ایراد و مشکلاتی بود و به جای رفع معضلات، کل طرح کنار گذاشته شد.

وی گفت: بنده اعتقاد دارم که دولت می‌توانست کارهای بهتری در بخش مسکن انجام دهد اما شاهد کوتاهی‌هایی در این بخش مهم بودیم که الان نیز برای جبران، دولت زمان کافی در اختیار ندارد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها