در پی درگذشت دنیا فنی‌زاده، هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان «کلاه قرمزی» و «خاله قورباغه» بسیاری از هنرمندان با بیان این‌که کلاه قرمزی تنها شد، به این شخصیت عروسکی تسلیت گفتند.
کد خبر: ۹۸۴۱۶۷

دنیا فنی‌زاده، هنرمند تئاتر عروسکی و عروسک‌گردان کلاه قرمزی که از سرطان رنج می‌برد، صبح دیروز در بیمارستان از دنیا رفت. وی متولد سال 1346 و دختر مرحوم پرویز فنی‌زاده بود.

ایسنا نوشت، از او چندی قبل در گفت‌وگویی، پرسیده بودند که «اگر کلاه‌قرمزی باشد و شما نباشید»، گفته بود: «دو جور نبودن هست. این‌‌که من کلا نباشم که این را فقط خدا می‌داند یا این‌‌که من دیگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگیز است. نه این‌‌که تازه با این مساله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام. اگر روزی گروهم که با آنها کار می‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزی نباشم، قبول می‌کنم. فقط یک خواهش از آنها دارم: این‌‌که اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسک‌گردانی کنم.»

فنی‌زاده که مهر ماه در یک گفت‌وگوی تلفنی در برنامه‌ تلویزیونی نیز سخن گفته بود، درباره‌ سرطانش توضیح داده بود: من اکنون ده سال است که درگیر این بیماری‌ام و حدود دو سه سال است که وضعیتم سخت‌تر و دست راستم لمس شده و درگیر شیمی درمانی هستم. سال گذشته هم توانستم با دست چپ عروسک‌گردانی کنم، چون تا جایی که بتوانم عروسکم را به کسی نمی‌دهم.

این عروسک‌گردان سه سال قبل در حاشیه افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با جام‌جم به پسران دوقلوی خود اشاره کرده و گفته بود: کلاه قرمزی پسر بزرگ من است.

او عروسک‌گردان فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «نخودی»، «کلاه قرمزی و بچه‌ننه»، مجموعه‌های تلویزیونی «زاغچه کنجکاو»، «هادی و هدی»، «بزبز قندی»، «اتل‌ متل»، «صندوق پست»، «قصه‌های خاله عنکبوت»، «جقجقه و فرفره»، «جینگیل و فینگیل»، «قصه‌های خاله قورباغه»، «روباه و خروس»، «دارا و سارا»، «رفوزه»، «قصه‌های آتقی»، «قصه‌های هاجر»، «موش نمکی»، «خانه گلپرانیا»، «شنگول و منگول»، «عطر و گلاب بپاشید» و «کلاه قرمزی» بود.

با انتشار خبر درگذشت این هنرمند، ایرج طهماسب و حمید جبلی در پیام مشترک درگذشت دنیا فنی‌زاده را تسلیت گفتند.

در متن پیام این دو هنرمند آمده است: روزی که خداوند مهربان انسان نازنینی به نام دنیا فنی‌زاده را سر راه ما قرار داد تا با همکاری او عروسکی دوست داشتنی و شیرین خلق شود، فکر نمی‌کردیم به این زودی او را از دست بدهیم. اما از آنجا که مالک اصلی انسان، خداوند مهربان است، اشک‌های خود را پاک می‌کنیم و به این اندوه بزرگ تسلیم می‌شویم. دنیا فنی‌زاده، روش فرشته‌ها را در پیش گرفت. شریف و نجیب با مهارتی مثال زدنی در حرفه و شغل خود و بی‌هیچ چشمداشتی کار کرد. پشت عروسک‌ها خود را پنهان کرد تا به ما آموزش دهد که می‌توان کار خوب انجام داد و دیده نشد. عشق عجیبی به کودکان و دنیای آنها داشت و همواره لبخند کودکان او را شاداب می‌کرد. شاید هیچ کودکی او را نشناسد، اما تاثیر او بر کودکان تا مدت‌ها خواهد ماند.

این دو هنرمند در ادامه پیام خود آورده‌اند: دنیا فنی‌زاده، فرزند پرویز فنی‌زاده همچون پدرش هنرمند، انسان و مهربان بود. هرچه درباره‌اش بگوییم بر میزان اشک‌های خود افزوده‌ایم.

بسیاری از هنرمندان نیز در صفحات اینستاگرامی خود درباره مرگ دنیا فنی‌زاده و تنها شدن کلاه قرمزی نوشتند. محمد بحرانی، احسان کرمی، حبیب رضایی، مجید صالحی، هومن عبداللهی، مهرداد صدیقیان، همایون اسعدیان، سارا خوئینی‌ها، هانا کامکار و سعید داخ برخی از این هنرمندان هستند.

مراسم تشییع و خاکسپاری دنیا فنی‌زاده امروز (9 دی) از مقابل خانه سینما شماره 2 در خیابان وصال انجام می‌شود. خانه سینما اعلام کرد که طی هماهنگی انجام شده با خانواده زنده‌یاد مهین بزرگی (پیشکسوت عرصه گویندگی و دوبله سینما و تلویزیون)، دنیا فنی‌زاده در طبقه فوقانی مزار این هنرمند آرام خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها