ویگن گاراپیدی نام مستندی است که برای بار دوم از شبکه مستند سیما پخش شده و به دلیل موضوع زیبا و قابل تاملی که دارد، روی بسیاری از بینندگان تاثیر گذاشته است.
کد خبر: ۹۸۳۹۶۲

این مستند درباره زندگی کوتاه ویگن گاراپیدی از شهدای ارامنه کشور و اهل یکی از روستاهای الیگودرز استان لرستان است که در راه دفاع از وطن به درجه رفیع شهادت نائل شده است.

مریم‌السادت مومن‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، در مستند نیمه بلند خود که به دلیل تعاریف گام به گام زندگی شهید توسط مادر، خواهر و هم‌ولایتی‌اش، حالت داستانی می‌گیرد، مخاطب را برای لحظاتی از فرو رفتن در این همه غفلت بعد از جنگ باز می‌دارد و فراموشی گاه و بیگاه این قهرمانان خاموش را به مخاطب یادآوری می‌کند. البته باید اشاره کرد که در بعضی صحنه‌ها قدری شتابزدگی و کات‌های نامتعارف وجود دارد که گاهی هم کوتاه و بی‌ربط است و اگر هم از طرف فیلمساز برای ایجاد افزایش ضرباهنگ فیلم قرار داده شده است، با موفقیت روبه‌رو نشده و مخاطب را دچار ابهام می‌نماید؛ اما خود موضوع و احترام آن باعث ایجاد همدلی شده و راه را بر قضاوت‌های فنی می‌بندد.

شهید و هر کسی که برای دفاع از خاک وطن، در هر کجای دنیا، جان شیرینش را از دست داده، برای عموم مردم دارای عزت و احترام خاصی است؛ اما وقتی جوانی با مذهبی غیر از دین رسمی کشور، پا به کارزار می‌گذارد و بارها و بارها در مصاف با دشمن قرار می‌گیرد، تقدسی مضاعف به مساله می‌بخشد و بیننده را همراه‌تر می‌کند. ویگن که در زمان حیات، به عنوان الگوی اخلاق در روستایشان به شمار می‌رفته و تمام اهالی آنجا خاطرات خوبی از وی دارند، با وجود بی‌تابی‌های
مادرش ـ سیراک ـ راهی جبهه می‌شود و علی‌رغم این‌که خانواده‌اش برای جلوگیری از اعزام وی تا پنهان کردن شناسنامه‌اش نیز پیش می‌روند، با ترفندی زیرکانه و در عین حال مهربانانه آن را پس گرفته، رضایت خانواده را جلب می‌کند و در نهایت پس از یک‌سال رفت و آمد مداوم در هفتم فروردین ماه سال 1366 به دلیل اصابت ترکش خمپاره به ناحیه سر، شهید می‌شود.

ویگن هم مانند تمام شهدای ایران زمین، با مرگ داوطلبانه خود، خانواده را وارد مرحله جدیدی از زندگی کرده است، دوره درخشانی که برای تمام خانواده‌های شهدا ملموس است. سیراک که به دلیل تنهایی از روستا به تهران مهاجرت کرده است، چنان از ویگن سخن می‌گوید که گویی امانتی را برای چند سال نزد خود نگاه داشته و به خاطر باز پس دادن آن به پروردگار خشنود است، دلی شکسته اما مملو از ایمان دارد که به مفهوم شهادت پی برده است و با حضور رهبر معظم انقلاب در خانه‌اش به بهانه دید و بازدید کریسمس بیش از پیش به مقام خود و شهیدش آگاه می‌شود. دیدارهایی که به سنت هرساله و در ایام کریسمس توسط ایشان تا به امروز انجام می‌شود.

امین ولی‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها