برنامه‌های رادیو و تلویزیون به مناسبت 9 دی‌ تشریح شد

روایـت روز بصیـرت

فردا در سالروز یکی از حماسه‌های ماندگار تاریخ ایران اسلامی که روز بصیرت و تجدید میثاق امت و ولایت نام گرفته، رسانه ملی به این موضوع می‌پردازد و به آینه‌ای بدل می‌شود که تصویر غیرت و تعصب دینی، شعور و بصیرت سیاسی ملت ایران را به نمایش می‌گذارد و از زوایای مختلف ابعاد این حماسه را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۹۸۳۶۶۹

بازگویی، واکاوی، بررسی و تحلیل حماسه 9 دی از زوایای مختلف علاوه بر این‌که در برنامه‌های همیشگی تلویزیون و رادیو مد نظر قرار می‌گیرد، به صورت ویژه در برنامه‌هایی که به این مناسبت در مرکز بسیج سازمان صداوسیما و شبکه افق تدارک دیده شده نیز ارائه می‌شود.

از مستند تا نماآهنگ

مرکز بسیج رسانه ملی به مناسبت روز بصیرت و درباره حوادث و اتفاقات بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 برنامه‌هایی تدارک دیده که طی امروز و فردا از شبکه‌های مختلف تلویزیون به نمایش در‌می‌آید.

از جمله برنامه‌های مرکز بسیج رسانه ملی می‌توان به مستندها، موشن گرافیک‌ها و نماآهنگ‌هایی اشاره کرد که با موضوع بصیرت و میثاق بین امت و ولایت تولید شده و از زوایای مختلف حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 را بررسی می‌کند. مستندهای «بازی» و «روزهای خرداد» از جمله این مستند‌هاست.

در مستند «روزهای خرداد»، اتفاقات مربوط به سال 88 بازنمایی شده و اشخاص مختلف از جمله دبیر شورای نگهبان، فائزه هاشمی، احمد منتظری و محمدحسین صفارهرندی در این مستند درباره فتنه88 صحبت کرده‌اند.

مستند «بازی» به حواشی اقتصادی و تشدید تحریم‌ها به دلیل فتنه 88 می‌پردازد. این فیلم شامل تصاویر و مستندات آرشیوی و نریشن است. «اتحاد شوم» به کارگردانی محمدرضا هراتی، نقش بیگانگان و گروه‌های سلطنت‌طلب و اپوزیسیون در شکل‌گیری و هدایت فتنه 88 را به نمایش می‌گذارد.

همچنین دو نماآهنگ با موضوع حماسه‌آفرینی ملت ایران در دفاع از انقلاب و ولایت به همت مرکز بسیج رسانه ملی آماده شده که طی امروز و فردا از تلویزیون به‌نمایش درمی‌آید.

یکی از این نماآهنگ‌ها با صدای حامد زمانی و دومی با موضوع بصیرت و حماسه آفرینی ملت ایران در عرصه‌های مختلف دفاع از اسلام و انقلاب تهیه شده و شامل تصاویر مستند و موسیقی بدون کلام حماسی است. همچنین چند موشن‌گرافیک در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما تولید شده که یکی از آنها با نام «کاغذپاره» به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد تهدیدات علیه اقتصاد ایران اختصاص دارد و موشن‌گرافیک «پایان رویای سوروس» در دو قسمت درباره انقلاب‌های رنگی و مخملی تولید شده است. همچنین موشن‌گرافیک «گناه نابخشودنی» به تبعات اقتصادی فتنه بر پیکر نظام می‌پردازد. «صاحب دل‌ها» درباره بیانات مقام معظم رهبری است.

بصیرت در قاب افق

شبکه افق طی چند شب گذشته برنامه زنده «جهان‌آرا» را ساعت 22 با اجرای وحید یامین‌پور به مخاطبانش ارائه کرده است. این برنامه امشب به عبرت‌های تاریخی 9 دی اختصاص دارد. همچنین مستند «نگهبان آرا» که به فعالیت شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 اختصاص دارد، ساعت 20 امشب از شبکه افق پخش می‌شود و ساعت 21 و 30 دقیقه مستند «گرم‌ترین روز زمستان» درباره حوادث و التهابات بعد از انتخابات سال 88 به مخاطبان ارائه خواهد شد. فردا ساعت 18 شبکه افق افتتاحیه جشنواره عمار را به مخاطبانش ارائه می‌کند و روز جمعه نیز روند برگزاری جشنواره را به مخاطبانش نمایش می‌دهد. همچنین فیلم‌سینمایی قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی نیز جمعه ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه افق به نمایش درمی‌آید.

حماسه‌آفرینی در قاب سیما

از ساعت 9 تا 11 مراسم ویژه 9 دی که از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مصلای تهران برگزار می‌شود، به صورت زنده از شبکه سه سیما به نمایش در می‌آید. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، سخنران این مراسم است و حاج سعید حدادیان هم به مداحی می‌پردازد.

همچنین مراسم مسجد لولاگر در تهران، دانشگاه امام حسین (ع) و اختتامیه جشنواره «مرگ بر آمریکا» نیز طی روزهای پایانی هفته از شبکه‌های سیما به نمایش درمی‌آید.

روز بصیرت از نگاه بسیج رسانه ملی

مرکز بسیج صدا و سیما یکی از مراکز اصلی سازمان در زمینه تولیدات شاخص ارزشی و گفتمانی است و به خواست رئیس سازمان صدا و سیما این ماموریت جدی‌تر و فعالانه‌تر از سایر بخش‌ها در مرکز بسیج پیگیری می‌شود. علی فروغی، رئیس مرکز بسیج صدا و سیما ضمن اشاره به این ماموریت مهم درباره برنامه‌های یوم‌الله 9 دی گفت: مرکز بسیج امسال پرداختن به روز بصیرت و تولید آثار متنوع در این باره را یکی از ماموریت‌های مهم دانست و با دو رویکرد کلی به تولید آثار متنوع در قالب‌های مختلف دست زد.

وی درباره رویکردهای این مرکز توضیح داد: یادآوری و زنده نگاه داشتن حماسه 9 دی در حافظه تاریخی ملت شریف ایران و تبیین و تشریح ابعاد فتنه مهم‌ترین نکته‌ای است که مد نظر طراحان و تولیدکنندگان ویژه‌برنامه‌های روز بصیرت قرار گرفته و در مرحله بعد، نمایاندن ابعاد مختلف این حماسه بزرگ که در رابطه امام امت و ملت بزرگ ایران شکل گرفت، در برنامه‌سازی‌ها مد نظر قرار گرفته است.

بر اساس توضیحات فروغی، تقریبا در همه تولیداتی که برای این مناسبت تدارک دیده شده، ابعاد فتنه بازخوانی شده و مسائل مرتبط با آن مورد واکاوی قرار گرفته و پایان‌بخش تمام این آثار نیز، امیدآفرین است. مرکز بسیج سازمان صدا و سیما در تولید ویژه‌برنامه‌های 9 دی بخصوص در زمینه ساخت مستندها از همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بهره گرفته است و نیز در هماهنگی بسیج صدا و سیما با سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد 9 دی، برنامه‌ها و گردهمایی‌های این روز پوشش داده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها