سفر به خیابان

بسیاری از مراکز خرید، موزه‌ها، سینماها، گالری‌ها و ... در خیابان‌ها قرار دارند که خب به همین دلایل آنها را به یکی از پر تردد‌ترین محل‌های شهر تبدیل کرده‌اند.
کد خبر: ۹۸۳۶۱۵

خیابان شانزه‌لیزه در پاریس یکی از این خیابان‌هاست. خیابان شانزه‌لیزه یکی از بهترین و جذاب‌ترین مناطق گشتزنی در جهان است. این خیابان با کاخ کنکورد آغاز و به کاخ شارل دو گل و کاخ نصرت که معروف‌ترین بنای آن است ختم می‌شود.

خیابان لارامبلا از معروف‌ترین خیابان‌های شهر بارسلون نیز نزد بازدید‌کنندگان از شهرت خاصی برخوردار است. از مهم‌ترین بناهای موجود در مسیر این خیابان می‌توان به کاخ کتالونیا و بنای یاد بود کلوم که مجسمه‌ای بزرگ از کاشف اسپانیایی کریستف کلمب است، ‌اشاره کرد. علاوه بر آن، ‌جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز در این خیابان دیده می‌شوند که از‌جمله انواع مغازه‌های کوچک، گل‌فروشی‌های زیبا و هنرمندان دوره‌گرد را می‌توان نام برد.

خیابان پنجم در نیویورک هم یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های جهان محسوب می‌شود که فروشگاه‌های بسیار دو طرف آن را محاصره کرده‌اند. شعار «بخرید تا بخوابید» از معروف‌ترین جملاتی است که در این خیابان می‌توان آن را شنید و باور کرد.

خیابان آپیان وی در شهر رم ایتالیا را هم می‌توان زیباترین قطعه از هنر معماری عصر باستان برشمرد. هدف از احداث این خیابان که در سال 312 پیش از میلاد به اتمام رسید، اتصال شهر رم به شهر بریندیسی در جنوب غرب ساحل ایتالیا بود و حالا یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های جهان است.

خیابان گران ویا، معروف‌ترین خیابان فروشگاهی در مادرید، پایتخت اسپانیاست. از مناظر زیبای گران ویا، ساختمان‌های بزرگ و عظیمی است که در امتداد آن قرار گرفته و همه ساله گردشگران بسیاری را به‌واسطه زیبایی خود روانه این خیابان قدیمی می‌کند. اما از نکات حائز اهمیت حین گشت‌زنی دراین خیابان، توجه به اتومبیل‌هایی است که گاه با سرعتی فراوان مسیر خیابان را طی می‌کنند.

گران‌ترین‌ها

نشریه فورچون یکی از معتبرترین نشریات اقتصادی جهان است که در فهرستی تازه که از گران‌ترین خیابان‌های جهان معرفی کرده، نام 7 خیابان به چشم می‌خورد.

خیابان وال‌استریت نیویورک رتبه نخست را در فهرست گران‌ترین خیابان‌های جهان دارد‌. اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان بیش از 1500 دلار است.
(حدود 5 میلیون تومان) هزینه اجاره املاک و مستغلات در این خیابان امسال رکوردهای جدیدی را بر جای گذاشته است . خیابان بوند لندن دومین خیابان گران جهان به شمار می‌رود‌. هزینه اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان بیش از 860 دلار است. این خیابان متشکل از دو خیابان نیو بوند و اولد بوند است .

اولد بوند از قرن 18 مکانی برای زندگی قشر ثروتمند و مرفه لندن بوده است، ولی امروز تقریبا از تمامی نقاط انگلیس در این خیابان زندگی می‌کنند. قیمت اجاره در این خیابان طی چهار سال اخیر 50 درصد افزایش داشته است.

خیابان مونتیژه پاریس جایگاه سوم را در این فهرست به خود اختصاص داده است‌. هزینه اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های آن به بیش از 660 دلار می‌رسد .
خیابان ردئو درایو لس‌آنجلس نیز چهارمین خیابان گران‌قیمت جهان به شمار می‌رود‌. هزینه اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان به بیش از 540 تا 850 دلار می‌رسد .

روسیه و به عبارت بهتر شهر مسکو نیز جایگاهی در این رتبه‌بندی دارد‌. خیابان تورسکایای مسکو پنجمین خیابان گران جهان است‌. قیمت اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان نیز به بیش از 500 دلار می‌رسد‌. اکثر فروشگاه‌های لوکس و مجلل مسکو در این خیابان وجود دارد.

شرکت‌های معتبر ایتالیایی مثل اسکادا و ویچینی در این خیابان به عرضه محصولات خود مشغول هستند. فروشگاه طلا و جواهرات کاررا وای کاررا نیز هر مترمربع از زمین‌های این خیابان را بیش از 650 دلار اجاره کرده است.

ششمین خیابان گران‌قیمت جهان در این فهرست، خیابان چو در شهر توکیوی ژاپن است‌. هزینه اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان بیش از 600 دلار است. نرخ اجاره‌بهای زمین در این خیابان طی 5 سال اخیر روندی تصاعدی داشته است.

کانادا نیز در این فهرست جای دارد‌. خیابان بلور در شهر تورنتو، هفتمین نام در این فهرست است‌. هزینه اجاره هر متر‌مربع از زمین‌های این خیابان بیش از 300 دلار است‌. قیمت مسکن و مغازه در این خیابان طی 5 سال اخیر 50 درصد رشد داشته است .

‌ترین خیابان‌های جهان

کوتاه‌ترین خیابان دنیا:‌ خیابان شگفت‌آور «ابنزر پلیس» در اسکاتلند است. ویژگی مهم این خیابان آن است که به عنوان کوتاه‌ترین خیابان جهان شناخته شده است. این خیابان تنها دو متر و شصت سانت طول دارد و در آن تنها یک خانه وجود دارد. این خیابان درعین حال یک اثر تاریخی هم هست که درسال 1883 بنا شده و تنها ساختمان موجود درآن نیز هتلی است به نام مک کایایس. این خیابان رسما در سال 1887 به عنوان یک خیابان در اسکاتلند ثبت شده و هنوزهم خیابان مشهوری است.

طولانی‌ترین خیابان جهان: بزرگراه پان امریکن بزرگ‌ترین خیابان یا جاده ماشین رو در سراسر جهان شناخته شده است. قبل از آن خیابان یانگ استریت در تورنتو کانادا این عنوان را داشت، اما اکنون و پس از احداث بزرگراه پان امریکن این لقب به این بزرگراه اختصاص یافته است. این بزرگراه ملیت‌های گوناگون ساکن در قاره آمریکا را به یکدیگر متصل می‌کند و درحدود 48 هزارکیلومتر طول دارد! این بزرگراه ازمیان 15 کشور ازجمله آمریکا، کانادا، مکزیک، پرو، آرژانتین و السالوادور عبور می‌کند و ملت‌های ساکن در 15 کشور واقع در قاره آمریکا را به هم متصل می‌کند.

باریک‌ترین خیابان جهان: «خیابان پارلمان استریت» در کشور انگلستان باریک‌ترین و کم‌عرض‌ترین خیابان جهان معرفی شده است. عرض این خیابان کمتر از یک متر یعنی 64/0 متر در باریک‌ترین نقطه آن محاسبه شده است. این خیابان درگذشته نیز به همین دلیل اسمال استریت یا خیابان کوچک نام داشت. قدمت این خیابان به 1300 میلادی بازمی‌گردد و طول آن نیز 50 متر است.

پهن‌ترین خیابان جهان:‌ خیابان معروف به «ناین د‌جولیو» یا خیابان نهم جولای که نامش به یادبود روز استقلال کشور آرژانتین انتخاب شده، طبق اطلاعات موجود پهن‌ترین خیابان موجود در جهان است. این خیابان دارای شش لاین رفت و آمد اتومبیل درهر جهت است و تمام نواحی شهر را پوشش می‌دهد. این خیابان همچنین دارای ساختمان‌های مشهور و شاخصی است نظیر سفارت فرانسه که یک بنای تاریخی است و کاخ جمهوری و نیز ستون هرمی شکل مشهور و مجسمه‌ای است که در میان خیابان به وضوح دیده می‌شود.

علی محزون - روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها