تا سال‌ها پیش زنان خانه‌دار بیشتر وقت خود را در خانه صرف پخت و پز می‌کردند.
کد خبر: ۹۸۳۵۹۳

ساعت‌های متمادی پای اجاق گاز و انجام بخش اعظمی از کارهای آشپزخانه مختص به اجاق گاز بود، اما در سال‌های گذشته و با ظهور دستگاه تازه‌ای زمان پخت غذا به یک ساعت کاهش پیدا کرد و این به معنای صرفه‌جویی در زمان است. سال‌هاست افراد برای انجام امور آشپزی و پخت و پز از مایکروفر یا مایکروویو استفاده می‌کنند. این وسیله که این روزها از بخش‌های حیاتی آشپزخانه به حساب می‌آید مزایا و معایبی دارد که سرعت بالا در گرم کردن غذا و سهولت استفاده از این دستگاه برای همه افراد از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه است، اما امواج و اشعه‌هایی که این دستگاه تولید می‌کند برای بدن انسان مضر است.

مدل‌های روی کابینت

این مدل‌ها متداول‌ترین و در برخی موارد محبوب‌ترین مدل‌های مایکروفر هستند. معمولا قیمت آنها از انواع دیگر کمتر بوده و نصب و راه‌اندازی آنها نیز از مدل‌های دیگر راحت‌تر است. تنها کافی است تا یک جای مناسب روی پیشخوان یاکابینت آشپزخانه خود تعیین کرده و مایکروفر را روی آن قرار دهید، سیم برق را به پریز متصل کرده و از دستگاه استفاده کنید.

مدل بالای پیشخوان

یکی دیگر از انواع مدل‌های محبوب مایکروفرها مدل‌های روی پیشخوان هستند که فضای روی پیشخوان را اشغال نمی‌کنند. مدل‌های بالای پیشخوان به نوعی توکار محسوب شده و بخشی از فضای بالای پیشخوان را به خود اختصاص می‌دهند. برخی از مدل‌های این نوع مایکروفر در قسمت پایین خود دارای هود هم هستند و چندکاره محسوب می‌شوند. بازه قیمت این نوع مایکروفرها نیز مناسب بوده و خریداران می‌توانند انتخاب‌های متنوعی داشته باشند.

توان مصرفی و تأثیرات آن

توان مصرفی برابر باقدرت مایکروفر در گرم کردن و پختن مواد غذایی شماست. به ‌طور کلی هرچه توان مایکروفر بیشتر باشد، سرعت و یکنواختی پخت و گرم کردن آن نیز بیشتر است. بیشتر مایکروفرها توان مصرفی در محدود 600 تا 1200 وات دارند. معمولاً مایکروفرهای بزرگ‌تر توان مصرفی بیشتری نیز دارند که در عملکرد آنها نیز تأثیر مستقیم دارد. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که توان بیشتر برابر است با مصرف انرژی و برق بیشتر.

قابلیت هدایت گرما

یکی از ویژگی‌هایی که در برخی از مدل‌ها موجود بوده، قابلیت هدایت گرماست. این فناوری به‌جای تابش مستقیم اشعه، گرما را به سمت مواد غذایی هدایت کرده و در اطراف آن به گردش درمی‌آورد. به کمک این فناوری گرم کردن و پختن غذا با سرعت و یکنواختی بیشتری انجام می‌شود.

قابلیت معکوس‌کننده یا Inverter

مایکروفرها برای تنظیم دما داخل محفظه مدام بین حداکثر توان 100 و حداقل توان صفر، سوئیچ می‌کنند تا بتوانند میزان حرارت دلخواه کاربر را ایجاد کنند، اما نتیجه کار همیشه مناسب نخواهد بود، اما فناوری Inverter این امکان را ایجاد می‌کند تا مایکروفر با توان 50 مواد غذایی را به‌طور یکنواخت گرم کند.

چیزی به نام سولاردم

چند سالی است که محصولی تحت عنوان سولاردم راهی بازار شده که به گفته سازندگانش، این وسیله دارای برنامه‌ای است که براساس آن می‌توان برای پخت و پز از اشعه ماکروفر استفاده نکرد و به جای آن فضای داخلی وسیله را براساس فناوری درون فر گازهای مبله گرم کرد.

تولید این دستگاه به نظر کارشناسان بازار نشان‌دهنده خلاقیت و پویایی طراحان و سازندگان مایکروفر است، اما اکثر مشتریان می‌گویند این ویژگی محصول عملا استفاده نمی‌شود و بیشتر افراد از همان برنامه پخت و پز با مایکروفر استفاده می‌کنند و حتی بسیاری از کاربران این محصول نحوه استفاده از سایر امکانات این وسیله را نمی‌دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها