این روزها از پشت شیشه ماشینهای متوسطمان خودروهای گرانقیمت زیادی را در خیابانهای تهران میبینیم که خرامان به سمتی میروند.
به گزارش جام جم آنلاین ، هر چند آنها نمادی از اشرافیت و نمایش تجملند که از جهاتی موجه، وجودشان منطقی هم نیست، اما به هر حال بهعنوان یک پدیده جاری و ساری در جامعه وجود دارند وهمین حضور، آسیبهای مختلفی هم به دنبال دارد. آسیبهایی که شاید یکی از پنهانترین والبته خطرناکترینشان موضوع پرونده این هفته هست.
تصادفی متفاوت...
شاید در لحظه مواجهه با ماشینهای لوکس و فوقلوکس اولین سوالی که به ذهنمان میرسد این است که اگر فردی با وانت یا مثلا پراید با یک ماشین گرانقیمت تصادف کند چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود؟ گاهی اوقات به مزاح به دوستانمان میگوییم که اگر با فلان ماشین تصادف کردی همان لحظه اول سوئیچ را به صاحب ماشین بده، رویش را ببوس و بقیه مسیر را پیاده طی کن.
این مزاح بود، اما در واقعیت هم شاید اتفاقی غیر از این نیفتد. در شرایطی که شرکتهای بیمه در قالب سقف خسارت بیمه شخص ثالث امسال (بیمه بدنه و متفرقه داستان دیگری دارد) تا سقف 5 میلیون تومان خسارت مالی پرداخت میکنند و بیشتر از آن را خود فرد باید پرداخت کند، نباید انتظار داشت که تصادف یک آدم متوسط با یک ماشین گرانقیمت وحتی نیمه گرانقیمت که اتفاقا تعدادشان این روزها اصلا هم کم نیست، اتفاقی باشد که بتوان سرانجام خوشی برای آن در نظر داشت.
مثلاً همین چند ماه پیش یک وانت میوهفروشی در خیابان شهید اندرزگوی تهران با یک ائودیQ7 تصادف کرد و میوهفروش از شدت استیصال و فشار وسط خیابان نشست و سرش را میان دو دستش گرفته بود و فریاد میکشید یا در یکی از استانهای غربی راننده یک وانت نیسان پس از تصادف با یک لکسوز وپس از فهمیدن رقم خسارت که شاید به اندازه کل زندگیش بود، خودکشی کرد... اینها آسیبهای ناشی از نمایش تجمل و روایتگر اختلاف طبقاتی است که باید برای آن فکری کرد.
اما در این شماره چمدان قصد داریم با هم سری به بازار قطعات و لوازم یدکی ماشینهای لوکس بزنیم تا آگاه شویم تصادف با آنها چقدر آب میخورد.
همانطور که میدانید ما اصلاً اهل توصیه نیستیم و انسانهای بسیار خونسردی هستیم، اما قصد داریم به شما توصیه کنیم تا جایی که ممکن است به بنز، بی.ام.و، لکسوس، پورشه، آئودی و بقیه دوستان گرانقیمتشان نزنید! و همچنین ایمنی در رانندگی و فاصله حدمجاز با آنها را حتما رعایت کنید ...
لوازم پورشه چند؟
پورشه شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است، که سال 1931 توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. پورشه پنجمین اتومبیلساز آلمانی از نظر دارایی و درآمد سالانه است و با توجه به اینکه اتومبیلهای شرکت پورشه معمولا در شمار پایین تولید میشوند، اما محصولات آن، همواره در کلاس خودروهای گران قیمت طبقهبندی میشوند. چند سالی هست که مدلهایی از این خودروساز به ایران وارد و با استقبال مناسبی نیز روبهرو شدهاند.
هماکنون فقط یک چراغ زنون جلوی پورشه 911 با قیمت 11 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین چراغ عقب این مدل 8 میلیون و 800 هزار تومان قیمتگذاری شده است.
لنت ترمز جلوی پورشه پانامرا با قیمت 2 میلیون و 250 هزار تومان و لنت ترمز عقب آن با قیمت 1 میلیون و 450 هزار تومان در بازار به فروش میرسد. همچنین درهای جلوی پانامرا 7 میلیون و 720 هزار تومان و درهای عقب این مدل 11 میلیون و 998 هزار تومان قیمتگذاری شده است.
گرانترین گلگیرها در بین 6 مدل پورشه موجود در بازار ایران متعلق به پورشه کاین است. گلگیر جلو با قیمت 4 میلیون 300 هزار تومان و گلگیر عقب با قیمت 17 میلیون و 200 هزار تومان فروخته میشود. توجه کردید؟ یک گلگیر عقب خودش یک ماشین است!
بی .ام. دبلیو یا سلطان خونسردها
لابد میپرسید چرا خونسرد! اگر در چشمهای یک مدل 740 نگاه کنید به وضوح در مییابید که هیچ احساسی در آنها نیست.
نادر فقیهزاده طراح ایرانی سری 7 بی. ام. و که در طراحی کانسپت اصلی این خودرو از کوسه الهام گرفته توضیح میدهد که سری 7 خونسرد، مغرور و باوقار است. حالا سوال اینجاست که اگر با این موجودات مغرور و خونسرد تصادف کنید، باز هم خونسرد خواهند ماند؟
چراغ زنون جلوی سری 7 در بازار به قیمت پایه 24 میلیون تومان به فروش میرسد و بسته به مدل خودرو قیمت افزایش مییابد.
همچنین گیربکس مغرورها حدود 7میلیون و 820هزار تومان قیمتگذاری شده است. درهای جلو سری X در بازار با حدود قیمتی 10 تا 12 میلیون تومان وجود دارد. ایربگ بی. ام. دبلیو سری 7 هزینه زیادی روی دست صاحب خود میگذارد و در بازار با قیمت پایه 3.5 میلیون تومان موجود است.
در اینجا شما را دعوت میکنیم تا به قیمت سه محصول چراغ خطر، چراغ جلو و سپر جلو
بی. ام. دبلیو x6 توجه کنید که به ترتیب 14، 30 و 60 میلیون تومان قیمت دارند!
داستان بنز!
در بین خودروهای لوکس موجود در بازار، آشناترین و قدیمیترین برندی که همیشه جزو پیشرفتهترین و گرانترین خودروها قرار داشته، بنز است.
این برند نام آشنا تنوع بالایی از نظر مدل در بازار کشور دارد و هزینه تصادف با این خودرو میتواند با قیمت تمام شده رهن منزل، وسایل منزل و حقوق یک سال کامل شما برابری کند. به این نرخها توجه کنید...
چراغ جلو سمت چپ و راست مرسدس کلاس s از 11 تا 15 میلیون تومان، آینه بغل کامل سمت راست و چپ همین کلاس از 4 تا 7 میلیون تومان قیمت دارد. چراغ عقب سمت راست و چپ کلاس SLK بین 2 تا 4 میلیون تومان و چراغ جلو راست و چپ از 6 تا 9 میلیون تومان است.
در چشم هایتان نشانههایی از ادامه نده، دلم ریخت، ای وای ای وای میبینیم ولی قصد داریم ادامه دهیم که در جلو سمت راست و چپ در کلاس C 5 تا 8 میلیون تومان و در عقب سمت راست و چپ 4 تا 7 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
دقت کنید کمک فنر ایروماتیک جلو در مدلهای کلاس S 12 میلیون تومان قیمت دارد. این کمک فنر از جمله اعضایی است که در بیشتر تصادفهای از بغل یا مقابل آسیب میبیند.
اگر خدای نکرده از عقب با یک بنز تصادف کردید در جریان باشید که کمک فنر عقب کلاس S 10 میلیون تومان قیمت دارد.
تمرکز ویژه داشته باشید...
با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد، ما افراد متوسط حین رانندگی باید بسیار تمرکز داشته باشیم و از تصادف اجتناب کنیم البته این مساله قابل پیشبینی نیست و بیشتر به واکنش لحظهای راننده مربوط است اما باز توصیه ما این است که بین تصادف با دیوار یا یک ماشین گرانقیمت قطعا دیوار را انتخاب کنید.
کارشناسان راهنمایی و رانندگی به کرات درباره احتیاط در رانندگی صحبت کردهاند و اینکه راننده حین رانندگی باید در هوشیاری کامل قرار داشته باشد. خواهش ما از شما این است که حین رانندگی حواس پرتی نداشته باشید، خودتان و سرنشینان کمربند ایمنی ببندید و در نظر داشته باشید که تنها خود ما هستیم که میتوانیم جلوی تصادفات و حوادث ناشی از آن را بگیریم، چرا که دلیل عمده تصادفات بیش و پیش از هرچیز خطاها و عوامل انسانی است اما این توصیهها درباره خودروهای گرانقیمت اهمیتی صد چندان مییابد تا دولت و شرکتهای بیمه برای رفع این نقص وبهبود پوشش بیمههای تصادفات با توجه شکاف عظیم قیمتی وناهمگونی میان بهای خودروهای موجود در تهران و کلانشهرها فکری بکنند.
صابر افشارزاده - روزنامه نگار
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
اگر كسی با این ماشینا تصادف كنه تكلیف چیه؟