یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیروز به تهران آمده بود در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران، شروط ایران برای برپا ماندن برجام را شنید و رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان انرژی اتمی‌ کشورمان در دیدار آمانو تاکید کردند که جمهوری اسلامی ایران گرچه ناقض برجام نخواهد بود، اما پایبندی‌اش به این توافق تا زمانی خواهد بود که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.
کد خبر: ۹۸۰۰۴۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌‌جمهوری، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار آمانو با بیان این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به همه ابعاد وظایف خود در راستای پایداری برجام عمل کند، تاکید کرد گزارش‌های آژانس باید فنی و بی‌طرفانه بوده و انتظار داریم این نهاد بین‌المللی در زمینه همکاری‌های فنی، انتقال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تجارت هسته‌ای نیز به وظیفه خود بخوبی عمل کند. روحانی با اشاره به توافق برجام خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به‌صراحت اعلام کردند و نیز براساس اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی، ما به تعهدات خود پایبند بوده و آغازگر نقض آن تعهدات نخواهیم بود.

وی در عین حال پایداری برجام را در گرو پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

کاهش اعتماد جهانی به آمریکا

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که اقدامات اخیر آمریکا بویژه تمدید قانون «آیسا»، مغایر با برجام است، افزود: مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت آمریکا خواهد شد.

روحانی همچنین با بیان این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از نهادهای مهم بین‌المللی برای اطمینان‌بخشی به مردم جهان در زمینه سلامت‌ زیست‌محیطی و کنترل تسلیحات خطرناک اتمی است، اظهارکرد: امیدواریم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند همکاری‌های فنی خوبی در زمینه تولید پیشران‌های هسته‌ای برای حمل و نقل دریایی با یکدیگر داشته باشند.

آمانو: ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرای برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق بخوبی عمل کرده است، گفت: برجام یک دستاورد بزرگ بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با همه توان از اجرای ‌آن حمایت می‌کند.

طرف مقابل پیام ما را گرفته است

رئیس سازمان انرژی اتمی هم دیروز پس از دیدار دوجانبه با مدیرکل سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: دست ما در مقابله با نقض برجام بسته نیست و طرف مقابل در برجام هم پیام ما را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که طرف مقابل متوجه شده که پیام ما جدی است، تاکید کرد: ما آمادگی لازم را برای انجام هر اقدامی که مسئولان نظام تشخیص دهند، داریم.

وی همچنین با بیان این‌که با توجه به دستور اخیر رئیس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه، بویژه درخصوص پیشران‌ها این موضوع را با آقای آمانو بررسی کردیم، افزود: همچنین تعهدات آژانس در قبال طراحی سوخت برای پیشران‌ها در چارچوب پروتکل و توافق‌نامه سازمانی در مذاکره با آقای آمانو بررسی شد.

صالحی درباره طراحی سوخت برای پیشران‌های دریایی گفت: به ما سه ماه فرصت داده شده است که این مساله را بررسی کنیم؛ موضوع ساده‌ای نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا عملیاتی کنیم، موضوع بسیار مهم فنی است. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به طور معمول غنای لازم برای این‌طور محرک‌ها از کمتر از 5 درصد تا 90 درصد است. این بستگی به نوع محرک، نحوه استفاده و زمان بهره‌برداری از آن دارد.

تولید پیشران‌های هسته‌ای در چارچوب برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که تولید پیشران‌های هسته‌ای در چارچوب برجام خواهد بود، تصریح کرد: ما سه ماه فرصت داریم که پس از بررسی و ارزیابی اولیه گزارش آن را به رئیس‌جمهور ارائه کنیم تا ایشان برای ادامه کار تصمیم بگیرند.

معاون رئیس‌جمهور سفر آمانو به تهران را بسیار مهم دانست و گفت: او شرایط کشورمان را برای برپا نگه داشتن برجام شنید.

صالحی همچنین گفت: در مذاکره با آقای آمانو، علاوه بر مرور تمام توافقات پیشین با آژانس، گلایه‌هایی را که نسبت به برخی گزارش‌های آژانس داریم اعلام کردیم.

مراقب امپراتوری رسانه‌ای غرب باشیم

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سفر آمانو به تهران را در چارچوب توافق برجام و سفرهای دوره‌ای مدیرکل آژانس به ایران خواند و گفت: این سفر درحالی انجام شد که آمریکایی‌ها با تمدید قانون داماتو، برجام را نقض کردند و این مساله بر اهمیت سفر آقای آمانو افزود. نوریان با بیان این‌که براساس اسناد و مدارک، اقدام اخیر آمریکا نقض فاحش برجام است، اظهار کرد: ایران از ابتدای اجرای برجام به تعهداتش پایبند بوده و آژانس نیز این مساله را تائید می‌کند و بر این اساس بهتر می‌توانیم تخلفات آمریکا از برجام را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر این‌که در قضیه برجام باید مراقب باشیم توسط امپراتوری رسانه‌ای غرب ناقض برجام معرفی نشویم، تصریح کرد: امپراتوری رسانه‌ای در اختیار غرب است و آنها می‌توانند واقعیت‌ها را تغییر دهند، لذا باید هوشیار باشیم که ما ناقض برجام معرفی نشویم و روشنگری‌هایی که در سفر آقای آمانو صورت گرفت، می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها