سندروم گردن پیامکی در کمین کاربران فضای مجازی

سندرومی دردناک که با استفاده از موبایل به وجود میاد!

یکی از بیماری های نسبتا شایع که روز به روز شاهد افزایش آن هستیم بیماری مدرن قرن حاضر و به اصطلاح «سندروم گردن پیامکی» است .این سندروم که در حال همه گیری شدن است قشر کودک و نوجوان را بیشتر از سایر اقشار تهدید می کند چرا که در بسیاری از مواقع والدین برای آرام کردن کودکانشان با به دست دادن یک تبلت و موبایل به فرزندشان خود را خلاص می کنند اما نمی دانند پشت این خلاصی چه عوارضی در کمین کودکانشان است برای دانستن عوارض این سندروم با یک متخصص ارتوپدی کودکان به گفت و گو نشسته ایم .
کد خبر: ۹۷۸۷۸۰
این سندروم شایع در کمین کودکان است!/توصیه هایی برای جلوگیری از این سندروم

شیرین زمانی متخصص جراحی ارتوپدی کودکان درگفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد : وضعیت قرار گیری کودکان برای استفاده از تبلت ،موبایل و کامپیوتر در اکثر مواقع وضعیت مناسبی برای سر و گردن و شانه نیست چرا که در بیشتر اوقات طرز نشستن آنها بصورتی است که پشتشان خم ،گردن از 90درجه خارج شده ، علاوه بر آن سینه و شانه به سمت پایین به مدت طولانی قرار می گیرد و این حالت نادرست ترین و مشکل ساز ترین نوع نشستن در کودکان و حتی بزرگسالان است .

وی در ادامه افزود: با گذر زمان و پیشرفته فناوری علاقه کودکان نسبت به بازی های کامپیوتری بیشتر شده و کم کم از وزرش کردن و بازی های فیزیکی فاصله می گیرند و همین موضوع نسبتا ساده عواقب بسیار خطرناکی را در پی دارد زیرا همین مسئله می تواند زمینه ساز انواع بیماری ها و اضافه وزن گردد و علاوه بر آن باعث تغییر در فیزیک این نسل علامند به فناوری شود. تاثیرات منفی که بازی با لوازم هوشمند علاوه بر مشکلات مغزی روی جسم کودک وارد می کنند تاثیر وخیمی است که روی مهره های گردن ، ستون فقرات و نخاع می گذارد دلیل آن هم پایین نگه داشتن طولانی سر و گردن است که فشاری دو برابر به مهره ها وارد می کند .

این متخصص یادآور شد : شایع ترین علل درد گردن و شانه ، فشاری است که به علت وضعیت نامناسب و ضعیف بودن ماهیچه ها و رباط های سر،گردن و شانه کودک وارد می شود . تغییر سبک زندگی ، کم تحرکی و گذراند ساعت های طولانی پای لپ تاپ ، موبایل ، تبلت ، پلی استیشن و...باعث افزایش شیوع این عارضه در کودکان می شود. خم نگه داشتن سر برای استفاده و بازی با موبایل و تبلت به مرور زمان باعث بروز آسیب های جدی در گردن ،ستون فقرات ، نخاع و ابتلای به سندروم گردن پیامکی در سنین کم می شود .

زمانی اظهار کرد: همان طور که می دانیم ماهیچه های کودکان ضعیف است و با قرار گرفتن نامناسب سر و گردن نه تنها این ماهیچه ها ضعیف می مانند بلکه کم کم سست و از کار افتاده شده و کودک دچار علائمی مانند خستگی دائم ، درد در نواحی پرفشار (سر،گردن،شانه) ،درد ستون فقرات و درد کمر می شود.این علائم جز درد های شایعی است که کودکان در اثر ابتلا به گردن پیامکی آنها را تجربه می کنند اما لازم به ذکر است این تجربه در سنین پایین بسیار درناک است چرا که مهره های گردن و ستون فقرات به مرور درگیر شده و حتی ریشه های عصبی که از ناحیه گردن به سمت اندام فوقانی بدن میگذرد را دردناک می کند .

اما سوالی که در این جا بوجود می آید این است که با پیشرفت فناوری و وجود انواع و اقسام موبایل ها ، تبلت ها ، پلی استیشن ها و ... که بسیار برای کودکان جذاب است ممنوعیت آنها سخت و به عبارتی غیر ممکن است حال توصیه متخصصان ارتوپدی کودکان برای کاهش عوارض این سندروم چیست ؟

زمانی در پاسخ به این سوال گفت : والدین در این موضوع نقش مهم و اساسی را ایفا می کنند و باید ساعات استفاده از لوازمی چون تبلت ، کامپیوتر و.... را کاهش دهند علاوه بر آن حتما توصیه می شود چند نوع ورزش را برای کودکانش در نظر بگیرند «شنا» در این موضوع بهتر گزینه است همچنین دقت داشته باشند کودکاشان در وضعیت مناسب بنشیند ، بایستند و حرکت کنند لذا در صورت بی دقتی والدین ممکن است کودکان با افزایش سن فیزیک بدنشان حالت نامناسب و قوز مانندی به خود بگیرد .

تغییرات عاطفی و رفتاری و نیز کشیدگی ستون فقرات که بر تنفس ، ضربان قلب و فشار خون کودک تاثیر می گذارد از عوارض شایع دیگر این سندروم در کودکان است البته این عوارض در برخی با افزایش سن پدید می آید . والدین دقت داشته باشد هنگامی که کودکشان در حال بازی با انواع لوازم هوشمند است به او تذکر دهد که سر و گردن خود را راست نگه دارند .

وی در پایان خاطرنشان کرد : نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد استفاده خودسرانه ار انواع کمربند و گردن بند است .ما متخصصان ارتوپد به هیچ عنوان بدون معاینه به افراد مخصوصا کودکان توصیه نمی کنیم تا از انواع کمربند ها و گردن بندها استفاده کنند البته در ابتدای استفاده حس بهبودی به افراد دست می دهد اما این حس بهبودی گول زنک است چرا که با نبستن کمربند یا گردنبد احساس ناراحتی و درد دوباره به سراغشان می آید و دلیل این بازگشت پذیری این است که برای بهبود قطعی این عارضه باید ماهیچه ها زیر نظر متخصص تقویت شوند و در صورت سهل انگاری و استفاده خودسرانه از انواع کمربند ها و گردن بندها به مرور زمان دچار ضعف ماهیچه ها ، خمیدگی ،سستی و از کار افتادن ماهیچه می شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها