همزمان با افزایش استفاده هموطنان از تلفن‌های همراه هوشمند و عضویت در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه شاهد افزایش پرونده‌هایی در باره سوءاستفاده‌ها و اخاذی در این فضا هستیم که به گفته پلیس فتا، بی اطلاعی تعداد زیادی از قربانیان از خطرات این فضا باعث شده در دام مجرمان گرفتار شوند.
کد خبر: ۹۷۸۰۸۸

از این هفته در صفحه هوش‌سیاه به زبانی ساده نقاط ضعف سیستم عامل‌های تلفن همراه، نحوه دسترسی به اطلاعات و راه‌های پیشگیری را تشریح می کنیم. با ما همراه باشید تا نه تنها به یک کارشناس در این حوزه تبدیل شوید بلکه مجرمان سایبری را براحتی مات کنید.

می‌توان گفت ما هم‌اکنون در عصر تکنولوژی و ارتباطات هستیم. در این مقطع زمانی، همه اطلاعات شخصی ما در ابرکامپیوترهای جهان ذخیره می‌شوند. داده‌هایی که اگر ما امنیت را در اولویت کارهای خود قرار ندهیم، می‌تواند براحتی برای دیگران به اشتراک گذاشته شود. به همین منظور واژه امنیت در تلفن‌های هوشمند اهمیت پیدا می‌کند. نخست باید نقاط قوت و ضعف سیستم عامل‌های مختلف تلفن همراه را بررسی کنیم و در شماره‌های بعدی به راهکارهای امنیتی خواهیم پرداخت. هم‌اکنون بیشتر دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند، دارای سه نوع سیستم عامل هستند که به این شرح است:

1. اندروید (Android)

2. آی او اس (iOS)

3. ویندوز فون (Windows Phone)

در این شماره به سیستم عامل اندروید خواهیم پرداخت. بنابر ترجمه واژه‌نامه کمبریج، اندروید این‌گونه تعریف شده است: «یک ربات که به‌گونه‌ای ساخته شده تا شکل ظاهری شبیه به انسان داشته باشد.» بنا بر این تعریف شاید بتوان کلمه ربات انسان‌نما را ترجمه مناسبی برای این واژه در نظر گرفت.

اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده ‌است و بیشترین استفاده را در بین سیستم‌ عامل‌های همراه دارد. اولین نسخه از این سیستم عامل در سال 2008 توسط شرکت گوگل معرفی شد. با توجه به معرفی نسخه 7 این سیستم عامل، مبنای مقاله ما بر پایه نسخه‌های 6 و 7 اندروید خواهد بود.

نقاط قوت

1. در این سیستم عامل (به‌دلیل متن باز بودن)، با برنامه‌های ارائه شده، می‌توان تغییرات گسترده‌ای را در رابط کاربری ایجاد کرد. طریقه قرارگیری آیکون‌ها، تصاویر متفاوت پس‌زمینه برای هر صفحه، دستکاری در سیستم اصلی اندروید (تا جایی که به صورت رسمی اجازه داده شده است) و موارد دیگر از جمله این امکانات است.

2. به لطف تجربه شرکت گوگل در ارائه سرویس‌های خود به مردم سراسر جهان، زبان‌های گوناگون در این سیستم عامل گنجانده شده است. ارائه سرویس‌های مختلف به مردم سراسر جهان، باعث شده که مدیران شرکت گوگل بیشتر و بهتر با فرهنگ و زبان‌های مختلف آشنایی پیدا کنند. البته قدرت فرهنگ ویرایشی (گرامری و دستوری) این زبان‌ها را نیز نباید نادیده گرفت که با چه دقتی به کیبورد مجازی گوگل اضافه شده است.

3. تنوع در رابط کاربری شخصی‌سازی شده توسط شرکت‌های سازنده تلفن همراه را نیز می‌توان یکی از مزیت‌های این سیستم عامل برشمرد. هر کدام از شرکت‌های سازنده تلفن همراه با تغییرات در رابط کاربری اندروید، سعی می‌کنند محیطی جذاب‌تر ارائه دهند.

4. مدیریت بهتر عکس‌ها و موزیک‌ها و فایل‌ها در سیستم عامل اندروید، یکی از حُسن‌های این سیستم عامل است. به نوعی می‌توان گفت، این سیستم عامل تنها سیستم عامل دستگاه‌های همراه است که بهترین امکانات را به کاربران برای مدیریت فایل‌های شخصی ارائه می‌دهد. در حقیقت با یک دستگاه دارای سیستم عامل اندروید، به کامپیوتر نیازی نخواهید داشت.

نقاط ضعف

1. به‌دلیل راحتی دسترسی برنامه‌نویسان به هسته اصلی سیستم عامل اندروید، این سیستم عامل خیلی بیشتر از سایر سیستم‌عامل‌ها در معرض خطر قرار دارد. کاربران می‌توانند براحتی دستگاه خود را از لحاظ سیستمی باز کنند (روت کنند) تا بتوانند تغییراتی را در سیستم عامل خود اعمال کنند. ضعف این امکان بیشتر از قوت آن است، چرا که با روت کردن دستگاه، نرم‌افزارهای مخرب بیشتر دسترسی خواهند داشت تا خود را به هسته سیستم عامل برسانند. البته این پایان کار نیست! چرا که ناآگاهی و دادن اطلاعات نادرست توسط فروشندگان تلفن همراه و دستگاه‌های هوشمند به کاربران نیز مشکلات متعددی را ایجاد کرده است (در شماره‌های بعدی به‌طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت).

2. مدیریت ضعیف حافظه پنهان برای اجرا و مدیریت برنامه‌های جانبی سیستم عامل اندروید از ایرادهای اصلی این سیستم عامل است. به همین دلیل است که سازندگان دستگاه‌های همراه همیشه به فکر افزایش قدرت پردازنده و حافظه پنهان دستگاه‌های تولیدی خود هستند.

3. فروشگاه اصلی نرم‌افزار گوگل نیز ایمن نیست. به هیچ عنوان نباید به این فروشگاه پر از ویروس و بدافزار اعتماد کرد. در اساسنامه استفاده از خدمات گوگل نیز به صراحت ذکر شده است که شرکت گوگل از صحت و سقم سلامتی نرم‌افزارهای ارائه شده در فروشگاه خود، خبر ندارد و هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد. هرچند که در صورت ارائه گزارش، نرم‌افزار مخرب از فروشگاه حذف خواهد شد، اما در هر صورت، این نرم‌افزار قربانی خواهد گرفت!

در مجموع، شرکت گوگل با سیاست‌های زیرکانه خود توانسته است که توجه بسیاری از مردم جهان را به خود جلب کند.

ناگفته نماند که ما سعی کردیم به نکات اصلی و مهم مباحث بپردازیم تا از حوصله خوانندگان خارج نباشد. با ما در هفته آینده همراه شوید.

اخاذی با عکس‌های سرقتی

مرد شیطان‌صفت که با سرقت عکس‌های زن جوان از او اخاذی کرده بود، دستگیر شد. متهم برای منتشر نکردن عکس‌ها از شاکی رابطه شیطانی خواسته بود.

چندی قبل زنی با مراجعه به پلیس فتای خراسان شمالی با طرح شکایتی عنوان کرد، مدتی است مردی که با او آشنایی دارم مرا به انتشار عکس‌های خصوصی‌ام تهدید می‌کند. امروز هم تا مقابل پلیس فتا مرا تعقیب کرد.

شاکی ادامه داد: متهم در یکی از شبکه‌های اجتماعی به من پیام داد و با هم دوست شدیم و با وی ارتباط برقرار کردم. وی مخفیانه عکس‌های تلفن همراهم را برداشته و من را تهدید می‌کند. او در مرحله اول از من 500 هزار تومان پول خواست که به حسابش واریز کردم. در مرحله بعد هم درخواست 200 هزار تومان و رابطه نامشروع کرد که این بار تصمیم به شکایت گرفتم.

سرهنگ پاسدار علی اعتمادی، رئیس پلیس فتای خراسان شمالی در این باره گفت: با این شکایت تیمی از ماموران تحقیقات خود را آغاز کرده و موفق به دستگیری متهم شدند. او در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کرد و با قرار وثیقه روانه زندان شد.

سرهنگ اعتمادی مهم‌ترین نکته‌ای که کاربران در بستر شبکه‌های اجتماعی باید رعایت کنند را محدودسازی دوستی‌ها دانست و گفت: بسیاری از اسامی و عکس‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی جعلی و سرقتی است و حتی درخصوص جنسیت خود نیز صادق نیستند، لذا نباید با هر کاربری که تقاضای دوستی فرستاد دوست شد. کاربران در درخواست دوستی‌ باید بسیار مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

واگریک شاهوردیان / کارشناس امنیت شبکه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها