کارشناس خاورمیانه در گفت‌وگو با جام‌جم بررسی کرد:

3 نکته از آزادسازی حلب

سرگئی رودسکوی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه با اعلام آزادی 93 درصدی مناطق شرق حلب به دست ارتش سوریه، از تسلیم داوطلبانه بیش از هزار جنگجوی مسلح در این منطقه خبر داد. همین موضوع باعث شد، با حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد دانشگاه مطالعات جهان درباره این عملیات و شایعات مربوط به یک معامله در سوریه و مذاکرات آمریکا و روسیه در سوریه به بحث و گفت‌وگو بپردازیم.
کد خبر: ۹۷۷۳۰۹

عملیات حلب به کجا رسید؟

هم‌اکنون 95 درصد شهر حلب آزاد شده و آزادسازی این منطقه، شاخص بسیار مهمی است که اولا اراده بسیار بالای ارتش سوریه و اراده ضعیف گروه‌های مسلح را نشان می‌دهد. پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه نیز نشان‌دهنده تصمیم دولت برای پایان دادن به شرایط ناهنجار در حلب است. دوم این که پروژه‌های واگرایی و تجزیه با آزادسازی حلب به پایان می‌رسد، چرا که حلب تنها شهری است که به دلیل تاریخ تمدن و نخبه بودن جامعه چنین ظرفیتی دارد. این درحالی است که ادلب و رقه به دلیل کشاورزی بودن اقتصاد و نخبه نبودن جوامع از چنین ظرفیت‌هایی برخوردار نیستند. سوم این که پیروزی حلب، ارتش سوریه را مصمم‌تر و به لحاظ روانی، گروه‌های مسلح را دچار ناامیدی می‌کند. به طور کلی، شرایط روحی ارتش سوریه باعث خواهد شد تا پیروزی‌های بعدی حاصل شود.

شایعاتی مبنی بر یک معامله در سوریه مطرح است که بر اساس آن، مسئولیت حلب به عهده سوریه، الباب به عهده ترکیه و رقه به عهده آمریکاست. هدف از این توافق چیست؟

هدف این است که پیروزی ارتش را در حلب کم‌ارزش جلوه دهد و توافق‌های پشت پرده را مطرح کند. بعید می‌دانم که روسیه با ترکیه یا غرب توافق کرده باشد، زیرا دولت روسیه موضع کاملا روشنی دارد و آن، آزادی‌سازی تمام خاک سوریه است. در حقیقت، غرب با این نوع شایعات تلاش می‌کند تا وحدت ایران، سوریه و روسیه را به گونه‌ای آسیب پذیر کند. در حقیقت، این کشورها باید با هوشیاری تمام، طرح‌های فتنه‌گرایانه را برملا کنند.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرده است که پیروزی حلب سرنوشت‌ساز است. آینده این شهر چه خواهد بود؟

حلب با داشتن چهار میلیون جمعیت، دومین شهر سوریه به لحاظ فرهنگی، تاریخی و تمدنی است. حلب پایتخت اقتصادی سوریه است و آزادسازی این شهر یک پیروزی بسیار بزرگ و نقطه عطف در جنگ علیه تروریسم به شمار می‌رود. زمانی که دولت در حلب پیروز می‌شود، قادر به پیروزی در شهرهای دیگر نیز خواهد بود.

آمریکا و روسیه، دور تازه مذاکرات خود را در سوریه آغاز کرده‌اند، هدف از این مذاکرات چیست؟

پیشنهادهای غرب مبتنی بر آتش‌بس است، اما سوریه به این پیشنهادها اهمیت نداده و روسیه نیز از این موضع سوریه حمایت کرده است . به همین دلیل، طرح‌های غرب در فرصت دادن به گروه‌های تروریستی، قطعا مورد پذیرش روسیه و سوریه نخواهد بود.

معصومه زارع

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها