با غیرقابل اعتمادترین خودروهای جدیدی که این روزها در جهان فروخته می‌شود آشنا شوید

بدترین ماشین‌های مدرن

اگر بازار خودروی ایران آزاد بود و مثلا مدل‌های مختلف خودروها با پایین‌ترین تعرفه گمرک به کشور وارد می‌شد، چه نوع خودرویی را انتخاب می‌کردید؟
کد خبر: ۹۷۶۲۹۹

از خیلی‌ها شنیده‌ام مثلا فلان خودروی آمریکایی یا آلمانی عجب ماشینی است! چه امکاناتی دارد! حیف که در بازار ایران باید قناعت کنیم به... شما هم چنین نظری دارید؟ واقعیت این است که مسیر تولید خودرو در ایران، شیب رو به پیشرفتی دارد و درست است که شاید در بسیاری از موارد کیفیت محصولات ایرانی با نمونه‌های مشابه ژاپنی و آلمانی و آمریکایی برابری نکند، ولی به این معنی هم نیست که هر آنچه در آن سوی کره زمین و در اروپا و آمریکا تولید می‌شود، محصولی بی‌عیب و نقص و بی‌رقیب در فناوری است.

در نظر داشته باشید همیشه سازندگان خودروهای مدل جدید ـ خواه در ایران باشند یا در آمریکا ـ مدعی‌اند که محصولاتشان عالی است و ما را به دردسر نمی‌اندازد، اما واقعیت همیشه این نیست و مصرف‌کنندگان بهترین قضاوت‌کنندگان هستند. در واقع در بررسی‌های مربوط به خودروهای جدید و رضایت مشتری‌ها معلوم شده برخی خریداران، از خودروی مدل جدید خود راضی نیستند و مجبور می‌شوند آنها را به تعمیرگاه شرکت سازنده آن خودرو ببرند. به همین دلیل کارشناسان مجله و وبگاه معتبر Consumer report که در زمینه بررسی و معرفی محصولات خودروسازی فعال‌اند، به بررسی غیراعتمادترین خودروهای مدرن جهان پرداخته‌اند.

آنها در این بررسی 17 مشکل احتمالی ازجمله سروصدا، صدای جیرجیر ترمز، مشکلات تودوزی و ابزارآلات داخلی خودرو یا سیستم معیوب چهار چرخ متحرک و... را در نظر گرفتند و در پایان شدت هر یک از این مشکلات را بررسی کردند و از خود خودرو نیز آزمایش‌های جاده‌ای به عمل آوردند. در کنار تمام این بررسی‌ها، رضایت یا ناخشنودی مشتریان نسبت به هر محصول را هم منظور کرده و به این ترتیب خودروها را از نظر میزان اعتمادپذیری دسته‌بندی کردند.

در ادامه به مشکلات غیرقابل اعتمادترین خودروهای جدید عمدتا آمریکایی می‌پردازیم که البته خیلی‌ها رویای سواری با آنها را در سر دارند!

فورد فیستا (Ford Fiesta)

سفت و خشک است و به کندی راه می‌افتد...

این خودروی کامپکت کوچک که جد بزرگ پراید وطنی خودمان هم محسوب می‌شود، هندلینگ (فرمان‌پذیری و کیفیت سواری) تند و چابکی دارد و رانندگی با آن در عین این که نرم و کنترل شده بوده، لذتبخش نیز هست. فضای داخلی و پرداخت و تجهیزات خودرو از بهترین‌های این رده از خودرو هستند و داخل کابین خودرو نسبتا آرام و بی‌سروصداست، اما صندلی عقب خودرو بسیار تنگ و فشرده است. هنگام آزمایش، فورد فیستای دارای قدرت 120 اسب‌بخار، 6/1 لیتری و با جعبه دنده پنج سرعته دستی، مصرف سوخت بهینه‌ای نشان داد، اما حرکت خودرو کمی آهسته احساس می‌شد. نوع شش سرعته خودکار، در ترافیک حرکت توقف، خودرو را تاحدی دچار لغزش می‌کرد. رانندگی با مدل‌های دیگر این خودرو، ازجمله توربو سه سیلندری یک لیتری و فیستا اسپرتی ST چنان سفت و خشک است که اگر کلیه‌هایتان می‌توانند تحمل کنند، باید سوارشان شوید. سیستم Sync3 جای سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی MyFord Touch را گرفته است. اعتمادپذیری این خودرو زیر حد متوسط است.

دوج چارجر (Dodge Charger)

مصرف سوخت بالا و اعتمادپذیری پایین

این خودرو مانند پسرعمویش کرایسلر300، بزرگ، با سرعتی عالی و روان بوده و به یکسری فناوری‌های پیچیده مجهز است. کابین آرام و بخوبی مجهز شده، آن را به یک خودروی سدان لوکس تبدیل کرده است. مدل شش سیلندر 6/3 لیتری آن بخوبی کار می‌کند، اما مدل هفت سیلندری 7/5 لیتری با توان 370 اسب‌بخار آن مصرف سوخت بالایی دارد. نوع 4/6 لیتری آن قدرت دیوانه‌کننده 485 اسب‌بخار دارد و مدل Hellcat آن با موتور سوپرشارژ هفت سیلندری، 707 اسب‌بخار قدرت دارد. اگرچه این خودرو گزینه‌هایی مانند هشدار تصادم از جلو دارد و می‌تواند هنگام نزدیک‌شدن به خودروی مقابل از سرعت خود کاسته یا متوقف شود، اما از نظر اعتمادپذیری بسیار پایین‌تر از حد متوسط است.

فورد موستانگ (Ford Mustang)

صدای زیاد موتور و سخت باز و بسته شدن سقف

موستانگ بسیار شیک و زیباست و به لطف سیستم تعلیق عقب مستقل، رانندگی با آن لذت دارد. مدل اصلی فورد موستانگ از موتور شش سیلندر 7/3 لیتری با توان 300 اسب‌بخار استفاده می‌کند. البته نوع توربوی چهار سیلندر 3/2 لیتری با توان 310 اسب‌بخار آن خوب است، اما بسیار پرسروصدا و گوشخراش است. مدل کوپه و کانورتیبل این خودرو نیز تولید شده است، اما سقف مدل کانورتیبل بسیار سخت است و به زحمت باز و بسته می‌شود. سواری با این خودرو نسبتا راحت بوده و همچنین دارای سیستم تشخیص نقطه کور است، اما اعتمادپذیری این خودرو در آزمایش‌های جاده‌ای کمتر از حد متوسط بوده است.

دوج گراند کاروان (Dodge Grand Caravan)

صندلی‌های بد و مصرف سوخت بالا و ناایمن در تصادف از جلو

این خودرو اصلا مناسب سفرهای خانوادگی نیست، زیرا صندلی‌های ردیف دوم آن بسیار تنگ و پایین هستند و هنگام نشستن روی آن صندلی‌ها، احساس راحتی نخواهید داشت. اگرچه موتور شش سیلندری آن 283 اسب‌بخار توان دارد، اما مصرف سوخت آن بسیار زیاد و در میان مینی‌ون‌ها بدترین است. در آزمون مربوط به تصادف از جلو نیز امتیاز بسیار پایینی آورده است.

جیپ چروکی (Jeep Cherokee)

کم‌شتاب با مصرف سوخت بالا

این خودرو به دلیل مشکلاتی که دارد نمی‌تواند میان شاسی‌بلندها رقیبی محسوب شود. تجهیزات داخلی بهترین نسخه این خودرو که شش سیلندری با حجم 2/3 لیتر است، بسیار محدود است. موتور چهار سیلندری 4/2 لیتری آن نیز کند و کم‌شتاب است، اما مصرف سوخت بالایی دارد. در واقع در هر صد کیلومتر، بیش از 9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. جعبه‌دنده خودکار 9 سرعته‌اش چندان مناسب نیست. هندلینگ خوبی دارد، اما چابک نیست و سواری را تا حدی سخت می‌کند. اعتمادپذیری این خودرو نیز زیر حد متوسط است.

کادیلاک اسکلید (Cadillac Escalade)

سواری خشک و خسته‌کننده و فضای تنگ

این خودرو نتوانسته ویژگی‌های اساسی یک خودروی شاسی‌بلند لوکس را تامین کند. سواری با این خودرو بسیار خشک و خسته‌کننده است. با وجود این که ظاهر آن بزرگ به نظر می‌رسد، اما فضای داخلی‌اش به آن اندازه جادار نیست. صندلی‌های ردیف دوم چندان راحت نیستند و صندلی‌های ردیف سوم بسیار فشرده‌اند. البته برای افرادی که فضای بیشتری می‌خواهند، نسخه ای‌اس‌وی (ESV) بزرگ‌تر بوده و فضای بار بیشتری ارائه می‌دهد. سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی Cue آن بسیار گیج‌کننده است. اعتمادپذیری این خودرو بسیار پایین و در میان کلاس خود بدترین نوع هست.

فورد فوکوس (Ford Focus)

کابین کوچک و مشکل در سیستم انتقال قدرت

فوکوس با وجود نسخه‌های متفاوتی مانند سدان، هاچ‌بک و یک مدل برقی به نظر خودرویی پیچیده و قابل اطمینان می‌آید، اما این خودرو از نظر اعتمادپذیری رتبه بالایی ندارد و انتقال قدرت در سرعت‌های پایین آن پرتشنج است. البته به لطف هندلینگ چابک و سواری نرم و منعطف آن، رانندگی با این خودرو لذتبخش است. داخل کابین خودرو آرام است و مواد به کار رفته در این کلاس خودرو کیفیت خوبی دارد. اما کابین خودرو در مقایسه با رقبای جدیدتر خود تنگ و فشرده است. یک مدل جدید از این خودرو با موتور توربوی سه سیلندر یک لیتری و قدرت 123 اسب‌بخار تولید شده که شتاب کندی دارد و آهسته راه می‌افتد. این خودرو، دوربین دید عقب استانداردی دارد. Sync3، جایگزین سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی پردردسر MyFord Touch شده است. رانندگی با نسخه ST این خودرو، سریع و لذتبخش است و البته مدل RSچهارچرخ متحرک و با عملکرد بالای این خودرو از موتور توربوی چهار سیلندری 350 اسب‌بخار استفاده می‌کند.

کرایسلر 200 (Chrysler 200 )

زمخت و خسته‌کننده با مشکل جدی در انتقال قدرت

این خودرو در اندازه متوسط است و گزینه‌های مناسب و حتی عالی دارد، اما هندلینگ آن زمخت و سواری با آن بسیار سخت و خسته‌کننده است. نوع موتور چهار سیلندر آن واقعا دلسردکننده است، اما نوع شش سیلندر آن تا حدودی بد نیست و البته چهار چرخ متحرک است. انتقال قدرت در این خودرو بسیار بد است و ثابت کرده نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. تنها دلخوشی این خودرو کابین آرام و بی‌سروصدای آن است. نشستن روی صندلی‌های سفت و تنگ عقب آن، احساس خیلی بدی به آدم می‌دهد. کرایسلر200 در این کلاس از خودروها کمترین امتیاز آزمون جاده‌ای را به دست آورده و از نظر اعتمادپذیری در پایین‌ترین درجه قرار گرفته است. در ضمن طول عمر قطعات آن کوتاه است و این موضوع واقعا حس می‌شود.

آکورا تی‌ال‌ایکس (Acura TLX)

سرعت پایین و کابین تنگ

تی‌ال‌ایکس بهترین سدان آکورا و دارای دو مدل با موتورهای چهار یا شش سیلندری است، اما فقط نوع شش سیلندر آن چهار چرخ متحرک دارد. از هندلینگ بسیار خوبی برخوردار است، اما سرعت بالایی ندارد. درون کابین خودرو، آرام و بی‌سر و صداست، اما فضای صندلی عقب جادار نیست. با وجود این که این خودرو فهرستی از سیستم‌های امنیتی گوناگون ازجمله هشدار تصادم از جلو، خارج شدن از بین خطوط جاده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، کنترل سرعت تطبیقی و سیستم تشخیص نقاط کور دارد، اما از نظر اعتمادپذیری بسیار پایین‌تر از حد متوسط است.

مرسدس بنز کلاس اس( Mercedes Benz S-Class)

ثبت نتایج ضعیف در آزمون جاده

این رده از خودروهای مرسدس، سرشار از ویژگی‌های مختلفی است که آن را سرآمد خودروهای تجملی می‌کند. موتور هشت سیلندری توربوی 7/4 لیتری آن، سرعتی بدون زحمت فراهم می‌کند و در آزمون‌ها نشان داده در هر صد کیلومتر فقط 6/7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. مدل اس550 آن حاوی مجموعه‌ای از فناوری‌‌های پیشرفته، ازجمله توانایی توقف خودکار در مواقع اضطراری است. با تمام این امکانات، این خودرو در آزمایش‌های جاده‌ای نتوانسته امتیاز خوبی کسب کند و اعتمادپذیری آن زیر سطح متوسط است. اگرچه این خودرو ویژگی رانندگی نیمه خودکار دارد، اما به خریداران هشدار داده می‌شود هرگز دستشان را از روی فرمان بلند نکنند.

لینکلن ام‌کی سی (Lincoln MKC)

مخزن کوچک بنزین با مصرف سوخت بالا و سواری نامطلوب

این خودرو ویژگی‌های خودروهای لوکس و با فناوری بالا را دارد، اما نمی‌تواند در کلاس خود از همه بهتر باشد. با وجود موتور توربوی چهار سیلندری 3/2 لیتری، از قدرت خوبی برخوردار بوده، اما مصرف سوخت آن زیاد است و در هر صد کیلومتر بیش از هشت لیتر بنزین مصرف می‌کند. این مشکل را با مخزن کوچک بنزین ترکیب کنید و در نهایت به خودرویی می‌رسید که برد نسبتا کوتاهی دارد. دکمه تغییر دنده شش سرعته‌اش نیز روی داشبورد قرار گرفته که کار را برای راننده بسیار مشکل می‌کند. هیچ کدام از حالت‌های سیستم تعلیق تطبیقی آن واقعا سواری راحتی را فراهم نمی‌کنند. هندلینگ این خودرو خوب است، اما از رقبای آلمانی‌اش عقب می‌ماند. دید عقب خودرو محدود بوده و اعتمادپذیری این خودرو نیز از حد متوسط بسیار پایین‌تر است.

از دیگر خودروهایی که با وجود دارا بودن تجهیزات و فناوری‌های عالی نتوانسته‌اند در آزمون‌های اعتمادپذیری امتیاز خوبی کسب کنند، می‌توان به شورولت سوبوربن (Chevrolet Suburban)، رم 2500 (Ram2500) و جیپ گراند چروکی (Jeep Grand Cherokee) اشاره کرد. این سه خودرو نیز امتیازی بسیار پایین‌تر از سطح متوسط کسب کرده‌اند.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها