دو روز قبل رئیس‌جمهور بودجه سال آینده کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که براساس آن بودجه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف به تفکیک مشخص شد. در حوزه فرهنگ همچون سال‌های قبل، نهادهای فرهنگی در مقایسه با سایر نهادها بودجه زیادی نصیب‌شان نشد.
کد خبر: ۹۷۵۵۴۹

به گزارش جام‌جم، اگر بخواهیم حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری را به تفکیک بررسی کنیم، باید بگوییم سهم سینما در بودجه سال آینده نیز مانند قبل بیش از سایر هنرهاست. برآورد بودجه‌ دولت برای سازمان سینمایی که سال گذشته حدود 152 میلیارد تومان مصوب شده بود، به رقم 193 میلیارد تومان رسیده است. بودجه‌ این سازمان برای سال آینده که فعالیت‌های مختلفی را در برمی‌گیرد، با جمع رقم مربوط به دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای به 201 میلیارد و 390 میلیون تومان می‌رسد.

در این لایحه، حمایت و گسترش سینمای ملی، حمایت از برگزاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های فیلم داخلی، کمک به خرید حقوق فیلم (ایرانی و خارجی) برای غنی‌سازی آرشیو فیلمخانه ملی ایران (سه میلیارد و 500 میلیون تومان) و کمک به موسسات، مراکز، انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های صنفی و موزه سینما (25 میلیارد تومان) از‌جمله برنامه‌های مشخص شده برای صرف بودجه است.

همچنین در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، سهم مربوط به تئاتر هم با عنوان برنامه‌ «حمایت و گسترش هنرهای نمایشی» هم مشخص شده است که براساس آن رقم 64 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تئاتر درنظر گرفته شده که نسبت به بودجه‌ 55 میلیارد و 600 میلیون تومانی تئاتر در سال گذشته، حدود 10 میلیارد تومان افزایش وجود دارد.

اما کتاب دومین شاخه فرهنگی و هنری است که در بودجه سال آتی بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. در این لایحه بودجه پیشنهادی رقم 214 میلیارد تومان به بخش حمایت از نشر و کتاب و مطبوعات تعلق گرفته است که بدون احتساب سهم مطبوعات، این مبلغ در بخش برنامه‌های مربوط به حمایت از نشر و ترویج کتابخوانی 109 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و 105 میلیارد تومان مابقی سهم مطبوعات است. بنابراین به نظر می‌رسد امسال در بودجه پیشنهادی هم طبق روال سال‌های قبل بودجه پیشنهادی در این حوزه با افزایش حدود 10 درصدی مواجه شده است.

در لایحه بودجه تنظیم‌شده توسط دولت برای «برنامه حمایت و صیانت از موسیقی ملی» بودجه 43میلیاردو800 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. این ردیف بودجه به این زیرمجموعه‌ها تقسیم می‌شود: ایجاد آرشیو ملی موسیقی ایران (30 اثر)، بررسی و صدور مجوز پروانه تاسیس و فعالیت مراکز موسیقی و موسسات مرتبط (70 مرکز)، حمایت از برگزاری جشنواره‌های موسیقی (20 جشنواره)، حمایت از تولید، ساخت و اجرای برنامه‌های موسیقی صحنه‌ای (65 برنامه)، حمایت از حفظ و اشاعه موسیقی نواحی و آیینی ایران (50 اثر)، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های حوزه موسیقی (100 مورد)، صدور مجوز انتشار آثار موسیقی (10هزار مجوز) و ... .

بیشتر بودجه‌ها در این بخش به ترتیب به این عناوین اختصاص داده شده‌اند: حمایت از تولید، ساخت و اجرای برنامه‌های موسیقی صحنه‌ای (16 میلیارد تومان)، حمایت از ارکسترهای ملی و سمفونیک (12 میلیارد تومان)، حمایت از برگزاری جشنواره‌های موسیقی (4 میلیارد و 500 میلیون تومان) و کمک به بنیاد فرهنگی هنری رودکی (4میلیارد تومان).

برای «برنامه حمایت و گسترش هنرهای تجسمی» نیز در لایحه بودجه 31 میلیارد و 700 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این ردیف بودجه نیز به این زیرمجموعه‌ها تقسیم می‌شود: حمایت از آموزش، ترویج و حفظ ارزش‌ها و آثار بومی و قومی ایران اسلامی (25 دوره)، حمایت از موسسات، انجمن‌ها، مراکز و تشکل‌های صنفی هنرهای تجسمی (30 موسسه ـ تشکل)، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و بر فعالیت‌های تجسمی (500 مورد)، صدور مجوز برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی هنرهای تجسمی (10 مجوز)، صدور مجوز تاسیس نگارخانه (5 نگارخانه)، صدور مجوز نصب مجسمه و یادمان و علائم و نشانه‌ها (30 مجوز)، صدور مجوز ورود و خروج آثار هنرهای تجسمی (10 اثر) و ... .

بررسی بودجه برخی نهادهای مهم فرهنگی هم به این شکل است که رقمی نزدیک به 781 میلیارد و 266 میلیون تومان برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیشنهاد شده است که این مبلغ با مجموع برآورد هزینه‌های سال 1396 (253میلیارد و 750 میلیون تومان) و هزینه‌های اختصاصی (11میلیارد تومان) و با احتساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (حدود 516 میلیارد و 516میلیون) درنظر گرفته شده است.

این بودجه برای سه معاونت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که امسال 180 میلیارد تومان بوده برای سال آینده 218 میلیارد تومان برآورد شده که در مجموع با احتساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به مبلغ 501 میلیارد و 242میلیون و 500 هزار تومان به رقم نهایی 719 میلیارد و 242 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

براساس بودجه پیشنهادی بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال آتی 142 میلیارد، بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی 56 میلیارد، بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی 114 میلیارد، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی 377 میلیارد، بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 285 میلیارد و بودجه وزارت آموزش و پرورش 31هزار و 681 میلیارد تومان است. این یعنی بودجه وزارت آموزش و پرورش تقریبا 30برابر وزارت ارشاد و تقریبا ربع بودجه کل کشور است.

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها