آلودگی هوا مشکلی است که این روزها بسیاری از شهرهای کشورمان را درگیر کرده است. چه شهرهایی که مدت‌هاست درگیر گردوخاک و ریزگردها هستند و چه کلانشهرهایی که میزان آلاینده‌ها و ترکیبات سمی همچون مونوکسیدکربن در آنها افزایش چشمگیری داشته است. هر دو این آلودگی‌ها می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک باشد.
کد خبر: ۹۷۴۶۱۰

قطعا بسیاری از ما قادر به تغییر شرایط کار و زندگی خود نیستیم و مجبوریم هر روز بسیاری از ریزگردها و آلاینده‌های خطرناک را تنفس کنیم اما می‌توانیم با تغییر در رژیم غذایی خود کمک کنیم تا رادیکال‌های آزاد راه‌یافته به بدنمان تا حد زیادی خنثی شوند و خطر ابتلا به بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش دهیم.

با معده خالی از خانه بیرون نروید

اگر مجبورید به هر علتی از خانه خارج شوید، قبل از خروج از خانه غذا بخورید و هرگز با معده خالی و گرسنه‌ وارد خیابان نشوید. اگر معده خالی باشد جذب آلاینده‌ها و مواد آلوده در بدن تشدید می‌شود و خطر ناشی از جذب آنها را در بدن بیشتر می‌کند بنابراین افراد شاغل بهتر است به جای خوردن صبحانه در محل کار در منزلشان صبحانه بخورند و بعد از خانه خارج شوند. دانش‌آموزان هم نباید بدون صرف صبحانه از خانه بیرون بروند.

از منابع غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که به خون و سایر قسمت‌های بدن وارد شده و آثار مخرب زیادی به بار می‌آورند، مقابله کرده و آنها را از بین می‌برند. آنتی‌اکسیدان‌ها شامل ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A است. در میان املاح نیز ماده معدنی سلنیوم و روی می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها در منابع غذایی مختلفی وجود دارند.

بفرمایید چای!

چای یک نوشیدنی بسیار عالی در روزهای سرد و آلوده سال است. چای حاوی مقدار زیادی تانن است و تانن می‌تواند آلودگی‌ها را به خود جذب کند. منتهی یادتان باشد چای را کمرنگ و ترجیحا کم‌شیرین استفاده کنید.

مصرف غذاهای دریایی را جدی بگیرید

مصرف غذاهای دریایی روی سیستم ایمنی بدن اثر مثبت گذاشته و آن را تقویت می‌کند. سیستم ایمنی قوی هم اجازه نمی‌دهد رادیکال‌های آزاد و آلوده‌کننده‌های محیطی به سیستم تنفسی آسیب وارد کند.

مکمل بخوریم یا نخوریم؟

افرادی که به‌دلیل ناراحتی‌های گوارشی، التهاب روده، مشکلات معده و... قادر نیستند به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند یا به‌دلیل ‌تحمل نکردن لاکتوز نمی‌توانند شیر بنوشند در صورتی که مشکل خاصی نداشته باشند، می‌توانند با نظر متخصص تغذیه از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. از طرفی مکمل‌های مولتی‌ویتامین حاوی بیشتر ویتامین‌ها است و مصرف آنها با نظر پزشک بخصوص در کسانی که بشدت در معرض هوای آلوده قرار دارند مفید است. مصرف مکمل امگا3 نیز در کسانی که از ماهی‌های جنوب یا مواد حاوی امگا3 استفاده نمی‌کنند، می‌تواند در حفظ بدن از آلودگی‌های هوا موثر باشد.

در روزهای آلوده سال مواد غذایی مضر نخورید

در علم تغذیه مصرف برخی مواد غذایی همواره نهی شده و توصیه می‌شود مردم کمتر از آنها استفاده کنند. این هشدار در روزهای آلودگی هوا جدی‌تر می‌شود، بنابراین تا می‌توانید از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده، سوسیس و کالباس، غذاهای حاوی روغن‌های اشباع یا غذاهای سرخ‌شده در روغن فراوان و مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده در روزهای آلوده خودداری کنید.

چرا باید در روزهای آلوده بیشتر شیر بنوشیم؟

شیر و لبنیات سرشاز از کلسیم است. در برخی مقالات تاکید شده کلسیم مانع جذب آلاینده‌ها در بدن می‌شود. از این‌رو افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض آلودگی با آلاینده‌ها قرار می‌گیرند. به همین دلیل به کارکنان کارخانه‌هایی که با مواد شیمیایی و آلاینده‌ها سروکار دارند مثل کارکنان کارخانه‌های تولید باتری که از سرب استفاده می‌کنند یا کارخانه‌های تولید فرآورده‌های نسوز و... توصیه می‌شود حتما هر روز شیر بنوشند. بنابراین حتی اگر روزهای عادی مصرف شیر و لبنیات را جدی نمی‌گیرید، در روزهای آلوده آنها را در رژیم ‌غذایی‌تان قرار بدهید یا اگر هر روز فقط یک لیوان شیر می‌خورید در روزهای آلودگی هوا دوسه لیوان شیر بنوشید تا کلسیم خوبی به بدنتان برسد و جذب آلاینده‌ها را کاهش دهد. البته توصیه می‌شود از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید تا حجم زیاد آن باعث افزایش وزن یا بالارفتن چربی‌خونتان نشود. خوشبختانه امروزه شیرهای صفردرصد چربی هم در بازار موجود است که مصرف آنها در روزهای آلوده توصیه می‌شود.

مریم منصوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها